Rezolucja ustawodawcza w sprawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (11296/3/2014 – C8-0294/2014 – 2013/0105(COD)).

Maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty ***II

P8_TA(2015)0046

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (11296/3/2014 - C8-0294/2014 - 2013/0105(COD))

(Zwykła procedura ustawodawcza: drugie czytanie)

(2016/C 316/30)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając stanowisko Rady w pierwszym czytaniu (11296/3/2014 - C8-0294/2014),
-
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 11 lipca 2013 r. 1 ,
-
uwzględniając swoje stanowisko przyjęte w pierwszym czytaniu 2 dotyczące wniosku Komisji przedstawionego Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2013)0195),
-
uwzględniając zobowiązanie Komisji, podjęte podczas posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego, do przyjęcia stanowiska uchwalonego przez Parlament w drugim czytaniu, oraz zobowiązanie przedstawiciela Rady, przekazane pismem z dnia 18 grudnia 2014 r., do zatwierdzenia tego stanowiska, zgodnie z artykułem 294 ust. 8 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 294 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art.69 Regulaminu,
-
uwzględniając zalecenie do drugiego czytania przedstawione przez Komisję Transportu i Turystyki (A8-0032/2015),
1.
przyjmuje poniższe stanowisko w drugim czytaniu;
2.
przyjmuje do wiadomości oświadczenie Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
3.
proponuje, by akt ten był cytowany jako "dyrektywa Leichtfrieda i Lupiego w sprawie obciążeń i wymiarów pojazdów użytkowych" 3 ;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji, a także parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

Oświadczenie Komisji w sprawie przeglądu ram homologacji typu

Odstępstwo dotyczące maksymalnej długości całkowitej aerodynamicznych kabin i aerodynamicznych urządzeń montowanych w tylnej części pojazdów ciężarowych, przewidziane w nowej dyrektywie w sprawie maksymalnych obciążeń i wymiarów pojazdów ciężarowych (zmieniającej dyrektywę 96/53/WE), wymaga zmian w ramach prawnych homologacji typu (a mianowicie w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 i rozporządzeniu (UE) nr 1230/2012).

Komisja przeprowadza obecnie przegląd rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w celu zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa pojazdów. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w 2015 r. sprawozdanie obejmujące, w razie potrzeby, wnioski dotyczące zmiany niniejszego rozporządzenia lub innych właściwych aktów prawnych Unii, odnoszące się do uwzględniania kolejnych nowych aspektów bezpieczeństwa, w szczególności w przypadku pojazdów ciężarowych. Komisja zamierza zaproponować niezbędne zmiany po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, a w razie potrzeby po sporządzeniu oceny skutków, najpóźniej do 2016 r.

1 Dz.U. C 327 z 12.11.2013, s. 133.
2 Teksty przyjęte dnia 15.4.2014, P7_TA(2014)0353.
3 Jörg Leichtfried i Maurizio Lupi prowadzili negocjacje dotyczące aktu w imieniu, odpowiednio, Parlamentu i Rady.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.316.215/1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza w sprawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (11296/3/2014 – C8-0294/2014 – 2013/0105(COD)).
Data aktu: 10/03/2015
Data ogłoszenia: 30/08/2016