Kary pieniężne nakładane przez UOKiK wynoszą do 10 proc. rocznego obrotu spółki i do 2 mln zł w przypadku osób fizycznych (menedżerów).

 

Warunki złagodzenia kary od UOKiK

Uczestnicy porozumień ograniczających konkurencję mogą jednak uzyskać obniżenie kary lub nawet jej uniknąć. Warunkiem jest podjęcie współpracy z organem antymonopolowym i dostarczenie mu dowodów lub informacji.

Rozwiązanie to funkcjonuje w polskim prawie od 2004 r. Początkowo było dostępne dla firm, a w 2015 r. zostało rozszerzone o osoby fizyczne zarządzające przedsiębiorstwami. W ostatnich pięciu latach do UOKiK wpłynęło ponad 30 wniosków o skorzystanie z programu.

Czytaj też w LEX: 

Europejska geneza polskiego programu leniency >

Zmiany dotyczące kar pieniężnych w polskim prawie antymonopolowym po wdrożeniu dyrektywy ECN+ >

 

Nowe wyjaśnienia ws. leniency

Teraz UOKiK opublikował nowe wyjaśnienia dotyczące programu leniency. To drugi tego typu dokument, poprzedni pochodzi z 2017 r.

– Program łagodzenia kar jest dla nas ważnym instrumentem, który pozwala nam na zdobycie dowodów na istnienie niedozwolonego porozumienia. Wyjaśnienia w sprawie leniency to kolejny dokument pokazujący, w jaki sposób działamy i jak stosujemy przepisy prawa. Jego adresatami są przede wszystkim prawnicy reprezentujący przedsiębiorców. Natomiast spółki i menedżerowie, którzy uczestniczą w zmowach, powinni mieć świadomość, że warto zgłosić się do UOKiK, aby uniknąć dotkliwych sankcji za złamanie prawa – komentuje w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes urzędu.

Zobacz też w LEX: Akademia orzecznicza: Ochrona konsumentów - zmiany istotne dla przedsiębiorców i przegląd orzecznictwa >

UOKiK przypomina, że informacje o zmowach ograniczających konkurencję pozyskuje nie tylko dzięki programowi łagodzenia kar. Innym źródłem wiedzy są sygnaliści, którym gwarantuje anonimowość. - Liczymy przede wszystkim na informacje od byłych i obecnych pracowników spółek, którzy chcą zwrócić uwagę UOKiK na nieetyczne działania swojej firmy – podaje urząd.

Czytaj także: UOKiK sprawdza influencerów i ich reklamy skierowane do dzieci

Zobacz też w LEX: Ochrona konsumentów - co przedsiębiorca musi wiedzieć w 2025? >