Dyrektywa 2002/23/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2002/23/WE
z dnia 26 lutego 2002 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/57/WE(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2001/57/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/5/WE(5), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(6), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/103/WE(7), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowe substancje czynne: flupyrsulfuron metylowy, pymetrozine, azoksystrobina i kresoksym metylowy (substancje czynne brane pod uwagę) zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG na mocy dyrektyw Komisji 2001/49/WE(8), 2001/87/WE(9), 98/47/WE(10) i 1999/1/WE(11) w celu stosowania odpowiednio jako herbicydy w odniesieniu do zbóż, środki owadobójcze w odniesieniu do zbóż, owoców, warzyw, nasion roślin strączkowych, nasion oleistych i chmielu, środki grzybobójcze o nieokreślonych zastosowaniach oraz środki grzybobójcze w odniesieniu do zbóż, owoców ziarnkowych i winorośli.

(2) Włączenie tych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG oparte było na ocenie przedłożonych informacji na temat proponowanych zastosowań. Informacje dotyczące tych zastosowań zostały przedłożone przez niektóre Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG. Dostępne informacje zostały poddane analizie i pozwalają na ustalenie niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDPP).

(3) W przypadku braku wspólnotowego lub tymczasowego NDPP Państwa Członkowskie ustanawiają krajowy tymczasowy NDPP zgodnie z 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG, zanim środki ochrony roślin zawierające te substancje czynne mogą zostać dopuszczone do obrotu.

(4) W związku z włączeniem tych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG zostały przeprowadzone powiązane oceny techniczne i naukowe w formie sprawozdań kontrolnych Komisji. Sprawozdania zostały zakończone dnia 16 października 1998 r., 27 kwietnia 2001 r., 22 kwietnia 1998 r., 27 lipca 2001 r. w odniesieniu do kresoksymu metylowego, flupyrsulfuronu metylowego, azoksystrobiny i pymetrozine. Ustaliły one dopuszczalne spożycie dzienne (DSD) dla kresoksymu metylowego na 0,4 mg/kg p.c./dzień, dla flupyrsulfuronu metylowego na 0,035 mg/kg p.c./dzień, dla azoksystrobiny na 0,1 mg/kg p.c./dzień i dla pymetrozine na 0,03 mg/kg p.c./dzień. Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych poddanych działaniu tych substancji czynnych zostało ocenione i obliczone zgodnie ze wspólnotowymi procedurami i praktykami, uwzględniono także wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(12) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(13) na temat zastosowanej metodologii. Oblicza się, że proponowany najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (NDPP) nie doprowadzi do przekroczenia określonego dopuszczalnego spożycia dziennego (DSD).

(5) W trakcie przeprowadzania obliczeń oraz podczas dyskusji poprzedzających włączenie flupyrsulfuronu metylowego, azoksystrobiny i kresoksymu metylowego do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, nie stwierdzono żadnych ostrych efektów toksycznych, które wymagałyby ustalenia silnej dawki odniesienia. Silną dawkę odniesienia dla pymetrozine ustalono na 0,1 mg/kg p.c./dzień. Zgodnie z oceną narażenia, proponowany NDPP nie doprowadzi do niedopuszczalnego ostrego narażenia konsumentów.

(6) W celu zapewnienia konsumentowi odpowiedniej ochrony przed narażeniem na pozostałości w produktach bądź na powierzchni produktów, które nie zostały dopuszczone do obrotu, rozsądne jest określenie tymczasowego NDPP w oparciu o niższy próg oznaczenia analitycznego w odniesieniu do wszystkich takich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Ustanowienie na poziomie Wspólnoty takiego tymczasowego NDPP nie stanowi przeszkody dla Państw Członkowskich w ustanowieniu tymczasowych NDPP dla flupyrsulfuronu metylowego, pymetrozine, azoksystrobiny i kresoksymu metylowego, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i z załącznikiem VI do niej. Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający do umożliwienia dalszych zastosowań tych substancji czynnych. Po upływie tego okresu tymczasowy NDPP stanie się ostateczny.

