Pomoc państwa C 15/10 (ex NN 21/10) - Prywatyzacja Casino Mont Parnès
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 233/06)
(Dz.U.UE C z dnia 28 sierpnia 2010 r.)
Pismem z dnia 6 lipca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate F
Office J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
(1) W dniu 23 czerwca 2002 r. spółka Egnatia SA ("skarżący"), jeden z członków konsorcjum Casino Attikis (CA), wniósł skargę do Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego i Usług w sprawie rzekomo nieprzejrzystej i dyskryminującej procedury przetargowej, w wyniku której konsorcjum Hyatt Regency (HR) udzielono zamówienia publicznego umożliwiającego zbycie 49 % kapitału Casino Mont Parnès. DG ds. Rynku Wewnętrznego i Usług skierowała skargę do DG ds. Konkurencji w celu zbadania, czy sprawa ta może się wiązać z udzieleniem pomocy państwa w kontekście wspomnianej procedury przetargowej.
Istnienie pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE
(2) Skarżący argumentuje, że w trakcie procedury przetargowej organy udzielające zamówienia odrzuciły najwyższą ofertę złożoną przez konsorcjum CA, co było działaniem rzekomo nieprzejrzystym, dyskryminującym i cechującym się brakiem otwartości, w wyniku czego - na skutek wadliwej procedury sprzedaży - kupującemu przyznano pomoc państwa.
(3) A dokładniej: w pierwszej rundzie procedury przetargowej CA złożyło ofertę w wysokości 91.183.652 EUR, podczas gdy HR złożyło ofertę w wysokości 80.075.000 EUR. W drugiej rundzie HR zaoferowało zaledwie 92.105.888 EUR, podczas gdy w trzeciej rundzie, w której CA zostało wykluczone z udziału w przetargu, CA złożyło ofertę w wysokości 107.000.000 EUR. Ostatecznie HR złożyło ofertę w wysokości 110.000.000 EUR, po tym jak poza ramami procedury przetargowej poproszono je o poprawienie oferty, podczas gdy CA z własnej inicjatywy zaoferowało 162.000.000 EUR. W związku z powyższym wydaje się, że ostateczna oferta przewyższała o 52.000.000 EUR cenę, za jaką ostatecznie udzielono zamówienia HR.
(4) Wydaje się, że gdyby komisja przetargowa przyjęła ostateczną ofertę złożoną przez skarżącego w wysokości 162.000.000 EUR, dochody Grecji wzrosłyby o 52.000.000 EUR. Grecja wskazała, że z formalnego punktu widzenia oferty tej nie można było uznać za obowiązującą, ponieważ skarżący został wykluczony z procedury przetargowej. Komisja uważa jednak, że powyższy argument można zakwestionować z uwagi na fakt, że już po zakończeniu przetargu miały miejsce negocjacje ze zwycięskim oferentem, w wyniku których oferowana kwota wzrosła z 92.105.888 EUR do 110.000.000 EUR. Ponadto Komisja zauważa, że kwota 92.105.888 EUR, na jaką opiewała oferta przedstawiona w drugiej rundzie przez HR, na pierwszy rzut oka wydaje się być niezgodna z właściwymi przepisami krajowymi, zgodnie z którymi - wg aktualnych informacji - nowa oferta musiałaby przynajmniej osiągnąć poziom najwyższej oferty wstępnej powiększonej o 10 % (przy czym najwyższa poprzednia oferta wyniosła 91.183.652 EUR).
(5) Zgodnie z ustawodawstwem krajowym komisja przetargowa jako jedyna była władna podjąć decyzję o ewentualnym unieważnieniu przetargu i rozpisaniu nowego. Komisja przetargowa nie skorzystała jednak z tej możliwości.
(6) Komisja uważa, że na obecnym etapie, określenie, czy doszło do niezgodnego z prawem preferencyjnego traktowania oraz czy zapłacono ostatecznie cenę rynkową, przysparza znacznych trudności. Niemniej jednak w przypadku, gdyby w trakcie procedury przetargowej faktycznie doszło do dyskryminacji jednej ze stron, należałoby uwzględnić następujące rozważania.
