Rozporządzenie 2181/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1239/95 ustanawiające przepisy wykonawcze dla wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Odmian Roślin

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2181/2002
z dnia 6 grudnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1239/95 ustanawiające przepisy wykonawcze dla wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Odmian Roślin

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2506/95(2), w szczególności jego art. 114,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnotowy Urząd Odmian Roślin (Urząd) utworzony na mocy rozporządzenia (WE) nr 2100/94 wprowadza w życie i stosuje system ochrony odmian roślin.

(2) Zasady dotyczące postępowania przed powyższym Urzędem są ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1239/95(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 448/96(4). Artykuł 27 tego rozporządzenia przewidywał, że sprawozdania z badania wykonywane pod nadzorem władz Państwa Członkowskiego lub państwa trzeciego, które jest członkiem Międzynarodowej Unii ds. Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV), powinny stanowić wystarczającą podstawę do rozstrzygnięcia. Jednakże art. 27 był przepisem tymczasowym, który wygasł w dniu 30 czerwca 1998 r.

(3) Intencją tymczasowego zastosowania art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1239/95 było utworzenie niezależnego wspólnotowego systemu, w ramach powyższego Urzędu, który organizuje badania techniczne odmian zgłoszonych na podstawie odpowiedniego wniosku o ochronę odmian roślin. Jednakże doświadczenie Urzędu wykazało konieczność wzięcia pod uwagę innych sprawozdań z badania określonych w art. 27.

(4) Większość uprawnień wynikających ze wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin, nadanych po dniu 30 czerwca 1998 r., została oparta na rozstrzygnięciach uwzględniających badania techniczne wykonywane pod nadzorem innych władz, poza powyższym Urzędem, które dotują tę działalność na bardzo konkurencyjnym rynku.

(5) Jest zatem niezbędne, aby doprowadzić do uregulowania działalności powyższego Urzędu, począwszy od dnia 1 lipca 1998 r. Jednocześnie należy zachować możliwość stosowania w przyszłości art. 27. Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1239/95 powinno zostać zmienione z mocą od dnia 1 lipca 1998 r.

(6) Przeprowadzono konsultację z Radą Administracyjną Wspólnotowego Urzędu Odmiany Roślin.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Systemu Ochrony Odmian Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1239/95 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 27 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 27

Inne sprawozdania z badania

1. Sprawozdanie z badania dotyczące wyników każdego badania technicznego, które przeprowadzono lub które przeprowadza się do celów urzędowych w Państwie Członkowskim przez jeden z urzędów odpowiedzialnych za dane gatunki na podstawie art. 55 ust. 1 rozporządzenia podstaw, że:

- materiał dostarczony do badania technicznego spełnia normy, co do ilości i jakości, które mogą zostać ustanowione na podstawie art. 55 ust. 4 rozporządzenia podstawowego,

- badanie techniczne zostało przeprowadzone w sposób zgodny z opisem opracowanym przez Radę Administracyjną na podstawie art. 55 ust. 1 podstawowego rozporządzenia oraz zostało wykonane zgodnie z wydanymi wytycznymi dotyczącymi testu lub udzielonymi instrukcjami ogólnymi, na podstawie art. 56 ust. 2 tego rozporządzenia oraz art. 22 i 23 niniejszego rozporządzenia,

- Urząd miał możliwość monitorowania przeprowadzanego badania technicznego, oraz

- Urząd otrzymuje tymczasowe sprawozdanie z każdego sezonu wegetacji przed sprawozdaniem z badania, w przypadku gdy nie ma bezpośredniego dostępu do końcowego sprawozdania.

2. W przypadku gdy Urząd uważa, że sprawozdanie z badania określone w ust. 1 nie stanowi wystarczającej podstawy do rozstrzygnięcia, może zastosować procedurę na podstawie art. 55 niniejszego rozporządzenia po konsultacji z wnioskodawcą i zainteresowanym urzędem badawczym.

3. Urząd i każdy właściwy krajowy urząd odmian roślin w Państwie Członkowskim udziela pomocy administracyjnej innemu urzędowi przez udostępnianie, na wniosek, wszelkich sprawozdań z badania danej odmiany w celach oceny odrębności, jednolitości i trwałości tej odmiany. Urząd lub właściwy krajowy urząd odmian roślin pobiera ściśle określoną kwotę za przedłożenie takiego sprawozdania, kwota ta jest uzgadniana przez zainteresowane urzędy.

4. Sprawozdanie z badania dotyczące wyników badania technicznego, które przeprowadzono lub które przeprowadza się w celach urzędowych w państwie trzecim, będącym członkiem Międzynarodowej Unii ds. Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV), może być uważane za stanowiące wystarczającą podstawę do rozstrzygnięcia, pod warunkiem że badanie techniczne spełnia warunki ustanowione w pisemnej umowie zawartej między Urzędem a właściwymi organami takiego państwa trzeciego. Takie warunki powinny zawierać co najmniej:

- warunki dotyczące materiału określonego w ust. 1 tiret pierwsze,

- potwierdzenie, że badania techniczne zostały przeprowadzone zgodnie z wydanymi wytycznymi dotyczącymi testu lub udzielonymi instrukcjami ogólnymi, na podstawie art. 56 ust. 2 rozporządzenia podstawowego,

- potwierdzenie, że Urząd ma możliwość dokonania oceny przydatności urządzeń do przeprowadzania badań technicznych przedmiotowych gatunków roślin w tym państwie trzecim i monitorowania przebiegu przedmiotowych badań technicznych, oraz

- warunki dotyczące dostępności sprawozdań, ustanowione w ust. 1 tiret czwarte.";

2) w art. 95 skreśla się akapit drugi.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 1998 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 grudnia 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 1.

(2) Dz.U. L 258 z 28.10.1995, str. 3.

(3) Dz.U. L 121 z 1.6.1995, str. 37.

(4) Dz.U. L 62 z 13.3.1996, str. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.331.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2181/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1239/95 ustanawiające przepisy wykonawcze dla wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Odmian Roślin
Data aktu: 06/12/2002
Data ogłoszenia: 07/12/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/12/2002, 01/07/1998