(2009/C 104 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 6 maja 2009 r.)
Urząd Doboru Kadr Wspólnot Europejskich (EPSO) organizuje testy wstępne oraz konkursy otwarte w formie egzaminów w celu stworzenia listy potencjalnych kandydatów, spośród których mogą być rekrutowani:
ADMINISTRATORZY(*) (AD 5)
POSIADAJĄCY OBYWATELSTWO CZESKIE (CZ) POSIADAJĄCY OBYWATELSTWO POLSKIE (PL)
EPSO/AD/168/09 - 1. EUROPEJSKA ADMINISTRACJA PUBLICZNA
EPSO/AD/169/09 - 2. PRAWO
EPSO/AD/170/09 - 3. EKONOMIA
EPSO/AD/171/09 - 4. MIKROEKONOMIA/ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM
EPSO/AD/172/09 - 5. AUDYT
Celem konkursów jest stworzenie list rezerwowych, z których rekrutowani będą pracownicy na wolne stanowiska w instytucjach Unii Europejskiej.
| Kandydaci powinni zapoznać się z Przepisami ogólnymi mającymi zastosowanie do konkursów otwartych. Przepisy te zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym C 47 A z dnia 26 lutego 2009 r. oraz na stronie internetowej EPSO. Przepisy ogólne stanowią integralną część niniejszego ogłoszenia oraz zawierają zasady dotyczące procedury konkursowej i dokonywania zgłoszeń. |
| 1. Liczba laureatów w każdym z konkursów według posiadanego obywatelstwa | CZ | PL | |
| 1.: | 10 | 27 | |
| 2.: | 13 | 45 | |
| 3.: | 4 | 28 | |
| 4.: | 3 | 17 | |
| 5.: | 11 | 29 | |
| 2. Uwagi |
Ponieważ egzaminy mogą odbywać się w tym samym terminie, kandydaci mogć zgłosić się tylko do jednego z wymienionych konkursów. Wyboru należy dokonać w momencie zgłoszenia elektronicznego. Nie ma możliwości zmiany wybranego konkursu po upływie terminu zgłoszeń. W przypadku konkursu nr 3 (Ekonomia) i nr 4 (Mikroekonomia/Zarządzanie przedsiębiorstwem) laureaci będą rekrutowani wyłącznie przez Komisję Europejską. |
||
II. ZAKRES OBOWIĄZKÓW
Przeprowadzanie analiz oraz prace koncepcyjne, badawcze i kontrolne w zakresie działalności Unii Europejskiej.
1. Europejska administracja publiczna
– Przygotowywanie, opracowywanie i realizacja inicjatyw wspólnotowych, w tym między innymi: badanie spraw, sporządzanie sprawozdań i redagowanie projektów aktów prawnych, udział w konsultacjach i negocjacjach prowadzonych zarówno w ramach instytucji, jak i - w stosownych przypadkach - z przedstawicielami środowisk gospodarczych i społecznych państw członkowskich oraz z innymi instytucjami wspólnotowymi,
– udział w negocjacjach międzynarodowych, wprowadzanie w życie umów dwustronnych i wielostronnych, kierowanie instrumentami polityki handlowej i polityki na rzecz rozwoju,
– zarządzanie polityką i programami działań wspólnotowych, w dziedzinach takich jak: jednolity rynek, stosunki zewnętrzne, sprawy społeczne, rolnictwo, polityka strukturalna, transport, środowisko lub informacja, oraz ich realizacja,
– zarządzanie zasobami ludzkim, w tym szkoleniami,
– zarządzanie projektami,
– zarządzanie zasobami finansowymi i ich kontrola,
– polityka w zakresie komunikacji i informacji.
