Zaproszenie do składania wniosków EAC/57/10 - Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013.

Zaproszenie do składania wniosków EAC/57/10 - Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013

(2010/C 333/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2010 r.)

Wstęp

Podstawą dla niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest decyzja nr 1719/2006/WE(1) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program Młodzież w działaniu na okres 2007-2013, zwany dalej "programem »Młodzież w działaniu«". Szczegółowe warunki zaproszenia do składania wniosków przedstawiono w przewodniku programowym dotyczącym programu "Młodzież w działaniu" (2007-2013), opublikowanym na portalu Europa (zob. pkt VIII). Przewodnik programowy stanowi integralną część niniejszego zaproszenia do składania wniosków.

I. Cele i priorytety

Ogólne cele wskazane w decyzji ustanawiającej program "Młodzież w działaniu" są następujące:

– promowanie aktywnych postaw obywatelskich młodzieży ogólnie, a jej europejskich postaw obywatelskich w szczególności,

– rozwój solidarności i wspieranie tolerancji wśród młodzieży, w szczególności w celu wzmocnienia spójności społecznej w UE,

– promowanie wzajemnego zrozumienia między młodymi ludźmi w różnych krajach,

– przyczynianie się do podnoszenia jakości systemów wspierających działania młodzieży oraz do rozwijania zdolności organizacji społeczeństwa obywatelskiego do działania w dziedzinie młodzieży,

– wspieranie współpracy europejskiej w dziedzinie młodzieży.

Te ogólne cele powinny byś realizowane na poziomie projektów z uwzględnieniem następujących stałych priorytetów:

– postawa obywatelska,

– udział młodych ludzi,

– różnorodność kulturowa,

– integracja mniej uprzywilejowanej młodzieży.

Oprócz wyżej wymienionych stałych priorytetów możliwe jest ustalenie priorytetów rocznych dla programu "Młodzież w działaniu" i zamieszczenie informacji na ten temat na stronach internetowych Komisji, agencji wykonawczej oraz agencji krajowych.

W 2011 r. rocznymi priorytetami są:

– Europejski Rok Wolontariatu

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów dotyczących poszerzania wiedzy na temat wartości i znaczenia wolontariatu jako formy aktywnego zaangażowania oraz jako narzędzia do zdobywania lub doskonalenia kompetencji służących rozwojowi osobistemu, społecznemu i zawodowemu.

– Bezrobocie wśród młodzieży

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów mających na celu zachęcenie młodych bezrobotnych osób do udziału w programie "Młodzież w działaniu". Promowane będą również projekty mające na celu rozwiązanie problemu bezrobocia wśród młodzieży lub zachęcające młodych bezrobotnych do mobilności i aktywnego udziału w życiu społecznym.

– Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów zajmujących się problemem ubóstwa i marginalizacji oraz poszerzających wiedzę młodych ludzi na ten temat i zachęcających ich do zaangażowania się w walkę z ubóstwem w ramach dążenia do społeczeństwa integracyjnego. W tym kontekście szczególny nacisk będzie położony na włączenie młodych migrantów, niepełnosprawnych oraz w stosownych przypadkach młodzieży romskiej.

– Globalne wyzwania związane ze środowiskiem i zmiana klimatu

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów, które poszerzają wiedzę młodych ludzi i mobilizują ich wokół globalnych wyzwań związanych z ochroną środowiska i zmianą klimatu, mając na celu rozwój ekologicznych umiejętności i zachowań młodzieży oraz młodych pracowników, a także zachęcenie ich do działania na rzecz trwałego wzrostu gospodarczego.

– Kreatywność i przedsiębiorczość

Priorytet ten obejmuje wspieranie projektów - szczególnie inicjatyw młodzieżowych - zachęcających młodych ludzi do podejmowania inicjatywy, używania wyobraźni i do niekonwencjonalnego myślenia, a także do podejmowania ryzyka i wykorzystywania swojej pomysłowości w dążeniu do osiągnięcia celów gospodarczych, politycznych, społecznych oraz związanych z ochroną środowiska.

