Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że kredyt lub pożyczkę można spłacić w całości lub części przed terminem określonym w umowie – niezależnie od tego, czy zobowiązanie dotyczy banku, czy firmy pożyczkowej. Tak stanowi ustawa o kredycie konsumenckim. Przepisy te zobowiązują również pożyczkodawców do zwrotu proporcjonalnej części pobranych opłat i prowizji w przypadku wcześniejszej spłaty.
Utrudnienia dla klientów
Klienci Profi Credit Polska mieli jednak trudności z egzekwowaniem tych praw. UOKiK uznał, że firma stosowała praktyki, które utrudniały konsumentom wcześniejszą spłatę zobowiązań, co stanowiło naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
– Działania spółki Profi Credit godzą w interesy ekonomiczne konsumentów, bowiem utrudniają lub wręcz uniemożliwiają im skorzystanie z ustawowych uprawnień. Wcześniejsza spłata kredytu jest prawem konsumenta, które skutkuje zmniejszeniem kosztu uzyskanego finansowania, nie powinno być ono w żaden sposób ograniczane przez przedsiębiorcę – podkreśla cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Czytaj także: UOKiK sprawdza, jak Ryanair i Wizzair weryfikują wymiary bagażu
Profi Credit blokowała wcześniejsze spłaty
Zgodnie z ustaleniami UOKiK, Profi Credit wymagała od konsumentów, którzy chcieli spłacić zobowiązanie przed terminem, jednorazowej wpłaty „całkowitej kwoty do zapłaty” wskazanej w umowie – bez uwzględnienia skróconego okresu kredytowania. Co więcej, firma całkowicie uniemożliwiała częściową wcześniejszą spłatę.
- W modelu spłat przyjętym przez Profi Credit konsument nie może efektywnie wykonać uprawnienia przyznanego mu na mocy ustawy o kredycie konsumenckim. Nadpłacone kwoty, zgodnie z postanowieniami wzorców umów stosowanych przez spółkę, blokowane są do terminów płatności rat wynikających z harmonogramu. W konsekwencji takiego postępowania rata nie jest pomniejszana ani w części kapitałowej, ani w części odsetkowej - opisuje urząd.
Jak twierdzi, takie działania mogły zniechęcać konsumentów do dokonywania nadpłat.
– Sytuacja, w której stan zobowiązań konsumentów nie ulega zmianie - mimo, że dokonując wyższych wpłat, podejmują większy wysiłek finansowy – kłóci się z ideą i celem wcześniejszej spłaty. Jednocześnie sama spółka może swobodnie dysponować nadpłaconymi środkami – do czasu ich zaliczenia zgodnie z przyjętą przez siebie zasadą lub dokonania rozliczenia pożyczki. Tym samym zdolność klienta spółki do przedterminowego uwolnienia się od długu ulega osłabieniu. To niedopuszczalne – dodaje prezes UOKiK.
UOKiK nakazał zaprzestanie stwierdzonych praktyk i nałożył na Profi Credit Polska karę w wysokości blisko 10,4 mln zł. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna – firmie przysługuje odwołanie.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












