Zaproszenie do składania wniosków EAC/57/10 - Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013.

Zaproszenie do składania wniosków EAC/57/10 - Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013

(2010/C 333/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2010 r.)

Wstęp

Podstawą dla niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest decyzja nr 1719/2006/WE(1) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program Młodzież w działaniu na okres 2007-2013, zwany dalej "programem »Młodzież w działaniu«". Szczegółowe warunki zaproszenia do składania wniosków przedstawiono w przewodniku programowym dotyczącym programu "Młodzież w działaniu" (2007-2013), opublikowanym na portalu Europa (zob. pkt VIII). Przewodnik programowy stanowi integralną część niniejszego zaproszenia do składania wniosków.

I. Cele i priorytety

Ogólne cele wskazane w decyzji ustanawiającej program "Młodzież w działaniu" są następujące:

– promowanie aktywnych postaw obywatelskich młodzieży ogólnie, a jej europejskich postaw obywatelskich w szczególności,

– rozwój solidarności i wspieranie tolerancji wśród młodzieży, w szczególności w celu wzmocnienia spójności społecznej w UE,

– promowanie wzajemnego zrozumienia między młodymi ludźmi w różnych krajach,

– przyczynianie się do podnoszenia jakości systemów wspierających działania młodzieży oraz do rozwijania zdolności organizacji społeczeństwa obywatelskiego do działania w dziedzinie młodzieży,

– wspieranie współpracy europejskiej w dziedzinie młodzieży.

Te ogólne cele powinny byś realizowane na poziomie projektów z uwzględnieniem następujących stałych priorytetów:

– postawa obywatelska,

– udział młodych ludzi,

– różnorodność kulturowa,

– integracja mniej uprzywilejowanej młodzieży.

Oprócz wyżej wymienionych stałych priorytetów możliwe jest ustalenie priorytetów rocznych dla programu "Młodzież w działaniu" i zamieszczenie informacji na ten temat na stronach internetowych Komisji, agencji wykonawczej oraz agencji krajowych.

W 2011 r. rocznymi priorytetami są:

– Europejski Rok Wolontariatu

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów dotyczących poszerzania wiedzy na temat wartości i znaczenia wolontariatu jako formy aktywnego zaangażowania oraz jako narzędzia do zdobywania lub doskonalenia kompetencji służących rozwojowi osobistemu, społecznemu i zawodowemu.

– Bezrobocie wśród młodzieży

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów mających na celu zachęcenie młodych bezrobotnych osób do udziału w programie "Młodzież w działaniu". Promowane będą również projekty mające na celu rozwiązanie problemu bezrobocia wśród młodzieży lub zachęcające młodych bezrobotnych do mobilności i aktywnego udziału w życiu społecznym.

– Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów zajmujących się problemem ubóstwa i marginalizacji oraz poszerzających wiedzę młodych ludzi na ten temat i zachęcających ich do zaangażowania się w walkę z ubóstwem w ramach dążenia do społeczeństwa integracyjnego. W tym kontekście szczególny nacisk będzie położony na włączenie młodych migrantów, niepełnosprawnych oraz w stosownych przypadkach młodzieży romskiej.

– Globalne wyzwania związane ze środowiskiem i zmiana klimatu

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów, które poszerzają wiedzę młodych ludzi i mobilizują ich wokół globalnych wyzwań związanych z ochroną środowiska i zmianą klimatu, mając na celu rozwój ekologicznych umiejętności i zachowań młodzieży oraz młodych pracowników, a także zachęcenie ich do działania na rzecz trwałego wzrostu gospodarczego.

– Kreatywność i przedsiębiorczość

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów - szczególnie inicjatyw młodzieżowych - zachęcających młodych ludzi do podejmowania inicjatywy, używania wyobraźni i do niekonwencjonalnego myślenia, a także do podejmowania ryzyka i wykorzystywania swojej pomysłowości w dążeniu do osiągnięcia celów gospodarczych, politycznych, społecznych oraz związanych z ochroną środowiska.

