Konkluzje na temat wzmocnienia bazy dowodowej w procesie kształtowania polityki sportowej.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 27 listopada 2012 r. na temat wzmocnienia bazy dowodowej w procesie kształtowania polityki sportowej

(2012/C 393/06)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

1.
PRZYWOŁUJĄC:
1.
Mandat UE do - zgodnie z art. 165 TFUE - rozwoju europejskiego wymiaru sportu oraz wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu.
2.
Plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014(1), przyjęty w dniu 20 maja 2011 r., w którym nadano wysoki priorytet wypracowaniu na szczeblu UE polityki sportowej opartej na dowodach i ustanowiono Grupę Ekspercką ds. Statystki Sportowej, która zgodnie ze swoim mandatem może przedstawiać zalecenia dotyczących dalszego propagowania gromadzenia danych w dziedzinie sportu w oparciu o prowadzone prace.
3.
Białą księgę Komisji na temat sportu z dnia 7 lipca 2007 r.(2) oraz komunikat Komisji "Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu" z dnia 18 stycznia 2011 r.(3), w którym zwrócono uwagę na znaczenie, jakie ma solidna baza dowodowa dla podstaw procesu tworzenia polityki w dziedzinie sportu, w tym porównywalnych ogólnoeuropejskich danych dotyczących społecznych i ekonomicznych kwestii związanych ze sportem i w którym wyznaczono konkretne działania w zakresie zaspokojenia tej potrzeby.
4.
Ustrukturyzowaną na szczeblu UE współpracę między państwami członkowskimi w dziedzinie statystyki sportowej koordynowaną przez Komisję, która prowadzona jest od 2006 r. i zaowocowała opracowaniem wspólnej metodologii pomiaru ekonomicznego znaczenia sportu na podstawie uzgodnionej unijnej definicji ("wileńskiej definicji sportu") oraz opracowaniu w kilku państwach członkowskich rachunków satelitarnych sportu(4).
5.
Ogólnounijne badania rozpoczęte przez Komisję w 2010 r. pt. "Udział sportu we wzroście gospodarczym i wzroście zatrudnienia w UE" i w 2011 r. pt. "Ewentualna przyszła funkcja monitorowania sportu w UE"(5).
6.
Pierwszą konferencję UE poświęconą statystyce sportowej, która odbyła się w Brukseli w dniu 23 marca 2011 r. i w której potwierdzono znaczenie uzyskiwania lepszych i w większym stopniu porównywalnych danych w dziedzinie sportu(6),
2.
BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:
1.
Obecny kryzys finansowy i gospodarczy odbija się w znacznym stopniu na wydatkach publicznych w całej UE, co ma swoje odzwierciedlenie w tym, że wiele państw członkowskich przeznacza środki finansowe na te obszary polityki, w których tworzy się wzrost i miejsca pracy.
2.
Wprawdzie na wielu szczeblach przeprowadzono badania nad ekonomicznymi skutkami sportu, jednak wyniki zasadniczo nie pozwalały na porównania pomiędzy państwami. Obecnie jest coraz więcej dowodów na to, że sport ma znaczny udział w gospodarce Europy i jest ważnym czynnikiem generującym wzrost i zatrudnienie(7), a jednocześnie gwarantuje spójność społeczną, dobrostan i rozwój przekrojowych umiejętności(8), przyczyniając się w ten sposób do osiągania celów strategii "Europa 2020".
3.
Według niedawnego ogólnounijnego badania udział sportu w całkowitej wartości dodanej brutto w UE wynosi 1,76 %(9). Kiedy uwzględni się efekty mnożnikowe udział sportu dochodzi nawet do 2,98 % całkowitej wartości dodanej brutto w UE. Okazało się ponadto, że wzrost w sektorze sportu wiąże się z dużą pracochłonnością, co uwidacznia się w tym, że udział sportu w całkowitej wielkości zatrudnienia w UE (wynoszący 2,12%) jest większy niż w wartości dodanej brutto. Zważywszy na swoją nieproporcjonalnie wysoką pracochłonność, sport odgrywa ważną rolę w zagwarantowaniu zatrudnienia.
4.
Gromadzenie różnorodnych danych powiązanych ze sportem i ich wykorzystanie w trakcie formułowania polityki może podnieść jakość polityk dotyczących sportu. W związku z tym rachunki satelitarne sportu uznaje się za cenny instrument generujący dowody do formułowania polityki sportowej. W niektórych państwach członkowskich osiągnięto doskonałe postępy w mierzeniu gospodarczego znaczenia sportu dzięki utworzeniu rachunku satelitarnego sportu na szczeblu krajowym.
