Rozporządzenie 2385/2002 odnoszące się do kontynuacji i wprowadzające zmiany do uprzedniego nadzoru wspólnotowego nad niektórymi przywożonymi wyrobami z żelaza i stali pochodzącymi z niektórych państw trzecich

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2385/2002
z dnia 30 grudnia 2002 r.
odnoszące się do kontynuacji i wprowadzające zmiany do uprzedniego nadzoru wspólnotowego nad niektórymi przywożonymi wyrobami z żelaza i stali pochodzącymi z niektórych państw trzecich

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 3285/94/WE z dnia 22 grudnia 1994 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu i uchylająca rozporządzenie (WE) nr 518/94(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2474/2000(2), w szczególności jego art. 11,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 519/94(3) z dnia 7 marca 1994 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 1765/82, (EWG) nr 1766/82 oraz (EWG) nr 3420/83, ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1138/98(4), w szczególności jego art. 9,

po przeprowadzeniu konsultacji z Komitetami Doradczymi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W drodze rozporządzenia (WE) nr 76/2002(5) z dnia 17 stycznia 2002 r., Komisja wprowadziła uprzedni nadzór wspólnotowy nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z państw trzecich. Wymienione rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1337/2002(6) z dnia 24 lipca 2002 r., w celu rozszerzenia zakresu nadzoru.

(2) Dnia 6 marca 2002 r., niektóre Państwa Członkowskie powiadomiły Komisję, że tendencje w przywozie niektórych wyrobów stalowych wskazują na potrzebę zastosowania środków ochronnych, złożyły informacje zawierające dostępne dowody ustalone na podstawie art. 10 rozporządzenia (WE) nr 3285/94 i art. 8 rozporządzenia (WE) nr 519/94 oraz wystąpiły z wnioskiem do Komisji o wprowadzenie tymczasowych środków ochronnych i wszczęcie postępowania w sprawie środków ochronnych.

(3) W dniu 20 marca 2002 r., Stany Zjednoczone Ameryki nałożyły ostateczne środki ochronne przeciw szerokiemu asortymentowi przywożonych wyrobów stalowych, w postaci kontyngentów taryfowych oraz dodatkowych należności wynoszących od 8 % do 30 % ad valorem.

(4) W dniu 28 marca 2002 r. Komisja wszczęła postępowanie dotyczące poważnych szkód lub niebezpieczeństwa wystąpienia takich szkód dla wspólnotowych producentów wytwarzających wyroby podobne lub bezpośrednio konkurujące z 21 przywożonymi wyrobami stalowymi.

(5) W tym samym dniu, na podstawie informacji zebranych i zweryfikowanych przed wszczęciem postępowania, zostały nałożone tymczasowe środki ochronne na 15 wyrobów stalowych objętych postępowaniem.

(6) W drodze rozporządzenia (WE) nr 1694/2002 z dnia 27 września 2002 r.(7), Komisja, po ustaleniu, że zwiększony przywóz siedmiu wyrobów wymienionych w załączniku 1a) powodował poważne szkody dla producentów wspólnotowych, nałożyła ostateczne środki ochronne skierowane przeciw tym wyrobom, w postaci dodatkowych należności płatnych z tytułu przywozu przekraczającego odpowiednie kontyngenty taryfowe. Wykorzystywanie tych kontyngentów taryfowych może być monitorowane w układzie dziennym.

(7) W drodze rozporządzenia (WE) nr 1695/2002 z dnia 27 września 2002 r.(8), Komisja, po ustaleniu, że zwiększony przywóz 14 wyrobów wymienionych w załączniku 1b) groził spowodowaniem szkód dla producentów wspólnotowych oraz ponieważ takie działanie leżało w interesie Wspólnoty, wprowadziła system nadzoru retrospektywnego w stosunku do wymienionych 14 wyrobów.

(8) Wymienione systemy monitorowania ochronnych kontyngentów taryfowych oraz nadzoru retrospektywnego dostarczają informacji, co do pochodzenia zaledwie części przywozu wchodzącego na rynek wspólnotowy, natomiast nie dostarczają informacji, co do cen występujących w tym przywozie. Nie dostarczają również informacji, co do struktury przyszłych przepływów handlowych.

(9) Wspólnotowe dane statystyczne w dziedzinie handlu zagranicznego nie są dostępne w okresach ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1917/2000(9), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1669/2001(10).

