Booking.com za karę awansuje klienta w programie lojalnościowym


Zapowiedziane przez Komisję Europejską odejście od limitu 100 ml na płyny, które można zabrać na pokład samolotu, to z jednej strony dobra wiadomość dla pasażerów, z drugiej jednak – potencjalne źródło nieporozumień i problemów podczas kontroli bezpieczeństwa. Pasażer musi być czujny dla własnego dobra, ale linie lotnicze też powinny pilnować tego, żeby ich klienci wiedzieli, czego mogą się spodziewać.
Trzy firmy oferujące kredyty i pożyczki w pakiecie sprzedawały także inne usługi, jak pakiety medyczne i edukacyjne. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi np. o „wciskaniu kredytu z kursem języka angielskiego”. Zdaniem organu, klienci nie znali realnych kosztów takich dodatkowych świadczeń.
Greenwashing, czyli informowanie, że produkt jest „ekologiczny”, „zielony” lub „zrównoważony”, w przypadku gdy nie ma na to dowodów, będzie uznane za czarną praktykę handlową. Zakłada tak projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o prawach konsumenta, nad którym pracuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty spółkom Orange i T-Mobile. Operatorzy prezentują ceny usług z uwzględnieniem fakultatywnych rabatów w taki sposób, jakby były to ceny standardowe. Zdaniem organu takie działania mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Obu spółkom grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów.
Zakaz sprzedaży internetowej to nie strategia biznesowa, lecz forma zamykania rynku i wykluczania konkurencji – uważa Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tę praktykę zarzucił spółce Scott Sportech Poland, dystrybutorowi rowerów marek Scott, Bergamont i Bold, na którą nałożono karę w wysokości 4,3 mln zł.
Niesłusznie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego stwierdził bezprzedmiotowość postępowania z powodu niezałączenia przez pasażera – do wniesionej do organu skargi – kopii reklamacji. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego prezes powinien wydać decyzję, a nie umarzać postępowanie. W rozpatrywanej sprawie nie było podstaw do umorzenia postępowania.
UOKiK ostrzega przed nieuczciwymi praktykami podczas zakupów internetowych, szczególnie w branży odzieżowej, obuwniczej i galanterii. Do Urzędu trafia coraz więcej skarg na sprzedawców podszywających się pod polskie marki, podczas gdy w rzeczywistości zamówienia realizowane są przez firmy z Azji - najczęściej z Chin.
Profi Credit Polska naruszyła zbiorowe interesy konsumentów - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z decyzji organu wynika, że spółka utrudniała czy wręcz uniemożliwiała swoim klientom skorzystanie z prawa do zwrotu części prowizji i innych opłat w związku ze wcześniejszą spłatą pożyczki.