2. Prawo
– Przygotowywanie, analiza i opracowywanie projektów aktów prawa wspólnotowego,
– doradztwo prawne,
– badania nad kwestiami z zakresu prawa krajowego, prawa wspólnotowego i prawa międzynarodowego,
– udział w negocjacjach dotyczących umów międzynarodowych,
– analiza i przygotowywanie projektów decyzji np. z dziedziny prawa konkurencji,
– analizowanie przepisów poszczególnych państw członkowskich i monitorowanie ich zgodności z prawem wspólnotowym,
– badanie spraw na etapie przedspornym (naruszenia prawa wspólnotowego, skargi itd.),
– wypełnianie różnego rodzaju funkcji w postępowaniach spornych; przygotowywanie stanowiska instytucji w sprawach spornych, przede wszystkim toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości, Sądem Pierwszej Instancji lub Sądem do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej,
– pełnienie funkcji prawnych w ramach sekretariatów Trybunału Sprawiedliwości, Sądu Pierwszej Instancji lub Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej,
– przygotowywanie, opracowywanie i wdrażanie przepisów w dziedzinie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
3. Ekonomia
– Regularna ocena polityki gospodarczej, budżetowej, monetarnej i finansowej państw członkowskich,
– analiza sytuacji gospodarczej we Wspólnocie i rozwijanie jej instrumentów finansowych,
– analiza sytuacji gospodarczej w krajach trzecich,
– opracowywanie prognoz gospodarczych,
– planowanie i wdrażanie wspólnotowej pomocy technicznej,
– analiza i ocena polityki strukturalnej, sektorowej i regionalnej,
– analiza finansowa projektów wspólnotowych,
– analiza regulacyjnego i podatkowego otoczenia przedsiębiorstw,
– polityka konkurencji,
– kwestie przemysłowe, badania i rozwój,
– polityka handlowa, kwestie zatrudnienia i rynku pracy.
4. Mikroekonomia/Zarządzanie przedsiębiorstwem
– Analiza i opracowywanie badań/propozycji odnoszących się do struktur i procesów organizacyjnych,
– zarządzanie projektami i ich planowanie,
– zarządzanie zespołami i kierowanie nimi,
– zarządzanie zasobami finansowymi i ich kontrola,
– analiza i określanie potrzeb i zasobów,
– opracowywanie planów finansowych,
– stosowanie zasad kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem do realizowanych przez służby działań,
– sprawozdawczość finansowa,
– opracowywanie i stosowanie zasad rachunkowości zgodnych z normami międzynarodowymi (IFRS/IPSAS) i sporządzanie sprawozdań finansowych.
5. Audyt
Audytowi podlegają różne obszary działalności instytucji europejskich. Prowadzone działania mogą obejmować:
– audyty zewnętrzne (zwłaszcza audyty finansowe i analizę należytego zarządzania finansami),
– audyty wewnętrzne, przeprowadzane przez scentralizowaną lub zdecentralizowaną komórkę audytowi,
– kontrole podmiotów publicznych i prywatnych, zarządzających środkami wspólnotowymi lub z takich środków korzystających.
Czynności audytowe mogą obejmować między innymi:
– ocenę skuteczności i gospodarności w wykorzystywaniu zasobów,
– badanie transakcji w celu sprawdzenia, czy rezultaty odpowiadają wyznaczonym celom i czy działania realizowane są zgodnie z planem,
– analizę ryzyka związanego ze środkami wspólnotowymi, przydzielanymi rozmaitym instytucjom i organom europejskim, ich partnerom, pośrednikom oraz ostatecznym beneficjentom lub wierzycielom lub ze środkami, które te podmioty otrzymały, oraz zarządzanie takim ryzykiem,
– ocenę skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, stosowanych przez instytucje lub podmioty, które zarządzają środkami wspólnotowymi lub otrzymują takie środki lub które ustalają i pobierają należności stanowiące dochody wspólnotowe oraz testowanie tych systemów,
– kontrolę wiarygodności i kompletności systemów informacji,
– weryfikację środków zapewniania bezpieczeństwa aktywów,
– przeprowadzanie kontroli finansowych niezbędnych do zapewnienia rzetelności deklarowanych kwot wydatków i należytego zarządzania finansowego środkami wspólnotowymi i projektami współfinansowanymi ze środków wspólnotowych,
– kontrolę legalności i prawidłowości transakcji budżetowych i finansowych,
– kontrolę wiarygodności sprawozdań finansowych,
– ocenę systemów zarządzania i kontroli w odnośnych podmiotach.
W pkt 1.2 Przepisów ogólnych mających zastosowanie do konkursów otwartych znajduje się opis ogólnego profilu kandydatów do pracy w instytucjach europejskich.
III. WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE
W momencie upływu terminu zgłoszeń drogą elektroniczną kandydat musi spełniać następujące warunki ogólne i szczegółowe:
1. Warunki ogólne
| a) Posiadać obywatelstwo czeskie lub polskie; |
| b) korzystać z pełni praw obywatelskich; |
| c) mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej; |
| d) posiadać odpowiednie cechy charakteru niezbędne do wykonywania przyszłych obowiązków. |
2. Warunki szczegółowe
| 2.1. | Tytuł/dyplom |
| 1. Europejska administracja publiczna | Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów. |
| 2. Prawo |
Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem w dziedzinie prawa. 1UB Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu prawnika. |
| 3. Ekonomia |
Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem w dziedzinie ekonomii. 1UB Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz dyplom ukończenia studiów podyplomowych w dziedzinie ekonomii. |
| 4. Mikroekonomia/Zarządzanie przedsiębiorstwem | Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem w dziedzinie biznesu lub zarządzania. |
| LUB | |
| Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem, oraz dyplom ukończenia studiów podyplomowych w dziedzinie biznesu lub zarządzania. | |
| 5. Audyt | Kandydaci powinni posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem, lub mieć ukończony kurs/posiadać kwalifikacje zawodowe na równorzędnym poziomie, związane z zakresem obowiązków. |
| Aby ułatwić komisji konkursowej ocenę związku między dyplomami i zakresem obowiązków, kandydaci mogą być wezwani do przedstawienia oficjalnych dokumentów potwierdzających zakres przedmiotowy studiów. | |
| 2.2. | Doświadczenie zawodowe |
| Żadne doświadczenie zawodowe nie jest wymagane. | |
| 2.3. | Znajomość języków |
| a) Język 1 | Język podstawowy: |
| doskonała znajomość | |
| - języka czeskiego dla obywateli czeskich | |
| - języka polskiego dla obywateli polskich | |
| oraz | |
| b) język 2 | Drugi język: zadowalająca znajomość języka angielskiego, francuskiego lub niemieckiego. |
IV. TESTY WSTĘPNE
| A. Zaproszeni kandydaci | Kandydaci, którzy w chwili zgłoszenia drogą elektroniczną oświadczyli, że spełniają warunki ogólne i szczegółowe określone w tytule III. | |
| B. Testy | ||
| Test a) | Test b) | |
| 1. Rodzaj testu | Zestaw pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenienie wiedzy o Unii Europejskiej, jej instytucjach i obszarach działalności. | Zestaw pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenienie ogólnych umiejętności i kompetencji kandydatów w zakresie rozumienia tekstu pisanego i operowania danymi liczbowymi. |
| 2. Język | Język 2 | |
| 3. Punktacja |
Od O do 10 pkt Bez punktów karnych za odpowiedzi błędne. |
Od 0 do 20 pkt Bez punktów karnych za odpowiedzi błędne. |
| 4. Wymagane minimum | 5 pkt | 10 pkt |
| 5. Orientacyjny czas trwania testu | 20 minut | 50 minut |
V. KONKURS OTWARTY
1. Egzamin pisemny
| A. Zaproszeni kandydaci | Kandydaci(2), którzy osiągnęli najlepszy wynik (zob. poniżej) w testach wstępnych i wymagane minimum w każdym z nich oraz którzy zgodnie z oświadczeniem złożonym przy zgłoszeniu drogą elektroniczną, spełniają warunki ogólne i szczegółowe określone w tytule III. | ||
| CZ | PL | ||
| 1.: | 50 | 135 | |
| 2.: | 65 | 225 | |
| 3.: | 20 | 140 | |
| 4.: | 15 | 85 | |
| 5.: | 55 | 145 | |
| B. Części egzaminu | |||
| 1. Rodzaj egzaminu, punktacja i czas trwania |
