uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 283,
uwzględniając wniosek Komisji, przedstawiony po konsultacji z Komitetem ds. Regulaminu Pracowniczego,
uwględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Trybunału Sprawiedliwości(2),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Parlament Europejski został zaangażowany w gruntowną restrukturyzację swojego systemu działania od roku 1997, kiedy Biuro przyjęło nową politykę kadrową, opierającą się na założeniach nowych zadań, jakie zostały przyznane Parlamentowi Europejskiemu na mocy Traktatów.
(2) W świetle czterech lat doświadczeń we wprowadzaniu wyżej wymienionej nowej polityki, a także w celu ustanowienia długoterminowej polityki zatrudnienia, spełniającej dające się przewidzieć zapotrzebowanie na szczególne kwalifikacje, Parlament Europejski przeprowadził badania dotyczące zapotrzebowania na zasoby ludzkie w przyszłych latach jako część praktyki, mającej na celu sporządzenie operacyjnego wykazu obowiązków i zadań.
(3) Parlament Europejski podejmuje niezbędne działania, w szczególności poprzez kształcenie kadr, w celu udzielenia pomocy swoim pracownikom objętym przesunięciem zatrudnienia, w sposób możliwie zadowalający i efektywny.
(4) Jednakże kwalifikacje części urzędników oraz pracowników personelu tymczasowego, grup politycznych, którzy osiągnęli wiek 55 lat oraz którzy zakończyli co najmniej piętnastoletni okres służby, są zbyt słabo dostosowane do obowiązków, które powinni wykonywać.
(5) Parlament Europejski potrzebuje nowych profili kwalifikacji zawodowych i zrównoważenia zmian w planie obsady kadrowej, ale liczba urzędników odchodzących na emeryturę w normalnym trybie nie jest wystarczająca do pozyskiwania niezbędnych kwalifikacji poprzez zatrudnianie nowych urzędników i pracowników personelu tymczasowego grup politycznych w satysfakcjonującym okresie czasu.
(6) Należy zatem przyjąć specjalne środki dotyczące zakończenia służby, wraz z wewnętrznymi uzgodnieniami administracyjnymi służącymi efektywnemu monitorowaniu wdrażania niniejszego rozporządzenia.
(7) Środki te muszą zostać zastosowane w jak najszybszym czasie, przy jak najdalszym poszanowaniu równowagi geograficznej oraz zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia.
(8) Przyjęte środki nie mogą obciążać budżetu. W tym celu władza budżetowa powinna ustanowić mechanizm monitorowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| P. S. MØLLER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 24 września 2002 r.
(2) Opinia wydana dnia 15 maja 2002 r.
(3) Dz.U. C 236 z 1.10.2002, str. 7.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.264.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1748/2002 wprowadzające, w związku z modernizacją instytucji, specjalne środki mające na celu zakończenie służby urzędników mianowanych na stanowisko w Parlamencie Europejskim oraz personelu tymczasowego grup politycznych Parlamentu Europejskiego |
| Data aktu: | 30/09/2002 |
| Data ogłoszenia: | 02/10/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/10/2002 |