Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) w Lizbonie (zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2017/20025.

Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) w Lizbonie
(zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14)
COM/2017/20025

(2017/C 431 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2017 r.)

Reprezentujemy

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) została utworzona w 2002 r. w następstwie wypadku tankowca "Erika" i wycieków ropy. Jej mandat (rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 ) został z czasem przedłużony ze znacznym poszerzeniem zakresu działalności w 2013 r. (rozporządzenie (UE) nr 100/2013 2 ). Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego zapewnia Komisji Europejskiej i państwom członkowskim wsparcie techniczne, operacyjne i naukowe w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego, ochrony na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki i reagowania na nie, a także reagowania na zanieczyszczenia spowodowane przez instalacje naftowe i gazowe.

Pomoc jest szczególnie istotna w stałym procesie aktualizowania i tworzenia nowego prawodawstwa, monitorowania jego wdrażania i oceny skuteczności zastosowanych środków. EMSA przeprowadza regularne wizyty i kontroluje administrację morską i towarzystwa klasyfikacyjne, jak również państwa trzecie pod kątem szkolenia marynarzy i wydawania im świadectw. Agencja wspiera również państwa sąsiadujące z UE w poszerzaniu wiedzy fachowej i zdolności. Ponadto EMSA, dysponując specjalnym wieloletnim budżetem (rozporządzenie (UE) nr 911/2014 3 ), wspiera państwa członkowskie dotknięte zanieczyszczeniami spowodowanymi przez statki oraz instalacje naftowe i gazowe przy użyciu wyspecjalizowanych statków i urządzeń oraz zdjęć satelitarnych służących wykrywaniu zanieczyszczeń.

Działania Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego w zakresie monitorowania mórz i działań informacyjnych są kluczowym obszarem stałego rozwoju i zwiększania wartości dodanej. Komisja Europejska działa na rzecz szerszego wykorzystania wsparcia EMSA w opracowaniu rozwiązań technicznych służących upraszczaniu formalności sprawozdawczych dla statków i interoperacyjnych rozwiązań informatycznych, takich jak punkt kompleksowej obsługi oraz e-Manifest. Zintegrowane usługi morskie, wykorzystujące systemy raportowania statków i inne narzędzia nadzoru, poszerzają zakres rozwiązań cyfrowych dostępnych dla wszystkich użytkowników końcowych mających uzasadniony interes i organów UE, służąc priorytetom politycznym, takim jak bezpieczeństwo i sytuacja w zakresie migracji. Wyzwaniem na przyszłość jest zwiększenie wsparcia dla organów krajowych zaangażowanych w zadania straży przybrzeżnej w celu poprawy międzysektorowej i transgranicznej koordynacji działań we współpracy z innymi właściwymi agencjami. Znalazło to odzwierciedlenie podczas ostatniego przeglądu mandatu Agencji w 2016 r. (rozporządzenie (UE) 2016/1625 4 ).

EMSA ma siedzibę w Lizbonie, w Portugalii. W 2017 r. całkowity budżet Agencji wyniósł ok. 75 mln EUR. Zatrudnia ona ok. 250 pracowników. Do 2020 r. budżet Agencji ma zostać zwiększony w odniesieniu do pakietu dotyczącego straży przybrzeżnej i rozszerzania działań finansowanych ze środków przeznaczonych na realizację projektów (np. na realizację części programu Copernicus dotyczącej bezpieczeństwa morskiego).

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: http://www.emsa.europa.eu.

Oferujemy

pracę na stanowisku dyrektora wykonawczego, który jest prawnym przedstawicielem Agencji i współtworzy jej zewnętrzny wizerunek. Dyrektor wykonawczy odpowiada przed Radą Administracyjną.

Dyrektor wykonawczy będzie kierował i zarządzał Agencją, a także ponosił ogólną odpowiedzialność za działalność Agencji i dążył do realizacji jej celów.

