Zwodniczy interfejs, czyli jak e-sklepy manipulują klientami

Rynek i konsument Prawo europejskie Ochrona konkurencji

Automatycznie dodane do koszyka ubezpieczenie produktu, zgoda na przekazanie danych w miejscu przycisku „dalej”, niewidoczne koszty wysyłki - to przykłady tzw. dark patterns, czyli praktyki sklepów internetowych, wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje zakupowe. Według przeprowadzonej kontroli, stosuje je blisko połowa e-sklepów.

25.02.2023

Louboutin kontra Amazon - sprzedawcy i platformy nie mogą wykorzystywać renomy swoich klientów

Rynek i konsument Prawo europejskie Ochrona konkurencji

Operatorzy internetowych platform sprzedażowych mają obowiązek dokonać "wyraźnego rozróżnienia", czyli znacznie wyraźniejszego niż obecnie, pomiędzy swoją własną działalnością z jednej strony, a działalnością obejmującą rynek internetowy z drugiej. Taki wniosek wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE rozstrzygającego spór pomiędzy firmami Christian Louboutin i Amazon.

25.02.2023

UOKiK sprawdza, czy doszło do zmowy cenowej na rynku ekspresów do kawy

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie możliwej zmowy cenowej i odgórnego ustalania cen ekspresów do kawy i akcesoriów marki Jura. Nieprawidłowości i umówienie się na utrzymywanie konkretnych cen detalicznych mogło dotyczyć zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. Za ewentualne naruszenie przepisów przedsiębiorcom grożą wysokie kary.

22.02.2023

UOKiK zarzuca siedmiu firmom naruszenie zakazu zmowy przetargowej

Zamówienia publiczne Ochrona konkurencji

Siedmiu przedsiębiorców działających w branży elektroenergetycznej usłyszało zarzuty zmowy przetargowej. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów doszedł do wniosku, że firmy dzieliły między sobą postępowania przetargowe, ustalając z góry, która z nich wygra, a oferty składano jedynie dla pozoru. Przedsiębiorcom grożą kary w wysokości nawet 10 procent rocznego obrotu.

15.02.2023

Wątpliwości wobec organizacji mogą zniweczyć pozew zbiorowy konsumentów

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Aby zapewnić niezależność organizacji reprezentujących konsumentów w postępowaniach grupowych, sądy mają zyskać prawo badania źródeł ich finansowania. Jeżeli w trakcie postępowania dojdą do wniosku, że podmiot upoważniony uwikłał się w konflikt interesów, pozew zostanie odrzucony. Problem w tym, że - zdaniem prawników - takie rozwiązanie negatywnie odbije się na konsumentach.

15.02.2023

UOKiK zarzuca Auchan i Intermarche nadużywanie przewagi kontraktowej

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej dwóm dużym sieciom: Auchan i SCA PR Polska (Intermarche). Dotyczą one przede wszystkim nieuzasadnionego pobierania opłat od dostawców produktów rolno-spożywczych oraz zmian zasad współpracy w trakcie jej trwania.

08.02.2023

Nieuczciwa konkurencja – można się skutecznie bronić

Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Spowolnienie gospodarcze powoduje wzrost konkurencji na rynku. Większość podmiotów konkuruje ze sobą merytorycznie, jednak bieżąca sytuacja rynkowa powoduje, że niektóre firmy mogą uciekać się do nieuczciwych metod mających na celu wykorzystanie wytworzonych przez konkurentów zasobów. Działania te służą najczęściej wyprzedzeniu rywala „na skróty”.

26.01.2023

Trwające po kilka miesięcy postępowania blokują działalność w sprzedanych aptekach

Farmacja Zarządzanie Ochrona konkurencji

Postępowania dotyczące przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki mają wychwytywać obchodzenie prawa przez sieci aptek za pomocą tzw. firm-słupów. Oznacza to jednak trwające nawet miesiącami szczegółowe inspekcje, podczas których prowadzenie działalności w sprzedanej aptece nie jest możliwe. Samorząd aptekarski uważa takie badanie za konieczne.

17.01.2023

Omnibus - UOKiK sprawdza, jak sklepy informują o obniżkach cen

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Rzekome obniżki cen, fałszywe opinie konsumentów w sieci, źle oznaczone płatne reklamy w wynikach wyszukiwania - UOKiK sprawdza, jak rynek dostosował się do nowych przepisów wynikających z implementacji dyrektywy Omnibus. Inspekcja Handlowa najpierw zajmie się informowaniem o obniżkach cen. Kontrole ruszają w 6 sieciach handlowych, a do ok. 40 przedsiębiorców zostały wysłane wystąpienia w sprawie możliwych nieprawidłowości.

16.01.2023

UOKiK sprawdzi "cud cenowy" na stacjach paliw

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w czwartek o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w sprawie cen rynkowych paliw. Prezes Urzędu Tomasz Chróstny zaznaczył, że wystąpił już do przedsiębiorców z żądaniem szczegółowych informacji. Podkreślił, że rygor postępowania daje UOKiK dostęp do wiarygodnych informacji.