– Rok Młodzieży UE-Chiny (wyłącznie dla działania 2 i działania 3.2)

Ponadto w ramach działań otwartych na współpracę z innymi krajami partnerskimi na świecie szczególną uwagą będą cieszyły się projekty zachęcające do dialogu, współpracy i wymiany w dziedzinie młodzieży pomiędzy Unią Europejską a Chinami, stanowiące wkład w unijno-chiński Rok Młodzieży 2011.

II. Struktura programu "Młodzież w działaniu"

Aby osiągnąć założone cele, w programie "Młodzież w działaniu" przewidziano pięć działań operacyjnych.

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy wsparcia wymienionych poniżej działań:

Działanie 1 - Młodzież dla Europy

Działanie 1.1 - Wymiana młodzieży (trwające do 15 miesięcy): wymiana młodzieży oferuje grupom młodych ludzi z różnych krajów możliwość spotkania się i wzajemnego poznawania swoich kultur. Grupy wspólnie planują wymiany młodzieży skupione wokół zagadnień interesujących dla wszystkich uczestników.

Działanie 1.2 - Inicjatywy młodzieżowe (trwające od 3 do 18 miesięcy): inicjatywy młodzieżowe wspierają projekty grupowe stworzone na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym. Wspierają one także tworzenie sieci podobnych projektów obejmujących różne kraje, mając na celu wzmocnienie europejskiego aspektu tych projektów oraz poprawę współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy młodymi ludźmi.

Działanie 1.3 - Projekty Młodzieży w Demokracji (trwające od 3 do 18 miesięcy): projekty Młodzieży w Demokracji wspierają udział młodych osób w życiu demokratycznym ich lokalnej, regionalnej i krajowej społeczności, a także ich udział w życiu demokratycznym w wymiarze międzynarodowym.

Działanie 2 - Wolontariat europejski

Działanie to wspiera uczestnictwo młodzieży w różnych formach wolontariatu, zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią. W ramach tego działania młodzi ludzie wykonują za granicą - indywidualnie bądź grupowo - zajęcia, za które nie otrzymują zapłaty (trwające do 24 miesięcy).

Działanie 3 - Młodzież w świecie

Działanie 3.1 - Współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską (trwająca do 15 miesięcy): to działanie wspiera projekty realizowane we współpracy z partnerskimi krajami sąsiadującymi, tj. wymiany młodzieży oraz projekty dotyczące szkolenia i tworzenia sieci w dziedzinie związanej z młodzieżą.

Działanie 4 - Systemy wsparcia młodzieży

Działanie 4.3 - Szkolenie i łączenie w sieci osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych (trwające od 3 do 18 miesięcy): to działanie wspiera zwłaszcza wymianę doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk oraz działania, które ułatwią tworzenie projektów, partnerstw i sieci cechujących się trwałością i wysoką jakością.

Działanie 5 - Wsparcie europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży

Działanie 5.1 - Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę dotyczącą młodzieży (trwające od 3 do 9 miesięcy): to działanie wspiera współpracę, seminaria i zorganizowany dialog pomiędzy młodymi ludźmi, osobami angażującymi się w pracę na rzecz młodzieży oraz osobami odpowiedzialnymi za politykę dotyczącą młodzieży.

III. Kwalifikujący się kandydaci Wnioski są składane przez:

– organizacje o charakterze niezarobkowym lub organizacje pozarządowe,

– organy publiczne, lokalne lub regionalne,

– nieformalne grupy młodych ludzi,

– organy działające na poziomie europejskim w dziedzinie młodzieży,

– międzynarodowe organizacje o charakterze niezarobkowym,

– organizacje o charakterze zarobkowym organizujące wydarzenia w dziedzinie młodzieży, sportu lub kultury.

Wnioskodawcy powinni posiadać osobowość prawną w jednym z krajów objętych programem lub w jednym z partnerskich krajów sąsiadujących na zachodnich Bałkanach.

