Premier odwołał imprezy masowe w kraju - epidemia spełnia przesłanki

Samorząd terytorialny Administracja publiczna Opieka zdrowotna Koronawirus

Wśród przyczyn wydania zakazu przeprowadzenia imprezy masowej z udziałem publiczności jest zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku publicznego. Epidemia spełnia te przesłanki i zawieszenie organizowania imprez jest możliwe w celu jej zapobieżenia. Premier zdecydował o odwołaniu wszystkich imprez masowych w kraju.

10.03.2020

Służby zabezpieczają już wszystkie granice Polski

Administracja publiczna Policja

Całość granic Polski zostala zabezpieczona. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji rozszerzyło zakres kontroli sanitarnej na granicę polsko-ukraińską, polsko- białoruską, polsko-litewską. Punkty będą sanitarne także na południowej i zachodniej granicy. Na przejściach granicznych trwa kontrola sanitarna wszystkich pojazdów.

10.03.2020

Milczenie sposobem na sprawy, których urzędnicy nie chcą załatwić

Administracja publiczna

Urzędy odnalazły sposób na niezałatwianie spraw: milczą. Skargą na bezczynność obywatel może załatwić sobie zadośćuczynienie za czekanie i karę dla urzędu (też z naszej kieszeni). Jednak nie załatwia to istoty wniosku. Urzędnicy nie wydają decyzji najczęściej w sprawach nieruchomości, szczególnych emerytur i informacji publicznej.

10.03.2020

Prof. Łobos-Kotowska: Ograniczenia w obrocie ziemią trochę mniejsze, ale to nadal złe prawo

Prawo cywilne Administracja publiczna

Wprowadzone cztery lata temu ograniczenia w obrocie ziemią rolną praktycznie wstrzymały handel nieruchomościami rolnymi - twierdzi prof. Dorota Łobos-Kotowska z Uniwersytetu Śląskiego. I dodaje, że wprowadzone w ubiegłym roku zmiany nieco ten problem złagodziły, ale nadal jest to prawo złe i trudne do interpretacji przez administrację i sądy.

09.03.2020

Nie każdy powinien być inspektorem ochrony danych

Samorząd terytorialny Administracja publiczna RODO

Należy skupić się na kompetencjach kandydata na inspektora - czy zna prawne aspekty działań organizacji, cele i podstawy gromadzenia danych w działach. Pożądaną cechą jest etyka wykonywania prac, tak aby opracowania właściwego dla organizacji nie tworzył metodą „kopiuj cudze dokumenty – wklej i zmień nazwę”. To plaga – mówi Jarosław Jan Feliński, prezes Zarządu Stowarzyszenia IOD.

07.03.2020

Wstęp do Sejmu i Senatu zostaje ograniczony

Administracja publiczna Opieka zdrowotna

Ze względu na epidemię koronawirusa Parlament będzie zamknięty dla wycieczkowiczów czy innych osób z zewnątrz. Na jego teren mogą wejść tylko posłowie, senatorowie i pracownicy Kancelarii Sejmu i Senatu oraz osoby, które złożą oświadczenie, że w ciągu ostatnich dni nie były w krajach, do których podróży nie zaleca Sanepid.

06.03.2020

Wyspecjalizowany koroner stwierdzi zgon poza szpitalem - Rada Legislacyjna popiera projekt

Administracja publiczna Opieka zdrowotna

Powstanie nowy zawód - koroner do stwierdzania zgonu i ustalania jego przyczyny. Rządowy projekt przewiduje także zasady finansowania zadań związanych ze stwierdzaniem, potwierdzaniem i dokumentowaniem zgonu. Rada Legislacyjna uważa, że ustawa jest ważna i potrzebna, ale łączyć się musi z nowymi regulacjami związanymi z chowaniem zmarłych.

06.03.2020

Po reorganizacji służb urzędnicy skarbowi muszą brać urlopy na załatwianie spraw pracowniczych

Administracja publiczna Prawo pracy

W niektórych urzędach skarbowych w kraju pracownicy muszą brać dzień urlopu wypoczynkowego, by załatwić swoje sprawy pracownicze w izbie administracji skarbowej, która często oddalona jest od miejsca ich pracy nawet o 100 i więcej kilometrów. Ministerstwo Finansów i eksperci twierdzą, że takie sprawy powinny być załatwiane w godzinach pracy.

06.03.2020

E-dokumenty na uczelni możliwe, ale uwaga na ochronę danych

Administracja publiczna Szkolnictwo wyższe Dla studenta RODO

Na uczelniach możliwe jest zastąpienie papierowych dokumentów, na których studenci lub pracownicy składają własnoręczne podpisy, cyfrowymi dokumentami opatrzonymi własnoręcznymi podpisami składanymi na tablecie graficznym - twierdzi radca prawny Tomasz Osiej z kancelarii Osiej i Partnerzy. Zastrzega jednak, że stosowanie takiej procedury może zwiększyć ryzyko naruszenia zasad ochrony danych. 