05.01.2023

Allegro zapłaci 210 mln zł za faworyzowanie swojego sklepu i zakazane klauzule

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Spółka Allegro w niedozwolony sposób wykorzystywała pozycję rynkową, faworyzując własny sklep internetowy kosztem konkurencyjnych sprzedawców na platformie allegro.pl, a także bezprawnie przyznała sobie możliwość zmiany regulaminów, m.in. dotyczących usługi Smart. Prezes UOKiK wydał dwie decyzje, w których nałożył na firmę łącznie ponad 210 mln zł kar. Allegro nie zgadza się z tą decyzją i zapowiada odwołanie.

29.12.2022

W przyszłym roku zwalczanie zatorów płatniczych po nowemu

Administracja publiczna Prawo gospodarcze Małe i średnie firmy Ochrona konkurencji

Duże firmy wciąż będą musiały składać raporty o swoich praktykach dotyczących terminowości zapłaty, ale będą miały na to więcej czasu. Nowe przepisy zdejmują ten obowiązek z działalności ubezpieczeniowej i asekuracyjnej i redukują obowiązki dla grup kapitałowych. UOKiK będzie mógł, bez formalnego wszczynania postępowania, "wystąpić" do podmiotów zalegających z płatnościami, informując ich o sytuacji.

28.12.2022

Mikołaj lub choinka tylko dla jednej firmy? - zastrzeżenie symbolu niełatwe, ale czasem możliwe

Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Bombki, kolędy, sanie, choinka, Mikołaj, renifery, pierniki – gadżety z tymi elementami zasypują sklepy już w listopadzie, tuż po opróżnieniu palet ze zniczy. Oczywistość tych skojarzeń ze Świętami to dla przedsiębiorców też pokusa, by zmonopolizować rynek, np. rejestrując wzory przemysłowe lub znaki towarowe odnoszące się do świątecznych akcentów, np. stroju Świętego Mikołaja.

24.12.2022

UOKiK sprawdza oznaczanie reklam w popularnych serwisach

Rynek i konsument Prawo AI Ochrona konkurencji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy treści reklamowe na internetowych serwisach opiniotwórczych i ich profilach w portalach społecznościowych są prawidłowo oznaczane. Postawił zarzuty Ringier Axel Springer Polska i firmie Wirtualna Polska Media, które mogą ponieść karę w wysokości do 10 proc. obrotu. Prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie Agory i Grupy Interia.pl.

21.12.2022

Pierwsze firmy ukarane za fikcyjne recenzje w internecie

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Opinie.pro i SN Marketing to pierwsze firmy ukarane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za handel nieprawdziwymi recenzjami i ocenami zamieszczanymi w internecie. Urząd stwierdził, że ferowane przez nie opinie były fikcyjne i wprowadzały konsumentów w błąd co do produktów lub usług.

15.12.2022

Nie każdy może przebrać się za Świętego Mikołaja. Jego strój został zastrzeżony

Prawo gospodarcze Prawo europejskie Ochrona konkurencji

Sprzedaż charakterystycznych czerwonych strojów kojarzących się ze Świętym Mikołajem może stać się nielegalna. Firma Martom ze Świdnicy zarejestrowała go bowiem jako wzór przemysłowy. Wprawdzie już trwa procedura podważenia legalności tej rejestracji, ale teoretycznie w całej Unii Europejskiej strój taki stał się zastrzeżony.

05.12.2022

Prezes UOKiK nie jest niezależny, a unijna dyrektywa wciąż w Polsce nie działa

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Niezależność organu antymonopolowego jest kluczowym zabezpieczeniem gospodarczych wolności jednostki wobec jego uznaniowej władzy. W Polsce obecnie Prezes UOKiK nie ma takiego statusu, ale prawo unijne wymaga, by był to organ niezależny. Stosowna dyrektywa została przyjęta w 2018 roku, ale projekt ustawy wdrażającej ją do krajowego prawa nie trafił jeszcze do Sejmu.

30.11.2022

Dostawca monitoringu z zarzutami o podział rynku

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że jeden z największych w kraju producentów sprzętu do elektronicznego monitoringu - Dahua Technology Poland zawarł zmowę cenową i podzielił rynek razem ze swoimi dystrybutorami. Postawił zarzuty sześciu przedsiębiorcom i siedmiu menadżerom. A za utrudnianie przeszukania w trakcie postępowania wyjaśniającego, na firmę nałożono karę 700 tys. zł.

28.11.2022

Sąd anulował kary za Nord Stream 2 - UOKiK zapowiada apelację od wyroku

Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił decyzję w sprawie nałożenia kar na Gazprom i pięć spółek odpowiedzialnych za budowę gazociągu Nord Stream 2 bez wymaganej przez polskie prawo zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zapowiedział, że złoży apelację od tego wyroku.

21.11.2022

RPO: Kontrola koncentracji mediów musi uwzględniać wolność i pluralizm

Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Brak ustawowej podstawy, aby przy kontroli koncentracji na rynku mediów uwzględniać kwestie ochrony wolności i pluralizmu środków społecznego przekazu, to istotna luka prawna, która ujawniła się w sprawie koncentracji spółki PKN Orlen S.A., należącej do Skarbu Państwa i spółki Polska Press Sp. z o.o. - uważa Rzecznik Praw Obywatelskich i postuluje odpowiednie zmiany w prawie.

14.11.2022