5.
Wzmocnienie współpracy w dziedzinie polepszania poziomu wiedzy na temat sportu w UE można najlepiej osiągnąć poprzez międzysektorową współpracę między naukowcami, branżą sportową, ruchami sportowymi oraz krajowymi i europejskimi władzami publicznymi, w tym urzędami statystycznymi.
6.
Badania Eurobarometru okazały się być przydatnym narzędziem w zakresie porównywania, jak w państwach członkowskich zmieniają się w czasie tendencje w zakresie skutków różnych polityk sportowych; badania te nie mogą jednak zastąpić solidnych danych statystycznych dostarczanych przez Eurostat za pomocą Europejskiego Systemu Statystycznego.
7.
Zgodnie ze swoim mandatem Grupa Ekspercka ds. Statystyki Sportowej przygotowała pierwszy zestaw wyników(10) dotyczących konkretnych aspektów wzmocnionej bazy dowodowej w dziedzinie sportu. Obejmuje on:
zalecenia polityczne w oparciu o udział sportu we wzroście gospodarczym i zatrudnieniu w UE, oraz
podręcznik dla krajowych urzędów statystycznych wyjaśniający, jak tworzyć rachunki satelitarne sportu.
8.
Tworząc lepszą bazę dowodową w procesie kształtowania polityki sportowej, należy wziąć pod uwagę ograniczenia budżetowe zarówno na szczeblu krajowych, jak i na szczeblu europejskim, które to ograniczenia są wynikiem kryzysu finansowego i gospodarczego,
3.
ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:
1.
Dalszych postępów w dobrowolnym opracowywaniu rachunków satelitarnych sportu dzięki wykorzystaniu dostępnych instrumentów metodologicznych, istniejących struktur współpracy na szczeblu UE oraz dzięki dążeniu do zaangażowania odpowiednich struktur rządowych, w tym krajowych urzędów statystycznych.
2.
Propagowania i wspierania inicjatyw służących poprawie gromadzenia i rozpowszechniania informacji i danych dotyczących sportu, w tym istniejących danych krajowych, jako jednego ze środków wzmacniania polityki sportowej opartej na dowodach.
4.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PREZYDENCJI RADY UNII EUROPEJSKIEJ, PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W GRANICACH SWOICH KOMPETENCJI:
1.
Ulepszały bazę dowodową w zakresie społecznych i ekonomicznych aspektów sportu w UE i w państwach członkowskich na przykład poprzez włączenie tych tematów do Europejskiego programu statystycznego 2013-2017 i kolejnych rocznych programów prac statystycznych.
2.
Dążyły do wzmocnienia współpracy między odpowiednimi strukturami instytucjonalnymi odpowiedzialnymi za sport i statystykę na szczeblu UE oraz w państwach członkowskich, co powinno służyć podniesieniu świadomości na temat zapotrzebowania na solidne i porównywalne dane dotyczące sportu.
3.
Propagowały szersze rozumienie - z uwzględnieniem istniejących dowodów - kluczowej roli sportu jako jednego z czynników stymulujących wzrost, zatrudnienie i rozwój umiejętności oraz sprzyjającego spójności społecznej zarówno w kontekście tworzenia polityki krajowej i regionalnej, jak i strategii "Europa 2020".
5.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:
1.
Rozważyła skorzystanie z obecnych i przyszłych unijnych instrumentów finansowania w celu wsparcia krajowych działań związanych z opracowywaniem rachunków satelitarnych sportu.
2.
Propagowała wzmocnienie bazy dowodowej dla sportu, w szczególności dzięki wspieraniu na podstawie wcześniejszych prac w tej dziedzinie krajowych działań prowadzących do opracowania rachunków satelitarnych sportu oraz dzielenia się najlepszymi praktykami na szczeblu UE, aby doświadczalnie zmierzyć udział sportu w generowaniu wzrostu gospodarczego oraz w gwarantowaniu i zwiększaniu zatrudnienia w Europie:
określanie kluczowych potrzeb w zakresie danych niezbędnych do kształtowania europejskiej polityki sportowej, takich jak uczestnictwo w sporcie, a następnie prace w zakresie gromadzenia i upowszechniania ogólnounijnych danych dotyczących sportu w tych obszarach,
podejmowanie i rozpowszechnianie unijnych badań opinii, takich jak Eurobarometr, oraz badań zgodnych z priorytetami polityki sportowej wyznaczonymi przez Radę, a także przez uwzględnienie sportu w istniejących badaniach Eurostatu.
______