(7) Wspólnota notyfikowała projekt dyrektywy Komisji Światowej Organizacji Handlu i otrzymane uwagi zostały rozważone w pracy nad ostateczną wersją dyrektywy. NDPP dla stosowanych w krajach trzecich szczególnych połączeń pestycydów z płodami rolnymi mogłyby być zbadane przez Komisję na podstawie przedłożonych dopuszczalnych danych.

(8) Uwzględniono opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego radę i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych poddanych działaniu pestycydów.

(9) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się następujące najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów:

Pozostałości pestycydów

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

Flupyrsulfuron metylowy

0,02(*)(p) zboża

Pymetrozine

0,02(*)(p) zboża

(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości.

Dla tych produktów rolnych wymienionych w załączniku II do dyrektywy

86/362/EWG, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla

flupyrsulfuronu metylowego, pymetrozine i azoksystrobiny oznaczone są

jako "p", należy przyjąć, że są one tymczasowe, zgodnie z przepisami

art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

Od dnia 1 grudnia 2005 r. tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla flupyrsulfuronu metylowego i pymetrozine stają się ostateczne w rozumieniu art. 4 ust. 1 dyrektywy 86/362/EWG.

Artykuł  2

Do części B załącznika II do dyrektywy 86/363/EWG dodaje się następujące pozostałości pestycydów:

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

Pozostałości pestycydów

W mięsie, łącznie z tłuszczem, przetworach mięsnych, podrobach i tłuszczach zwierzęcych wymienionych w załączniku I, objętych kodami CN 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602,

Dla mleka i przetworów mlecznych wymienionych w załączniku I, objętych kodami CN 0401, 0402, 0405 00 i 0406

W świeżych jajach w skorupkach, w ptasich jajach i żółtku jaj, wymienionych w załączniku I, objętych kodami CN 0407 00 i 0408

Pymetrozine

0,01(*)(p)

0,01(*)(p)

0,01(*)(p)

(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości.

Dla tych produktów rolnych wymienionych w załączniku II do dyrektywy

86/363/EWG, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla

pymetrozine oznaczone są jako "p", należy przyjąć, że są one

tymczasowe, zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy

91/414/EWG.

Od dnia 1 grudnia 2005 r. tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla pymetrozine stają się ostateczne w rozumieniu art. art. 4 ust. 1 dyrektywy 86/363/EWG.

Artykuł  3

Do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w odniesieniu do flupyrsulfuronu metylowego i pymetrozine, określone w załączniku do niniejszej dyrektywy. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG w odniesieniu do azoksystrobiny zastępuje się tymi określonymi w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w odniesieniu do kresoksymu metylowego, określone w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG, zmienia się na 0,2 mg/kg (p) dla truskawek. (p) wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości.

Tymczasowy NDPP dla kresoksymu metylowego staje się ostateczny z mocą od dnia 19 października 2004 r.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 września 2002 r.
3.
Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposoby dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 208 z 1.8.2001, str. 36.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(5) Dz.U. L 34 z 5.2.2002, str. 7.

(6) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(7) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 14.

(8) Dz.U. L 176 z 29.6.2001, str. 61.

(9) Dz.U. L 276 z 19.10.2001, str. 17.

(10) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 50.

(11) Dz.U. L 21 z 28.1.1999, str. 21.

(12) Wytyczne dotyczące przewidywań w odniesieniu do spożycia pozostałości pestycydów (poprawione), opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy, we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego i opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (ŚOZ/FSF/FOS/97.7).

(13) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin odnosząca się do kwestii związanych ze zmianą załączników dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG (opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin dnia 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/ comm/dg24/health/sc/scp/out21_en.html).