Do obowiązków dyrektora wykonawczego należeć będzie:

-
realizacja celów Agencji zgodnie z wieloletnimi ramami strategicznymi określonymi przez Radę Administracyjną Agencji,
-
rozwijanie i utrzymywanie owocnej współpracy z właściwymi służbami Komisji Europejskiej, państwami członkowskimi, niektórymi państwami trzecimi i we właściwych przypadkach innymi zainteresowanymi podmiotami, w zakresie zadań realizowanych przez Agencję,
-
współpraca z organami państw członkowskich odpowiedzialnymi za wdrażanie polityki UE w dziedzinie transportu morskiego,
-
współpraca z dyrektorami wykonawczymi agencji Frontex (Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej) oraz EFCA (Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa) w celu wdrożenia pakietu dotyczącego straży przybrzeżnej,
-
udzielanie wsparcia w odpowiedzi na wszelkie prośby ze strony Komisji Europejskiej lub państw członkowskich stosownie do zadań Agencji,
-
rozwijanie profilu Agencji, w tym jej działalności międzynarodowej oraz, w stosownych przypadkach, współpracy z przemysłem,
-
przygotowywanie wieloletniego jednolitego dokumentu programowego, rocznego programu prac oraz szczegółowych planów w zakresie gotowości Agencji do zwalczania zanieczyszczeń i reagowania na zanieczyszczenia oraz dbałość o wdrażanie tych dokumentów, we współpracy z Komisją Europejską,
-
przygotowywanie i wykonywanie budżetu Agencji we współpracy z Komisją Europejską,
-
przygotowywanie sprawozdania rocznego z działalności Agencji,
-
bieżące kierowanie Agencją; rekrutacja oraz ocena pracowników Agencji zgodnie z regulaminem pracowniczym UE oraz tworzenie dobrej atmosfery w zespole i zapewnianie przyjaznego środowiska pracy,
-
bezpośrednia i pośrednia komunikacja ze społeczeństwem we wszystkich kwestiach należących do kompetencji Agencji.

Poszukujemy (kryteria wyboru)

Kandydaci powinni wykazać się:

a)
kompetencjami w zakresie zarządzania, w szczególności:
-
doskonałą zdolnością zarządzania zdecentralizowaną Agencją, zarówno na poziomie zarządzania strategicznego, jak i wewnętrznego, oraz zmierzenia się z wyzwaniami, przed którymi staje organ współpracujący z wieloma podmiotami,
-
wiedzą i udokumentowanym doświadczeniem w zarządzaniu znaczącymi zasobami finansowymi w otoczeniu krajowym, europejskim lub międzynarodowym, również w zakresie planowania budżetowego i kontroli wewnętrznej,
-
udokumentowanym doświadczeniem w zarządzaniu dużymi zespołami na wysokim stanowisku kierowniczym, w tym zdolnością do kierowania zespołem o wielonarodowym i multidyscyplinarnym charakterze, motywowania go i rozwijania jego potencjału; dodatkowym atutem będzie doświadczenie w pracy w środowisku wielokulturowym,
-
umiejętnością utrzymywania bliskich stosunków z instytucjami UE i właściwymi organami państw członkowskich;
b)
wiedzą techniczną, w szczególności:
-
dobrą znajomością instytucji Unii Europejskiej, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań,
-
znajomością europejskiej polityki morskiej, w szczególności w zakresie polityki transportu morskiego i prawodawstwa,
-
udokumentowanym doświadczeniem w zakresie transportu i polityki morskiej; dodatkowym atutem będzie doświadczenie nabyte w krajowej, europejskiej lub międzynarodowej administracji publicznej,
-
zdolnością do opracowywania strategicznej wizji dla sektora transportu morskiego i dla Agencji, w tym w zakresie bezpieczeństwa, cyfryzacji, i zrównoważenia środowiskowego transportu morskiego;
c)
zdolnościami komunikacyjnymi, w szczególności:
-
udokumentowanymi umiejętnościami i doświadczeniem w zakresie skutecznych i efektywnych kontaktów z opinią publiczną oraz współpracy ze wszystkimi istotnymi zainteresowanymi stronami,
-
doskonałymi umiejętnościami interpersonalnymi, decyzyjnymi, organizacyjnymi i negocjacyjnymi oraz zdolnością budowania opartych na zaufaniu stosunków roboczych z instytucjami Unii Europejskiej i innymi zainteresowanymi stronami,
-
bardzo dobra znajomość języka angielskiego będzie dodatkowym atutem, ponieważ jest to język roboczy Agencji.