– Rok Młodzieży UE-Chiny (wyłącznie dla działania 2 i działania 3.2)

Ponadto w ramach działań otwartych na współpracę z innymi krajami partnerskimi na świecie szczególną uwagą będą cieszyły się projekty zachęcające do dialogu, współpracy i wymiany w dziedzinie młodzieży pomiędzy Unią Europejską a Chinami, stanowiące wkład w unijno-chiński Rok Młodzieży 2011.

II. Struktura programu "Młodzież w działaniu"

Aby osiągnąć założone cele, w programie "Młodzież w działaniu" przewidziano pięć działań operacyjnych.

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy wsparcia wymienionych poniżej działań:

Działanie 1 - Młodzież dla Europy

Działanie 1.1 - Wymiana młodzieży (trwające do 15 miesięcy): wymiana młodzieży oferuje grupom młodych ludzi z różnych krajów możliwość spotkania się i wzajemnego poznawania swoich kultur. Grupy wspólnie planują wymiany młodzieży skupione wokół zagadnień interesujących dla wszystkich uczestników.

Działanie 1.2 - Inicjatywy młodzieżowe (trwające od 3 do 18 miesięcy): inicjatywy młodzieżowe wspierają projekty grupowe stworzone na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym. Wspierają one także tworzenie sieci podobnych projektów obejmujących różne kraje, mając na celu wzmocnienie europejskiego aspektu tych projektów oraz poprawę współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy młodymi ludźmi.

Działanie 1.3 - Projekty Młodzieży w Demokracji (trwające od 3 do 18 miesięcy): projekty Młodzieży w Demokracji wspierają udział młodych osób w życiu demokratycznym ich lokalnej, regionalnej i krajowej społeczności, a także ich udział w życiu demokratycznym w wymiarze międzynarodowym.

Działanie 2 - Wolontariat europejski

Działanie to wspiera uczestnictwo młodzieży w różnych formach wolontariatu, zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią. W ramach tego działania młodzi ludzie wykonują za granicą - indywidualnie bądź grupowo - zajęcia, za które nie otrzymują zapłaty (trwające do 24 miesięcy).

Działanie 3 - Młodzież w świecie

Działanie 3.1 - Współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską (trwająca do 15 miesięcy): to działanie wspiera projekty realizowane we współpracy z partnerskimi krajami sąsiadującymi, tj. wymiany młodzieży oraz projekty dotyczące szkolenia i tworzenia sieci w dziedzinie związanej z młodzieżą.

Działanie 4 - Systemy wsparcia młodzieży

Działanie 4.3 - Szkolenie i łączenie w sieci osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych (trwające od 3 do 18 miesięcy): to działanie wspiera zwłaszcza wymianę doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk oraz działania, które ułatwią tworzenie projektów, partnerstw i sieci cechujących się trwałością i wysoką jakością.

Działanie 5 - Wsparcie europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży

Działanie 5.1 - Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę dotyczącą młodzieży (trwające od 3 do 9 miesięcy): to działanie wspiera współpracę, seminaria i zorganizowany dialog pomiędzy młodymi ludźmi, osobami angażującymi się w pracę na rzecz młodzieży oraz osobami odpowiedzialnymi za politykę dotyczącą młodzieży.

III. Kwalifikujący się kandydaci Wnioski są składane przez:

– organizacje o charakterze niezarobkowym lub organizacje pozarządowe,

– organy publiczne, lokalne lub regionalne,

– nieformalne grupy młodych ludzi,

– organy działające na poziomie europejskim w dziedzinie młodzieży,

– międzynarodowe organizacje o charakterze niezarobkowym,

– organizacje o charakterze zarobkowym organizujące wydarzenia w dziedzinie młodzieży, sportu lub kultury.

Wnioskodawcy powinni posiadać osobowość prawną w jednym z krajów objętych programem lub w jednym z partnerskich krajów sąsiadujących na zachodnich Bałkanach.