a) Egzamin składający się z serii pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenienie szczegółowej wiedzy kandydatów w danej dziedzinie. od 0 do 40 pkt (wymagane minimum: 20) orientacyjny czas trwania: 1 godzina b) Egzamin dotyczący wybranego tematu z danej dziedziny, mający na celu sprawdzenie: - wiedzy kandydatów, - ich umiejętności w zakresie rozumienia, analizy i syntezy, a także - ich umiejętności redakcyjnych. od 0 do 40 pkt (wymagane minimum: 20) orientacyjny czas trwania: 2 godziny c) Sporządzenie krótkiej notatki w podstawowym języku kandydata, przedstawiającej argumenty i wnioski z części b) egzaminu pisemnego; ta część egzaminu ma na celu sprawdzenie znajomości języka podstawowego kandydata zarówno pod kątem stylu, jak i sposobu przedstawienia treści, od 0 do 10 pkt (wymagane minimum: 8) orientacyjny czas trwania: 30 minut |
||
| 2. Język |
Egzamin a) i b): język 2 Egzamin c): język 1 |
||
2. Egzamin ustny
| A. Dopuszczeni kandydaci | Kandydaci(2), którzy osiągnęli najlepszy wynik (patrz poniżej) w egzaminie pisemnym i wymagane minimum w poszczególnych jego częściach oraz którzy, zgodnie z dokumentami załączonymi do formularza zgłoszeniowego, spełniają warunki ogólne i szczegółowe określone w tytule III. | ||
| CZ | PL | ||
| 1.: | 20 | 54 | |
| 2.: | 26 | 90 | |
| 3.: | 8 | 56 | |
| 4.: | 6 | 34 | |
| 5.: | 22 | 58 | |
| B. Egzamin ustny | |||
|
1. Rodzaj egzaminu, punktacja i czas trwania |
Rozmowa z komisją konkursową, w której trakcie oceniane są: - zdolności do pełnienia obowiązków określonych w tytule II, - wiedza specjalistyczna z danej dziedziny, - wiedza na temat Unii Europejskiej, jej instytucji i obszarów działalności, - motywacja kandydata i jego zdolność dostosowania się do pracy w środowisku wielokulturowym w europejskiej służbie publicznej. od 0 do 50 pkt (wymagane minimum: 25) orientacyjny czas trwania: 45 minut |
||
| 2. Język | Rozmowa przeprowadzona zostanie w języku 2 kandydata, jednak oceniona zostanie również znajomość języka 1. | ||
| 3. Miejsce | Z reguły egzamin ustny odbywa się w Brukseli. | ||
VI. LISTY REZERWOWE
| 1. Wpis na listę rezerwową | Komisja konkursowa umieszcza na liście rezerwowej nazwiska kandydatów(2), którzy uzyskali najlepszy wynik we wszystkich częściach egzaminu pisemnego i egzaminie ustnym łącznie oraz wymagane minimum w każdej z tych części (zob. tytuł I, pkt 1). |
| 2. Klasyfikacja | Lista zawiera nazwiska laureatów każdego z konkursów, według ich obywatelstwa, z podziałem na grupy według uzyskanego wyniku (maksymalnie 4 grupy), a w każdej z grup nazwiska zamieszcza się w porządku alfabetycznym. |
VII. JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO KONKURSU?
| 1. Zgłoszenie drogą elektroniczną | Kandydaci muszą zgłosić się drogą elektroniczną zgodnie z procedurą określoną na stronie Urzędu Doboru Kadr Wspólnot Europejskich. |
| Termin: 9 czerwca 2009 r., godz. 12.00 (w południe) czasu brukselskiego. | |
| 2. Wysyłanie dokumentacji zgłoszeniowej |
Kandydaci wyłonieni zgodnie z tytułem V pkt 1 część A zostaną poproszeni, za pośrednictwem konta EPSO, o wydrukowanie elektronicznego formularza zgłoszenia, podpisanie go i wysłanie, wraz z odpowiednimi dokumentami, na następujący adres Urzędu Doboru Kadr Wspólnot Europejskich: Office européen de sélection du personnel (EPSO) C80 Concours général EPSO/AD/.../09 (wpisać numer konkursu) 1049 Bruxelles BELGIQUE Zasady: zob. pkt 2.4 Przepisów ogólnych mających zastosowanie do konkursów otwartych. Termin: Kandydaci zostaną powiadomieni o terminie za pośrednictwem konta EPSO, pismem zapraszającym ich do złożenia dokumentacji zgłoszeniowej. |
______
(*) W niniejszym ogłoszeniu wszelkie odniesienia do osoby płci męskiej uznaje się jednocześnie za odniesienia do osoby płci żeńskiej.
(2) W przypadku gdy na ostatnim miejscu uplasuje się kilku kandydatów z jednakowym wynikiem, komisja konkursowa uwzględni wszystkich tych kandydatów.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.104A.1 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Ogłoszenie o konkursach otwartych EPSO/AD/168-172/09 - Administratorzy (AD 5) - Posiadający obywatelstwo czeskie (CZ) - Posiadający obywatelstwo polskie (PL). |
| Data aktu: | 06/05/2009 |
| Data ogłoszenia: | 06/05/2009 |