uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, art. 100 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. IX Porozumienia z Marrakeszu ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO) określa między innymi procedury stosowane przy zawieszaniu obowiązków nałożonych na członków WTO na mocy tego porozumienia lub wielostronnych porozumień handlowych w załącznikach 1A lub 1B lub 1C do tego porozumienia oraz załączników do nich.
(2) W 2011 r. złożono wniosek o zawieszenie umożliwiający członkom WTO przyznanie preferencyjnego traktowania usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, bez jednoczesnego objęcia takim samym traktowaniem podobnych usług i usługodawców wszystkich pozostałych członków WTO, poprzez wyjątkowe zastosowanie odstępstwa od obowiązków wynikających z art. II ust. 1 Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS). Stanowisko Unii popierające to zawieszenie zostało przyjęte decyzją Rady 2012/8/UE 1 .
(3) W dniu 17 grudnia 2011 r. konferencja ministerialna WTO przyjęła decyzję upoważniającą członków WTO do przyznania takiego preferencyjnego traktowania usługom i usługodawcom członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi przez okres 15 lat. Zgodnie z tą decyzją członkowie WTO przyznający traktowanie preferencyjne powinni zgłosić to Radzie ds. Handlu Usługami, a traktowanie preferencyjne w odniesieniu do stosowania środków innych niż opisane w art. XVI GATS powinno być zatwierdzone przez Radę ds. Handlu Usługami zgodnie z jej procedurami.
(4) W decyzji z dnia 7 grudnia 2013 r. konferencja ministerialna WTO powtórzyła wymóg zatwierdzenia przez Radę ds. Handlu Usługami w odniesieniu do stosowania środków innych niż opisane w art. XVI GATS.
(5) Zatwierdzenie traktowania preferencyjnego zgłoszonego przez członków WTO, innych niż Unia i jej państwa członkowskie, w odniesieniu do usług i usługodawców członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi jest zgodne z celami Unii w zakresie rozwoju, a także ułatwi zakończenie części negocjacji dotyczącej usług dotyczących dauhańskiej agendy rozwoju.
(6) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ds. Handlu Usługami w odniesieniu do zatwierdzenia preferencyjnego traktowania zgłoszonego przez członków WTO, innych niż Unia i jej państwa członkowskie, dotyczącego usług i usługodawców członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, w odniesieniu do stosowania środków innych niż opisane w art. XVI GATS,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.245.6 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2015/1570 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady ds. Handlu Usługami Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do zatwierdzenia preferencyjnego traktowania zgłoszonego przez członków WTO, innych niż Unia i jej państwa członkowskie, dotyczącego usług i usługodawców z członków będących krajami najsłabiej rozwiniętymi, w odniesieniu do stosowania środków innych niż opisane w art. XVI GATS |
| Data aktu: | 18/09/2015 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2015 |