Niektóre działania tego Programu są jednak skierowane do węższej grupy kandydatów. Kwalifikowalność kandydatów składających wnioski jest zatem ustalona w przewodniku programowym indywidualnie dla każdego działania.

IV. Kraje uprawnione do składania wniosków Program jest otwarty dla następujących krajów:

a) państw członkowskich UE;

b) państw EFTA będących członkami EOG, zgodnie z przepisami Porozumienia o EOG (Islandia, Liechtenstein, Norwegia);

c) krajów kandydujących korzystających ze strategii przedakcesyjnej, zgodnie z zasadami ogólnymi oraz ogólnymi warunkami i postanowieniami określonymi w zawartych z tymi krajami umowach ramowych, dotyczącymi ich uczestnictwa w programach wspólnotowych (Turcja i Chorwacja);

d) Szwajcarii;

e) państw trzecich, które podpisały umowy ze Wspólnotą w dziedzinie młodzieży.

Niektóre działania programu są jednak skierowane do węższej grupy kandydatów. Kwalifikowalność kandydatów składających wnioski jest zatem ustalona w przewodniku programowym indywidualnie dla każdego działania.

V. Kryteria udzielenia zamówienia

(i) Działania 1.1, 1.2, 3.1, 4.3 oraz działanie 2:

– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (30 %),

– jakość projektu i proponowanych metod (50 %),

– profil uczestników oraz kandydatów (20 %).

(ii) Działanie 1.3:

– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (30 %),

– jakość koncepcji tematycznej (20 %),

– jakość projektu i proponowanych metod (30 %),

– profil i liczba uczestników oraz kandydatów (20 %).

(iii) Działanie 5.1:

– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (20 %),

– adekwatność w odniesieniu do celów unijnej polityki dotyczącej młodzieży (20 %),

– jakość projektu i proponowanych metod (40 %),

– profil i liczba uczestników oraz kandydatów (20 %).

VI. Budżet i czas trwania

Łączny budżet programu na lata 2007-2013 wynosi 885 mln EUR. Wysokość budżetu rocznego zależy od decyzji władzy budżetowej.

Budżet przewidywany na 2011 r. w celu realizacji następujących działań

Działanie 1.1 Wymiana młodzieży 29 096 043
Działanie 1.2 Inicjatywy młodzieżowe 10 699 642
Działanie 1.3 Projekty Młodzieży w Demokracji 6 879 973
Działanie 2 Wolontariat europejski 46 515 775
Działanie 3.1 Współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską 7 926 040
Działanie 4.3 Szkolenie i łączenie w sieci osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych 15 710 392
Działanie 5.1 Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę dotyczącą młodzieży 5 796 218

VII. Termin składania wniosków

Wniosek musi zostać przedłożony w terminie odpowiadającym rozpoczęciu projektu. W odniesieniu do projektów przedkładanych agencji krajowej wyznaczono pięć terminów rocznie na składanie wniosków:

Projekty rozpoczynające się w okresie Termin składania wniosków
1 maja-30 września 1 lutego
1 lipca-30 listopada 1 kwietnia
1 września-31 stycznia 1 czerwca
1 grudnia-30 kwietnia 1 września
1 lutego-31 lipca 1 listopada

W odniesieniu do projektów przedkładanych agencji wykonawczej wyznaczono trzy terminy rocznie na składanie wniosków:

Projekty rozpoczynające się w okresie Termin składania wniosków
1 sierpnia-31 grudnia 1 lutego
1 grudnia-30 kwietnia 1 czerwca
1 marca-31 lipca 1 września

VIII. Informacje dodatkowe

Dodatkowe informacje można uzyskać w przewodniku programowym "Młodzież w działaniu" na następujących stronach internetowych:

http://ec.europa.eu/youth

http://eacea.ec.europa.eu/youth/index_en.htm

______

(1) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 30.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.333.12

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków EAC/57/10 - Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013.
Data aktu: 10/12/2010
Data ogłoszenia: 10/12/2010