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których mają zastosowanie NDPP Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Flupyrsul-furon metylowy Azoksystrobina Pymetrozine
1. Owoce świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez mrożenie, niezawierające dodatku cukru; orzechy 0,02(p)(*)
i) OWOCE CYTRUSOWE 1(*) 0,3(*)
Grejpfruty
Cytryny
Limy
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi hybrydami)
Pomarańcze
Pomele
Pozostałe
ii) ORZECHY (łuskane lub nie) 0,1(p)(*) 0,02(p)(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE PESTKOWE 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(p)(*)
Morele 0,05(p)
Wiśnie
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i podobnymi hybrydami) 0,05(p)
Śliwki
Pozostałe 0,02(p)(*)
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE 0,02(p)(*)
a) Winogrona stołowe i winne 2
Winogrona stołowe
Winogrona winne
b) Truskawki (z wyjątkiem dziko rosnących) 2(p)
c) Owoce pnączy (z wyjątkiem dziko rosnących) 0,05(p)(*)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Krzyżówki jeżyn i malin
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (z wyjątkiem dziko rosnących) 0,05(p)(*)
Borówki czernice (czarne jagody)
Żurawina
Porzeczki (czerwone, czarne i białe)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce 0,05(p)(*)
vi) RÓŻNE 0,02(p)(*)
Awokado
Banany 2
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,05(p)(*)
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,02(p)(*)
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,02(p)(*)
Burak
Marchew 0,2(p)
Seler
Chrzan 0,2(p)
Karczochy jerozolimskie
Pasternak 0,2(p)
Korzeń pietruszki 0,2(p)
Rzodkiewki
Salsefia 0,2(p)
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Ignam
Pozostałe 0,05(p)(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Rośliny psiankowate (Solanaceae)
Pomidory 2(p) 0,5(p)
Papryka 2(p) 1(p)
Oberżyny 2(p) 0,5(p)
Pozostałe 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
b) Dyniowate - jadalna skórka 1(p)(*) 0,5(p)
Ogórki
Korniszony
Cukinie
Pozostałe
c) Dyniowate - niejadalna skórka 0,5(p) 0,2(p)
Melony
Kabaczki
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(p)(*)
a) Warzywa kapustne kwiatostanowe 0,02(p)(*)
Brokuły
Kalafior
Pozostałe
b) Warzywa kapustne głowiaste
Brukselka
Kapusta głowiasta 0,05(p)
Pozostałe 0,02(p)(*)
c) Warzywa kapustne liściowe 0,02(p)(*)
Kapusta chińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,02(p)(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i inne 3(p) 1(p)
Rzeżucha
Roszponka warzywna
Sałata
Cykoria liściowa
Pozostałe
b) Szpinak i inne 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
Szpinak
Burak liściowy (boćwina)
Pozostałe
c) Rukiew wodna 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
d) Endywia 0,2(p) 0,02(p)(*)
e) Zioła 0,05(p)(*) 1(p)
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Seler naciowy
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,02(p)(*)
Fasola (w strąkach) 1(p)
Fasola (łuskana)
Groch (w strąkach) 0,5(p)
Groch (łuskany) 0,2(p)
Pozostałe 0,05(p)(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,02(p)(*)
Szparagi
Karczochy
Seler 5(p)
Koper włoski (fenkuł)
Karczochy kuliste 1(p)
Por 0,1(p)
Rabarbar
Pozostałe 0,05(p)(*)
viii) GRZYBY 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
a) Grzyby hodowlane
b) Grzyby dziko rosnące
3. Nasiona roślin strączkowych 0,02(p)(*) 0,1(p) 0,02(p)(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
Nasiona lnu
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny 0,05(p)
Pozostałe 0,02(p)(*)
5. Ziemniaki 0,02(p)(*) 0,05(p)(*) 0,02(p)(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (liście i łodygi, suszone, fermentowane lub w inny sposób przetwarzane części rośliny Camellia sinensis) 0,05(p)(*) 0,1(p)(*) 0,1(p)(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i nieskoncentrowany proszek 0,05(p)(*) 20(p) 5(p)
(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości. Dla tych produktów rolnych wymienionych w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla flupyrsulfuronu metylowego, pymetrozine i azoksystrobiny oznaczone są jako "(p)", należy przyjąć, że są one tymczasowe, zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

Od dnia 1 grudnia 2005 r. tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla flupyrsulfuronu metylowego i pymetrozine stają się ostateczne w rozumieniu art. 3 dyrektywy 90/624/EWG. Dla azoksystrobiny tym dniem jest 1 sierpnia 2003 r.

(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.64.13

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/23/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 26/02/2002
Data ogłoszenia: 07/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/03/2002