06.03.2020

WSA: Skreślenie z ewidencji przedsiębiorców z powodu błędnych danych

Administracja publiczna Prawo gospodarcze

Jeśli przedsiębiorca chce prowadzić działalność gospodarczą, musi podać aktualne dane do Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej. Utrata tytułu prawnego do lokalu może prowadzić do wykreślenia z rejestru przedsiębiorców - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny. I często tak się dzieje, gdy właściciel nieruchomości nie godzi się na używanie jego adresu.

06.03.2020

Senat w piątek może przyjąć specustwę w sprawie koronawirusa

Administracja publiczna Opieka zdrowotna Finansowanie zdrowia

Senackie Komisje Zdrowia i Ustawodawcza zarekomendowały w czwartek wieczorem przyjęcie bez poprawek specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Zaproponowały jednak, żeby Senat w przyszłym tygodniu rozpoczął prace nad jej nowelizacją.

05.03.2020

Ministrowie do spraw środowiska i UE obejmują urzędy

Środowisko Administracja publiczna Prawo unijne

Prezydent Andrzej Duda na wniosek premiera powołał w czwartek Konrada Szymańskiego (fot.) na ministra do spraw Unii Europejskiej oraz Michała Wosia na ministra środowiska. Stało się to możliwe w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o działach administracji. Do tej pory obaj byli ministrami - członkami Rady Ministrów.

05.03.2020

Wojewoda oceni, czy trzeba budować nowy szpital

Administracja publiczna Finansowanie zdrowia

Wojewoda zajmie się oceną wniosków o zgodę na wybudowanie nowego szpitala czy przychodni, jeśli inwestor określi w nich dolny próg inwestycji. Minister zdrowia uznał, że teraz zainteresowani chcą budować za dużo małych szpitali i przychodni, które nie są później w stanie unieść kosztów działania.

05.03.2020

Urzędnicy resortu finansów nie powinni być doradcami podatkowymi bez egzaminu

Doradca podatkowy Administracja publiczna

Marian Banaś, prezes NIK, jest doradcą podatkowym - na listę wpisał się, gdy był szefem Krajowej Administracji Skarbowej. I choć świadczenie usług zawiesił, to może zacząć doradzać w podatkach. To nie jedyny urzędnik resortu finansów, który uzyskał swoje uprawnienia bez egzaminu. Ustawowa furtka budzi poważne wątpliwości nie tylko ekspertów, ale i pracowników skarbówki.

05.03.2020

Dowód z warstwą elektroniczną działa już od roku

Administracja publiczna

Prawie trzy miliony Polaków odebrało już swój dowód z warstwą elektroniczną. Jedna z głównych zalet dokumentu, który jest dostępny od roku, to bezpieczeństwo. Właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną czy korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.

04.03.2020

Korupcja w Polsce coraz większym problemem, choć zwykłe łapówki przechodzą do lamusa

Finanse publiczne Wymiar sprawiedliwości Administracja publiczna

Polskie przepisy nie są dostosowane do zmiany charakteru korupcji w Polsce. Czasy, kiedy w Polsce przez korupcję rozumiało się niemal wyłącznie dawanie i przyjmowanie łapówek, dawno przeminęły - wskazuje Fundacja Batorego i dodaje, że konieczna jest m.in. reforma służby cywilnej, która powinna rozciągnąć jednolite standardy pracy urzędników na wszystkie typy instytucji rządowych.

04.03.2020

Śląskie samorządy: Inwestycje wokół Centralnego Portu grożą kataklizmem urbanistycznym

Samorząd terytorialny Administracja publiczna Transport

Samorządowcy ze Śląska apelują o konsultowanie inwestycji związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Ich zdaniem budowa nowych korytarzy drogowych i kolejowych grozi wywłaszczeniami tysięcy mieszkańców, wyburzeń domów oraz kataklizmem urbanistycznym i planistycznym. Jak oceniają, rząd prowadzi konsultacje "zza biurka".

03.03.2020

WSA: Nieczytelne dane z BIK za darmo, za opłatą - jasne

Administracja publiczna RODO

Biuro Informacji Kredytowej nie naruszyło prawa, podobnie jak i prezes Urzędu ochrony Danych Osobowych przy przekazywaniu historii kredytowej - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny. Nieczytelne raporty - zdaniem skarżącego, wynikały z formy opisowej, a także mankamentów formularza zamówienia.

03.03.2020