Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/007 IE/Andersen Ireland złożony przez Irlandię) 0616 - C8-0173/2014 - 2014/2098(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - wniosek EGF/2014/ 007 IE/Andersen Ireland - Irlandia

P8_TA(2014)0047

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 listopada 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/007 IE/Andersen Ireland złożony przez Irlandię) (COM(2014)0616 - C8-0173/2014 - 2014/2098(BUD))

(2016/C 285/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2014)0616 - C8-0173/ 2014),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0024/2014),
A.
mając na uwadze, że Unia Europejska opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy,
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjmowania decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG),
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę co do ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, zwiększenia skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzenia, co do rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz co do finansowania środków zachęcających do podejmowania własnej działalności gospodarczej,
D.
mając na uwadze, że Irlandia złożyła wniosek EGF/2014/007 IE/Andersen Ireland o wkład finansowy z EFG w następstwie zwolnienia 171 pracowników w przedsiębiorstwie Andersen Ireland Limited prowadzącym działalność w dziale 32 według klasyfikacji NACE Rev. 2 ("Produkcja wyrobów jubilerskich, biżuterii i podobnych wyrobów") w okresie referencyjnym od dnia 21 października 2013 r. do dnia 21 lutego 2014 r.,
E.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG,
1.
zwraca uwagę, że władze Irlandii złożyły wniosek na podstawie kryterium interwencji przewidzianego w art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG i z zastosowaniem odstępstwa od kryterium przewidzianego w art. 4 ust. 1 lit. a), zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników lub zaprzestanie prowadzenia działalności przez co najmniej tyle osób pracujących na własny rachunek w czteromiesięcznym okresie referencyjnym w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim;
2.
zgadza się z Komisją, że wyjątkowe okoliczności przedstawione przez władze Irlandii, tj. poważny wpływ zwolnień na zatrudnienie oraz gospodarkę lokalną i regionalną, uzasadniają odstępstwo od zastosowania progu 500 zwolnień, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG, oraz że wobec tego Irlandia ma prawo do pomocy finansowej na mocy tego rozporządzenia;
3.
odnotowuje, że władze Irlandii przedłożyły wniosek o wkład finansowy z EFG w dniu 16 maja 2014 r., a Komisja przedstawiła ocenę tego wniosku w dniu 3 października 2014 r.; z zadowoleniem przyjmuje krótki okres oceny wynoszący niecałe pięć miesięcy;
4.
uważa, że zwolnienie 171 pracowników w przedsiębiorstwie Andersen Ireland Limited jest skutkiem poważnych zmian w strukturze światowego handlu spowodowanych globalizacją, a branża jubilerska w UE cierpi z powodu czterokrotnego wzrostu importu na przestrzeni czterech lat (2008-2012), który w 95 % pochodzi z Azji;
5.
zwraca uwagę, że jest to pierwszy wniosek o pomoc z EFG dla pracowników zwolnionych w branży wyrobów jubilerskich, biżuterii i podobnych wyrobów, która cierpi również z powodu wzrostu sprzedaży internetowej i w związku z tym może zostać jeszcze bardziej osłabiona;
6.
zauważa, że zwolnienia te dodatkowo pogorszą sytuację na rynku pracy w regionie, gdyż przedsiębiorstwo Andersen Ireland było głównym pracodawcą na tym w większości wiejskim obszarze, gdzie stopa bezrobocia i tak już wynosiła 39,3 % i była dwukrotnie wyższa od średniej krajowej (19 %);
7.
zwraca uwagę, że władze Irlandii postanowiły świadczyć zindywidualizowane usługi współfinansowane przez EFG nie tylko na rzecz zwolnionych pracowników, ale również na rzecz maksymalnie 138 młodych osób w wieku poniżej 25 lat, które nie pracują, nie kształcą ani nie szkolą się, co podnosi liczbę osób objętych pomocą w ramach proponowanych środków do 276 osób; wyraża zaniepokojenie niepewnością co do sposobu identyfikowania osób niepracujących, niekształcących się i nieszkolących się, do których pomoc jest skierowana; wzywa władze Irlandii, by miały na uwadze kryteria społeczne oraz dopilnowały, aby podczas wyboru beneficjentów wsparcia z EFG w pełni przestrzegano zasady niedyskryminacji i równych szans;
8.
przypomina, że proponowane działania należy dostosować w taki sposób, aby uwzględniały one różne potrzeby osób zwolnionych oraz niepracujących, niekształcących się i nieszkolących się;
9.
w ramach przeglądu śródokresowego oczekuje odrębnego wykazu środków o charakterze finansowym dla osób niepracujących, niekształcących się i nieszkolących się, które objęto pomocą;