(1) Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.

(2) Biała księga Komisji Europejskiej na temat sportu, COM (2007) 391 final.

(3) Komunikat Komisji Europejskiej "Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu", COM(2011) 12 final.

(4) System rachunków satelitarnych (tutaj: rachunek satelitarny sportu - RSS) definiuje się jako możliwie najpełniejsze ramy statystyczne służące do pomiaru ekonomicznego znaczenia danej branży gospodarki (tutaj: sektora sportowego) w gospodarce krajowej.

(5)http://ec.europa.eu/sport/preparatory_actions/studies-survey-sconferences-an-dseminars_en.htm

(6)http://ec.europa.eu/sport/news/eu-conferenc-eon-spor-tstatistics_en.htm

(7) Streszczenie "Badania nad udziałem sportu we wzroście gospodarczym i zatrudnieniu w UE": http://ec.europa.eu/sport/library/documents/b1/eusf2012-executive-summar-ystudy-costegaeite-uaugust-2012.pdf. Jednym ze szczegółowych celów badania było opracowanie ram metodologicznych, które będą uwzględniały ekonomiczny wpływ sportu w UE. By cel ten osiągnąć, w badaniu wszystkie krajowe szacunki uwzględniono w ponadregionalnym systemie rachunków satelitarnych sportu (interpretując każde państwo członkowskie jako stanowiące regionalną jednostkę UE-27) zgodnie z wileńską definicją sportu.

(8) Umiejętności i kompetencje przekrojowe - praca zespołowa, inicjatywa, wytrwałość, umiejętności organizacyjne - nabyte poprzez udział w sporcie lub organizację sportu już od najniższego szczebla odgrywają istotną rolę w przygotowywaniu jednostek do realiów rynku pracy, gdzie takie umiejętności są wysoko cenione.

(9) Udział sportu w europejskiej wartości dodanej jest zatem porównywalny z łącznym udziałem rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa oraz prawie 2,5 raza większy niż udział górnictwa i wydobycia; stanowi również przynajmniej ponad jedną piątą finansowej działalności usługowej, w tym ubezpieczeń i funduszy emerytalno-rentowych. Co sześćdziesiąte euro wytworzone i zarobione w UE jest związane ze sportem. "Badanie nad udziałem sportu we wzroście gospodarczym i zatrudnieniu w UE": http://ec.europa.eu/sport/library/documents/b1/eusf2012-executive-summar-ystudy-costegaeite-uaugust-2012.pdf

(10)http://ec.europa.eu/sport/library/documents

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024