Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (2011/2152(ACI)).

Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami

P7_TA(2013)0456

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (2011/2152(ACI))

(2016/C 436/10)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając projekt porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami,
-
uwzględniając art. 310, 311, 312 i 323 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 października 2012 r. w celu pozytywnego zakończenia procedury zatwierdzania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 1 ,
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej przyjęte w dniu 8 lutego 2013 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie konkluzji ze szczytu Rady Europejskiej w dniach 7-8 lutego br. dotyczących wieloletnich ram finansowych 2 ,
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej przyjęte w dniu 28 czerwca 2013 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 3 lipca 2013 r. w sprawie porozumienia politycznego w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 3 ,
-
uwzględniając art. 127 ust. 1 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych oraz opinię Komisji Budżetowej (A7-0337/2013),
A.
mając na uwadze, że w dniu 27 czerwca 2013 r. osiągnięto na najwyższym szczeblu politycznym porozumienie polityczne pomiędzy Parlamentem Europejskim, irlandzką prezydencją Rady i Komisją w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2014-2020 oraz w sprawie nowego porozumienia międzyinstytucjonalnego;
B.
mając na uwadze, że po raz pierwszy zastosowano nowe postanowienia dotyczące wieloletnich ram finansowych wprowadzone Traktatem z Lizbony, w szczególności w zakresie większej roli i większych prerogatyw powierzonych Parlamentowi Europejskiemu;
C.
mając na uwadze, że w kontekście WRF właściwe jest przyjęcie międzyinstytucjonalnego porozumienia służącego wdrażaniu dyscypliny budżetowej oraz poprawie funkcjonowania rocznej procedury budżetowej i współpracy miedzy instytucjami w kwestiach budżetowych,
1.
akceptuje osiągnięte porozumienie polityczne dotyczące WRF na lata 2014-2020 oraz nowego porozumienia międzyinstytucjonalnego; jest zdecydowany w pełni wykorzystać nowo ustanowione instrumenty - zwłaszcza, jeśli chodzi o elastyczność - w toku przyszłych procedur budżetowych;
2.
podkreśla, że długi i żmudny proces negocjacji - zarówno w Radzie, jak i na szczeblu międzyinstytucjonalnym - oraz ich wynik oznaczają niezadowalającą realizację nowych postanowień dotyczących WRF wprowadzonych Traktatem z Lizbony, w szczególności w zakresie roli i prerogatyw powierzonych Parlamentowi Europejskiemu;
3.
kwestionuje strategię negocjacyjną Rady, zgodnie z którą w kwestiach podlegających zwykłej procedurze ustawodawczej - takich jak szczegółowe kryteria przydziału, koperty w podziale na programy lub beneficjentów, a także przydziały finansowe w dowolnej wysokości dostosowujące poziom krajowych wpływów z budżetu Unii - negocjatorów obowiązywały konkluzje Rady Europejskiej z dnia 8 lutego 2013 r., co uniemożliwiło obu organom ustawodawczym prowadzenie rzeczywistych negocjacji;
4.
ubolewa ponadto, że liczne kontakty i spotkania jego delegacji z kolejnymi prezydencjami Rady, jakie miały miejsce w ciągu kilku ubiegłych lat, nie wpłynęły na ducha, harmonogram czy treść negocjacji ani na stanowisko Rady, w tym jeśli chodzi o konieczność rozróżnienia między ustawodawczymi i budżetowymi aspektami porozumienia w sprawie WRF;
5.
dochodzi do wniosku, że zgodnie z art. 312 ust. 5 TFUE aby usprawnić przyjmowanie WRF, w przyszłości należy określić alternatywne ustalenia robocze, które zapewnią pełne poszanowanie ustawodawczych i budżetowych uprawnień Parlamentu przyznanych mu na mocy TFUE, faktyczne negocjowanie przez Radę również wszelkich tzw. "związanych z WRF" elementów podstaw prawnych programów oraz powstrzymanie się przez Radę Europejską od występowania w charakterze prawodawcy z naruszeniem TFUE;
6.
zwraca się do Komisji Budżetowej, aby we współpracy z Komisją Spraw Konstytucyjnych opracowała niezbędne konkluzje i odpowiednio wcześniej przed powyborczym przeglądem w 2016 r. przedstawiła nowe propozycje dotyczące warunków negocjacji w sprawie WRF w celu zapewnienia demokratycznego i przejrzystego charakteru całego procesu ustalania budżetu.
7.
zatwierdza zawarcie porozumienia;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania umowy wraz z przewodniczącym Rady i przewodniczącym Komisji oraz do zlecenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji tytułem informacji.

ZAŁĄCZNIK

Porozumienie Międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on porozumieniu międzyinstytucjonalnemu opublikowanemu w Dz.U. C 373 z 20 grudnia 2013 r., s. 1.)
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0360.
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0078.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0304.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.436.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (2011/2152(ACI)).
Data aktu: 19/11/2013
Data ogłoszenia: 24/11/2016