UOKiK zwraca uwagę, że umieszczanie w reklamie bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia produktów lub nakłonienia do tego osób dorosłych to zakazana praktyka rynkowa. Wszczęte postępowanie ma wyjaśnić, czy dopuścili się jej influencerzy Wojan i Palion, prowadzący na YouTube i Instagramie kanały poświęcone grom komputerowym i innej rozrywce. Prowadzą m.in. streamy, czyli transmisje na żywo.

- W swojej relacji zwracają się wprost do odbiorców, którymi w większości są dzieci w wieku wczesnoszkolnym. UOKiK sprawdzi, czy podczas przekazów nie jest wywierana na nich presja do zakupu produktów takich jak: napoje, artykuły szkolne, gadżety lub odzież – podaje urząd.

Hasła skierowane do dzieci?

Jego wątpliwości budzą hasła wzywające do nabywania produktów, niekiedy potęgowane atmosferą pośpiechu:

  • „wbijajcie do Żabek, póki te Wojanki jeszcze są”, 
  • „warto zrobić cały zapas, bo potem ciężko je zdobyć”,
  • „wbijajcie, kupujcie sobie boxy szkolne od Paliona”, 
  • „patrzcie, jaki piękny kubek możecie sobie zamówić magiczny (…) wszystko możecie sobie zamówić na Palionstyle”,
  • „moi drodzy, wokół mnie jest wiele fajnych postaci. Chcecie takie? Wiem, że chcecie. Są bardzo przytulaśne, przynoszą szczęście. Zapraszam na Palion Style, kupcie takie”, 
  • „koniecznie wpadajcie na WojanShop, bo to ostatni dzwonek, żeby wejść w nowy rok z idealną wyprawką szkolną”.

Postępowanie ma wyjaśnić, czy tego rodzaju przekazy są agresywną praktyką rynkową i naruszają zbiorowe interesy konsumentów

Wytyczne dla influencerów

Influencerzy muszą pamiętać, że reklama skierowana do dzieci w Polsce podlega surowym regulacjom prawnym, aby chronić najmłodszych konsumentów. Zabronione jest bezpośrednie nawoływanie dzieci do kupowania lub zachęcanie ich, żeby namawiały do tego dorosłych – przypomina cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. 

Postępowanie wyjaśniające może skutkować postawieniem zarzutów, za które będzie grozić kara do 10 proc. obrotów. 

UOKiK przypomina, że wydał rekomendacje dla influencerów na temat właściwego oznaczania reklamy.

Czytaj także: ​UOKiK zapowiada konsekwentną walkę z piramidami