Niektóre działania tego Programu są jednak skierowane do węższej grupy kandydatów. Kwalifikowalność kandydatów składających wnioski jest zatem ustalona w przewodniku programowym indywidualnie dla każdego działania.

IV. Kraje uprawnione do składania wniosków Program jest otwarty dla następujących krajów:

a) państw członkowskich UE;

b) państw EFTA będących członkami EOG, zgodnie z przepisami Porozumienia o EOG (Islandia, Liechtenstein, Norwegia);

c) krajów kandydujących korzystających ze strategii przedakcesyjnej, zgodnie z zasadami ogólnymi oraz ogólnymi warunkami i postanowieniami określonymi w zawartych z tymi krajami umowach ramowych, dotyczącymi ich uczestnictwa w programach wspólnotowych (Turcja i Chorwacja);

d) Szwajcarii;

e) państw trzecich, które podpisały umowy ze Wspólnotą w dziedzinie młodzieży.

Niektóre działania programu są jednak skierowane do węższej grupy kandydatów. Kwalifikowalność kandydatów składających wnioski jest zatem ustalona w przewodniku programowym indywidualnie dla każdego działania.

V. Kryteria udzielenia zamówienia

(i) Działania 1.1, 1.2, 3.1, 4.3 oraz działanie 2:

– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (30 %),

– jakość projektu i proponowanych metod (50 %),

– profil uczestników oraz kandydatów (20 %).

(ii) Działanie 1.3:

– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (30 %),

– jakość koncepcji tematycznej (20 %),

– jakość projektu i proponowanych metod (30 %),

– profil i liczba uczestników oraz kandydatów (20 %).

(iii) Działanie 5.1:

– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (20 %),

– adekwatność w odniesieniu do celów unijnej polityki dotyczącej młodzieży (20 %),

– jakość projektu i proponowanych metod (40 %),

– profil i liczba uczestników oraz kandydatów (20 %).

VI. Budżet i czas trwania

Łączny budżet programu na lata 2007-2013 wynosi 885 mln EUR. Wysokość budżetu rocznego zależy od decyzji władzy budżetowej.

Budżet przewidywany na 2011 r. w celu realizacji następujących działań

Działanie 1.1 Wymiana młodzieży 29 096 043
Działanie 1.2 Inicjatywy młodzieżowe 10 699 642
Działanie 1.3 Projekty Młodzieży w Demokracji 6 879 973
Działanie 2 Wolontariat europejski 46 515 775
Działanie 3.1 Współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską 7 926 040
Działanie 4.3 Szkolenie i łączenie w sieci osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych 15 710 392
Działanie 5.1 Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę dotyczącą młodzieży 5 796 218

VII. Termin składania wniosków

Wniosek musi zostać przedłożony w terminie odpowiadającym rozpoczęciu projektu. W odniesieniu do projektów przedkładanych agencji krajowej wyznaczono pięć terminów rocznie na składanie wniosków:

Projekty rozpoczynające się w okresie Termin składania wniosków
1 maja-30 września 1 lutego
1 lipca-30 listopada 1 kwietnia
1 września-31 stycznia 1 czerwca
1 grudnia-30 kwietnia 1 września
1 lutego-31 lipca 1 listopada

W odniesieniu do projektów przedkładanych agencji wykonawczej wyznaczono trzy terminy rocznie na składanie wniosków:

Projekty rozpoczynające się w okresie Termin składania wniosków
1 sierpnia-31 grudnia 1 lutego
1 grudnia-30 kwietnia 1 czerwca
1 marca-31 lipca 1 września

VIII. Informacje dodatkowe

Dodatkowe informacje można uzyskać w przewodniku programowym "Młodzież w działaniu" na następujących stronach internetowych:

http://ec.europa.eu/youth

http://eacea.ec.europa.eu/youth/index_en.htm

______

(1) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 30.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024