(10) Jednakże dostępne dane statystyczne dotyczące przywozu wyrobów stalowych wymienionych w załączniku 1 obrazują następujące tendencje, które grożą spowodowaniem szkód dla producentów wspólnotowych:

(w tonach)
Rodzaj wyrobu 1999 2000 2001 2002(1)

(6 miesięcy)

Wyroby walcowane płaskie 10.818.943 13.641.836 13.916.538 6.058.977
Wyroby walcowane długie 5.053.766 5.184.421 5.482.925 2.772.014
Rury stalowe 2.541.117 2.930.406 2.903.729 1.384.322
(1) Obecnie dostępne są jedynie dane w odniesieniu do pierwszych sześciu

miesięcy 2002 r. i podlegają one zmianom

(11) Jakkolwiek w niektórych kategoriach wyrobów występuje pewien spadek wielkości przywozu, należy bezwzględnie przypomnieć, że szereg wyrobów stalowych podlegało tymczasowym środkom ochronnym WE przez część tego okresu. Ponadto bezsporne jest, że kontekst międzynarodowy mógłby prowadzić do dalszych zmian przepływu handlu w kierunku Wspólnoty ze względu na fakt, że światowy rynek stali pozostaje niestabilny i wiele państw podjęło środki ochronne lub rozważa podjęcie tego rodzaju środków.

(12) Rzeczywiście, z uwagi na nałożenie środków ochronnych na szeroki asortyment wyrobów stalowych przez Stanu Zjednoczone w marcu 2002 r., Wspólnota Europejska i wiele państw (w tym Bułgaria, Kanada, Chiny, Republika Czeska, Węgry, Indie, Indonezja, Malezja, Meksyk i Polska), zaniepokojone ewentualnym wpływem wymienionych i wcześniejszych środków na światowy rynek stali, rozpoczęło postępowania w sprawie środków ochronnych odnoszących się do pewnego asortymentu wyrobów stalowych. Ostateczne środki ochronne zostały w niektórych przypadkach już podjęte. Dlatego bezsporne jest, że mogą występować znaczne wahania w strukturze międzynarodowego handlu stalą, w szczególności kierowanie wyrobów na rynek wspólnotowy, co spowodowałoby szkody dla producentów wspólnotowych.

(13) W tym samym czasie dane statystyczne dotyczące produkcji wskazują, że produkcja stali surowej we Wspólnocie spadła z 163,2 mln ton w 2000 r., do 158,5 mln ton w 2001 r. oraz do 118,9 mln ton w pierwszych dziewięciu miesięcy 2002 r. Zatrudnienie u producentów wspólnotowych również spadło, z 276.700 w 2000 r. do 270.000(11) w 2001 r., i przewiduje się dalszy jego spadek w 2002 r. Występuje rzeczywiste i istotne powiązanie między rozwojem tych wskaźników ekonomicznych a tendencjami w zakresie przywozu i dlatego uznaje się, że tendencje w zakresie przywozu grożą powstaniem szkód u producentów wspólnotowych.

(14) Dlatego interes Wspólnoty wymaga, aby przywóz niektórych wyrobów stalowych nadal pozostawał podporządkowany uprzedniemu nadzorowi wspólnotowemu, w celu dostarczania rozszerzonych informacji statystycznych pozwalających na szybką analizę tendencji w zakresie przywozu.

(15) Dlatego zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 3285/94 i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 519/94, Komisja postanawia, że system uprzedniego nadzoru powinien istnieć nadal w odniesieniu do przywozu określonych wyrobów stalowych, które przeznaczone są do wywozu do Wspólnoty. Biorąc pod uwagę okres obowiązywania środków ochronnych nałożonych przez Stany Zjednoczone Ameryki w marcu 2002 r. w zakresie stali, właściwe jest, że wymieniony system powinien nadal istnieć do końca marca 2005 r.

(16) Ponadto, aby nie wprowadzać zbędnych ograniczeń i nadmiernie nie zakłócać działalności przedsiębiorstw przygranicznych, wskazane jest wyłączenie niewielkich ilości z zakresu uprzedniego nadzoru wspólnotowego. Dlatego przywóz o masie netto nie przekraczającej 500 kilogramów powinien być wyłączony z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 76/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1. na końcu art. 1, dodaje się:

"3. Przywóz, którego masa netto nie przekracza 500 kilogramów wyłącza się z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia."

2. w art. 6 "31 grudnia 2002 r." zastępuje się "31 marca 2005 r.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 grudnia 2002 r.

W imieniu Komisji
Pascal LAMY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 319 z 31.12.1994, str. 53.

(2) Dz.U. L 286 z 11.11.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 67 z 10.3.1994, str. 89.

(4) Dz.U. L 159 z 3.6.1998, str. 1.

(5) Dz.U. L 16 z 18.1.2002, str. 3.

(6) Dz.U. L 195 z 24.7.2002, str. 25.

(7) Dz.U. L 261 z 28.9.2002, str. 1.

(8) Dz.U. L 261 z 28.9.2002, str. 124.

(9) Dz.U. L 229 z 9.9.2000, str. 14.

(10) Dz.U. L 224 z 21.8.2001, str. 3.

(11) Dane nie sa jeszcze ostateczne i podlegają zmianom.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.358.125

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2385/2002 odnoszące się do kontynuacji i wprowadzające zmiany do uprzedniego nadzoru wspólnotowego nad niektórymi przywożonymi wyrobami z żelaza i stali pochodzącymi z niektórych państw trzecich
Data aktu: 30/12/2002
Data ogłoszenia: 31/12/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/12/2002