(7) Jeśli kwota 110.000.000 EUR jest istotnie niższa niż wartość rynkowa 49 % udziałów w przedsiębiorstwie Casino Mont Parnès, różnica między tymi wartościami odpowiada korzyściom, jakie kupujący uzyskałby kosztem dochodów państwa. Komisja nie może zatem wykluczyć, że środek stanowi pomoc państwa i zapewnia selektywną korzyść ekonomiczną na rzecz domniemanego beneficjenta z zasobów państwowych.
(8) Ponadto zasadniczo działalność w zakresie gier hazardowych prowadzą obecnie międzynarodowe grupy kontrolujące w znacznym stopniu działalność w zakresie wyścigów konnych, loterii, a także hoteli i kasyn. Komisja stwierdza zatem, że gry hazardowe stanowią działalność o zasięgu światowym oraz że przedsiębiorstwa działające w tej branży prowadzą działalność gospodarczą na rynku międzynarodowym. Ponadto działalność handlowa w zakresie hoteli i kasyn jest ściśle związana z branżą turystyczną. Komisja rozumie również, że prywatyzacja Casino Mont Parnès wiązała się z odroczeniem udzielenia licencji na drugie kasyno w regionie, co było wyraźnie przewidziane w umowie sprzedaży. Mimo iż ustawodawstwo krajowe zezwala na udzielenie licencji na prowadzenie drugiego kasyna w regionie Attyka, organy publiczne zobowiązały się w zapisach umownych do wypłaty odszkodowania na rzecz HR w wysokości 70 % ceny zakupu (tj. 110.000.000 EUR) w przypadku, gdyby taka licencja została udzielona przed 2012 r. Powyższe wskazuje, że wartość, jaką dane przedsiębiorstwo przedstawia dla kupca (jak również dowolna pomoc w ramach ceny zakupu), wpływa na warunki konkurencji i w związku z tym może ją zakłócać.
(9) Komisja uważa, że nie można wykluczyć, że kryteria dotyczące istnienia pomocy państwa zgodnie z art. 107 ust. 1 TFUE zostały spełnione, ani że badana procedura przetargowa zawiera pewne elementy pomocy państwa na rzecz HR.
Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym
(10) Komisja rozważyła również, czy pomoc państwa mogłaby być zgodna z rynkiem wewnętrznym na mocy dowolnego z wyjątków przewidzianych w art. 106 lub 107 TFUE. Grecja dotychczas twierdziła, że przedmiotowa sprawa nie dotyczy pomocy państwa, i nie przedstawiła żadnych argumentów przemawiających za zgodnością ewentualnej pomocy z rynkiem wewnętrznym. Komisja ma wątpliwości, czy jakakolwiek pomoc państwa na rzecz kupującego w kontekście prywatyzacji przedsiębiorstwa byłaby zgodna z rynkiem wewnętrznym, niemniej jednak zachęca do przedstawienia w ramach obecnej procedury uwag dotyczących możliwych powodów, dla których domniemaną pomoc można by uznać za zgodną z prawem.
Określenie wielkości pomocy i jej odzyskanie
(11) Jeśli zastrzeżenia Komisji, że środek stanowi niezgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc państwa, potwierdzą się, zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia proceduralnego (WE) nr 659/1999 Komisja będzie zobowiązana nakazać Grecji odzyskanie niezgodnej z rynkiem wewnętrznym pomocy od domniemanego beneficjenta, konsorcjum Hyatt Regency, o ile nie stanowiłoby to naruszenia ogólnych zasad prawa.
TEKST PISMA
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.233.11 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 15/10 (ex NN 21/10) - Prywatyzacja Casino Mont Parnes - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 28/08/2010 |
| Data ogłoszenia: | 28/08/2010 |