Wymagania wobec kandydata (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, które muszą zostać spełnione przed upływem terminu składania zgłoszeń:

-
obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub obywatelstwo któregoś z krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
-
dyplom lub stopień uniwersytecki:
-
kandydat musi posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,
-
lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),
-
doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje; przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarach objętych działalnością Agencji,
-
doświadczenie w zarządzaniu: z tych 15 lat doświadczenia zawodowego przynajmniej 5 lat powinno być zdobyte na wyższych stanowiskach kierowniczych 5  i w dziedzinie bezpośrednio związanej z ogłaszanym stanowiskiem,
-
znajomość języków: kandydat musi znać biegle jeden z języków urzędowych Unii Europejskiej 6  oraz dostatecznie inny język urzędowy Unii Europejskiej w stopniu niezbędnym do wykonywania obowiązków; komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE; oznacza to, że część rozmowy może być prowadzona w tym języku,
-
limit wieku: kandydat musi być w stanie, w momencie zgłoszenia, sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego; dla pracowników Unii Europejskiej zatrudnionych na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej i art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego) 7 .

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Dyrektor wykonawczy będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenia dotyczącego konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności. W swoim podaniu kandydat musi potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

Procedura wyboru i mianowania

Komisja Europejska przeprowadzi nabór zgodnie z obowiązującymi procedurami selekcji i rekrutacji (zob. również Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 8 ). Komisja powoła w tym celu komisję kwalifikacyjną, w której w roli obserwatora uczestniczyć będzie przedstawiciel Rady Administracyjnej EMSA. Komisja przeanalizuje wszystkie zgłoszenia i wybierze kilku kandydatów, których profil najbardziej odpowiada określonym powyżej kryteriom wyboru. Wybrani kandydaci mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją kwalifikacyjną.

Po rozmowach komisja kwalifikacyjna wyciągnie wnioski i wyłoni kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy kwalifikacyjne, przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji kwalifikacyjnej, Komitet ten podejmie decyzję w sprawie kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej w zakresie zarządzania przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora wykonawczego.

Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet Konsultacyjny Komisji ds. Powoływania zostaną zaproszeni na rozmowę z właściwym komisarzem lub komisarzami.

Po tych rozmowach Komisja sporządzi listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania, która zostanie przekazana Radzie Administracyjnej EMSA. Rada Administracyjna może przeprowadzić rozmowy z kandydatami z listy. Wybierze ona spośród nich dyrektora. Umieszczenie kandydata na liście sporządzonej przez Komisję nie gwarantuje zatrudnienia.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Wybrany kandydat przed powołaniem może zostać poproszony o przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu swojej wizji kierowania Agencją oraz o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów do Parlamentu Europejskiego.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury wyboru procedura wyboru będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim lub francuskim.

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia odpowiadają warunkom określonym w warunkach zatrudnienia innych pracowników w odniesieniu do urzędników zatrudnionych na czas określony zajmujących stanowiska równoważne podstawowemu stanowisku dyrektora w grupie zaszeregowania AD 14 Unii Europejskiej. Wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany w zależności od długości jego doświadczenia do stopnia 1 lub 2 w grupie zaszeregowania. Kandydat zostanie powołany na początkowy okres pięciu lat, z możliwością przedłużenia, zgodnie z przepisami obowiązującymi w momencie opublikowania niniejszego ogłoszenia.

Polityka równych szans

Komisja Europejska oraz EMSA stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 9 .

Warunki zatrudnienia

Dyrektor wykonawczy zostanie mianowany i zatrudniony na okres pięciu lat w charakterze pracownika zatrudnionego na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14, zgodnie z art. 2(a) i art. 10 warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EMSA jego mandat może zostać odnowiony jeden raz.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Lizbona, gdzie mieści się siedziba Agencji.

Stanowisko jest dostępne od dnia 1 stycznia 2019 r.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (wyszczególnione w rubryce "Wymagania wobec kandydata"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu, doświadczenia zawodowego na wysokim szczeblu, jak również wymaganej znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury wyboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz wypełnienie instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania rejestracji należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków).

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Wiadomość zawierać będzie również numer identyfikacyjny, który będzie wykorzystywany jako numer referencyjny we wszystkich sprawach dotyczących zgłoszenia kandydata. Nieotrzymanie potwierdzenia oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa dnia 29 stycznia 2018 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu.

Po upływie terminu zgłoszeń możliwość wprowadzania danych zostanie zablokowana. Zgłoszenia dokonywane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska i EMSA zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych 10 .

1 Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.
2 Dz.U. L 39 z 9.2.2013, s. 30.
3 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 115.
4 Dz.U. L 251 z 16.9.2016, s. 77.
5 Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych pięciu lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych:

1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje;

2) liczbę pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk;

3) wielkość budżetu, którym zarządzali;

4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska; oraz

5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.

10 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024