10.
zwraca uwagę, że szkolenia dla osób niepracujących, niekształcących się i nieszkolących się powinny mieć charakter integracyjny oraz obejmować wszystkie grupy społeczne, w tym również grupy znajdujące się w niekorzystnej sytuacji;
11.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze Irlandii postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 21 października 2013 r., na długo przed zapadnięciem ostatecznej decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
12.
zwraca uwagę, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, które mają być współfinansowane, będzie miał na celu stworzenie jak najszerszych możliwości zatrudnienia na obszarze, gdzie rozwija się niewiele sektorów lub miejsc produkcji, a także będzie wymagał znacznego podniesienia kwalifikacji zwolnionych pracowników;
13.
zauważa, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług sporządzono w drodze konsultacji z beneficjentami objętymi pomocą, przedstawicielami beneficjentów objętych pomocą i z partnerami społecznymi, a także z zadowoleniem przyjmuje zamiar powołania forum konsultacyjnego jako uzupełnienia działalności jednostki koordynacyjnej ds. EFG, aby umożliwić zwalnianym pracownikom stały udział w procesie wdrażania programu EFG;
14.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie biura jednostki koordynacyjnej ds. EFG blisko miejsca zwolnień, które to biuro służyć będzie za punkt kompleksowej obsługi pracowników oraz osób niekształcących się, niepracujących ani nieszkolących się;
15.
wyraża zadowolenie, że na szczeblu lokalnym zorganizowano dzień otwarty zarówno dla zwolnionych pracowników, jak i dla osób niepracujących, niekształcących się i nieszkolących się w celu przedstawienia możliwości wsparcia dostępnych w ramach programu oraz umożliwienia przyszłym beneficjentom EFG przedyskutowania z usługodawcami dostępnych opcji;
16.
zwraca uwagę, że zindywidualizowane usługi, które mają być świadczone zwolnionym pracownikom, obejmują następujące działania, które wspólnie stanowią skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług: poradnictwo zawodowe, wsparcie w dziedzinie planowania rozwoju zawodowego, dotacje szkoleniowe z EFG, programy szkoleniowe i w zakresie kształcenia na poziomie średnim, programy w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, wsparcie na kształcenie zawodowe w ramach sieci Skillsnet, wsparcie na zakładanie przedsiębiorstw i podejmowanie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcie dochodu, w tym również częściowy zwrot kosztów kursów;
17.
z zadowoleniem przyjmuje koncepcję działań wspierających szkolenia w ramach sieci Skillsnet wśród proponowanych środków, gdyż szkolenia te są ukierunkowane na ponowne znalezienie zatrudnienia w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w tej samej branży przemysłu lub na tym samym obszarze geograficznym;
18.
zwraca uwagę, że środki wsparcia dochodu będą ściśle ograniczone do maksymalnie 35 % wartości ogólnego pakietu zindywidualizowanych środków, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EFG;
19.
dostrzega brak jasności w kwestii szacunkowych kwot, które mają zostać przyznane jako wsparcie na zakładanie przedsiębiorstw i podejmowanie własnej działalności gospodarczej; uważa, że liczba rzeczywistych beneficjentów może różnić się od danych szacunkowych, co oznacza inną dystrybucję całkowitych szacunkowych kosztów; zwraca uwagę na ważną rolę lokalnych komisji ds. przedsiębiorczości w świadczeniu tzw. miękkich usług i udzielaniu konkretnego wsparcia, a w szczególności w ocenianiu propozycji biznesowych i udzielaniu wsparcia do kwoty nieprzekraczającej 15 000 EUR;
20.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać rozwój sytuacji na rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien ponadto wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
21.
wyraża zadowolenie, że w zakresie dostępu do proponowanych działań i ich wdrażania przestrzegane będą zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
22.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
23.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zadbania o jej publikację w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
24.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami

(wniosek EGF/2014/007 IE/Andersen Ireland, złożony przez Irlandię)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2014/877/UE.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.285.21

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/007 IE/Andersen Ireland złożony przez Irlandię) 0616 - C8-0173/2014 - 2014/2098(BUD)).
Data aktu: 13/11/2014
Data ogłoszenia: 05/08/2016