UOKiK oskarża sprzedawców samochodów KIA o zmowę cenową

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty podziału rynku i zmowy cenowej spółce KIA Polska, 10 dealerom jej pojazdów oraz 6 menadżerom. Zdaniem Urzędu, potencjalni nabywcy samochodów mogli być pozbawieni wyboru sprzedawcy i otrzymania tańszej oferty. Firmom grożą kary do 10 proc. rocznych obrotów, a menedżerom do 2 mln zł.

07.09.2022

Rząd przyjął zmiany w prawie pocztowym

Rynek i konsument

Rząd chce zmienić przepisy dotyczące funkcjonowania usług pocztowych w Polsce, tak aby stanowiły one pełnowartościowy element działalności e-commerce. Dlatego upowszechnione zostaną usługi i komunikacja cyfrowa. Ponadto, zapewniony zostanie skuteczny mechanizm finansowania tzw. kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych, który wykonywany jest przez Pocztę Polską.

06.09.2022

UOKiK oskarża banki o utrudnianie dostępu do wakacji kredytowych

Prawo cywilne Rynek i konsument Finanse

Uniemożliwienie konsumentom wystąpienia o wakacje kredytowe na wszystkie okresy za pomocą jednego wniosku – takie działania mogą, zgodnie z obowiązującym prawem, skończyć się dla banków karami finansowymi. I prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bankowi Pocztowemu.

05.09.2022

Akcja skarbówki pokazała, jak hotelarstwo i gastronomia omijają podatki

Rynek i konsument VAT Administracja publiczna

Szara strefa w gastronomii i hotelarstwie to prawdopodobnie aż 25 procent - tak wynika z letniej akcji służb skarbowych, w ramach której w takim odsetku firm stwierdzono sprzedaż bez paragonów. Jednak mandaty za ich brak nie muszą przynosić odstraszających efektów, zwłaszcza w sytuacji rosnących kosztów prowadzenia biznesu. Zresztą przepisy o karaniu mandatami za brak paragonów są dziurawe.

05.09.2022

Turyści odzyskają pieniądze za niewykorzystane vouchery

Turystyka Rynek i konsument

Dopiero po roku od sporu o bony turystyczne Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że organizatorzy turystyki powinni zwrócić podróżnym wpłaty w przypadku niewykorzystanych voucherów. Dla turystów to szansa na odzyskanie pieniędzy. Bony turystyczne miały pomóc organizatorom turystyki, ale miało to nie odbywać się kosztem klientów, choć przepisy budziły pewne wątpliwości.

03.09.2022

Więcej reklamacji po nieudanych wakacjach

Rynek i konsument

W 2021 roku w okresie od połowy czerwca do końca września Europejskie Centrum Konsumenckie Polska otrzymało 632 zgłoszenia na wakacyjne problemy. W 2022 roku od połowy czerwca do końca sierpnia już jest ich więcej – odnotowano 863 zgłoszenia (283 telefonicznie; 580 mailowo). W ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” – ECK zachęca do egzekwowania swoich praw.

02.09.2022

UOKiK: Dealer samochodów używanych nie podaje wszystkich opłat

Prawo cywilne Rynek i konsument

Brak pełnej informacji o ostatecznej cenie samochodu w chwili podejmowania decyzji o zakupie - to główna praktyka sprzedawcy samochodów, którą zakwestionował Prezes UOKiK. Firmie AUTOCENTRUM AAA AUTO – dealerowi samochodów używanych - za naruszenie praw konsumentów grozi kara do 10 proc. obrotu. Sprawdzane są też klauzule w umowach, które mogą ułatwić uchylanie się od odpowiedzialności za ewentualne wady pojazdu.

29.08.2022

UOKiK wymusza rozliczanie się biur podróży z covidowych voucherów

Rynek i konsument

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, jak przedsiębiorcy rozliczają się z voucherów oferowanych za odwołane usługi z powodu pandemii koronawirusa. Okazało się, że były nieprawidłowości i pod naciskiem Urzędu badane biura podróży zmieniły niezgodne z prawem zasady, a turyści otrzymają zwrot pieniędzy za niewykorzystane bony turystyczne.

24.08.2022

UOKiK: Leasing konsumencki zwrotny to próba obejścia przepisów o pożyczkach

Prawo cywilne Rynek i konsument

Leasing konsumencki zwrotny – to sposób spółki Everest Finanse na obejście obniżonych podczas pandemii limitów pozaodsetkowych kosztów pożyczek. W efekcie pożyczkobiorcy mieli dużo wyższe kwoty do spłaty, niż przewidywały to przepisy. Sprawą zajął się UOKiK, którego prezes postawił firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

24.08.2022

RPO za prawem Rzecznika Finansowego do wspierania uczestników postępowań grupowych

Prawo cywilne Wymiar sprawiedliwości Rynek i konsument

Propozycja zmian w przepisach dających Rzecznikowi Finansowemu prawo do bycia reprezentantem grupy w postępowaniach grupowych to dobre rozwiązanie - ocenia Rzecznik Praw Obywatelskich. Wskazuje jednak, że brakuje przepisu jednoznaczne przyznającego Rzecznikowi Finansowemu kompetencję do wytaczania powództw na rzecz konsumentów w takich postępowaniach.

22.08.2022

NSA: Polski Oktober Fest - nieudany, bo wójt zataił dane o golonce i piwie

Samorząd terytorialny Rynek i konsument

Wójt organizujący festyn był zobowiązany do wykonania wydanych w sprawie wyroków sądów, kierując się nie tylko rozstrzygnięciem, ale również wskazaniami zwartymi w uzasadnieniach obu wydanych w sprawie orzeczeń - stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny. Wyjaśnienie, że festyn nie był imprezą masową, nie uzasadniało braku odpowiedzi na pytania mieszkańców o piwo i golonkę.

19.08.2022

Nowelizacja przedłużająca obowiązek zatwierdzania taryf na gaz podpisana przez prezydenta

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Przedłużenie do końca 2027 r. obowiązku zatwierdzania przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki taryf na sprzedaż gazu odbiorcom domowym i instytucjom pożytku publicznego to cel ustawy wzmacniającej bezpieczeństwo gazowe państwa w związku z sytuacją na rynku gazu. Przewiduje to nowelizacja ustawy, którą podpisał prezydent.

16.08.2022

UOKiK: Tarcza antyinflacyjna Biedronki niejasna i z pułapkami

Rynek i konsument

Przekazy reklamowe dotyczące akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” mogły wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie zasad skorzystania z promocji - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd stawia w związku z tym zarzuty właścicielowi sieci dyskontów - firmie grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.

16.08.2022

Płatność danymi osobowymi – kiedy informacje o nas stają się walutą

Rynek i konsument RODO

Dodatkowe rabaty za podanie adresu email, dostęp do dodatkowych usług w zamian za udzielenie zgód na przetwarzanie danych w celach marketingowych czy darmowy ebook w zamian za pozostawienie adresu email to już niemal standard. Teoretycznie wszystkie te benefity są przekazywane za darmo, jednakże w rzeczywistości w zamian za ich uzyskanie przekazujemy przedsiębiorcy nasze dane osobowe.

13.08.2022

Kara dla firmy za zachęty do inwestowania w krowy, których nie było

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Ponad 150 tys. zł kary ma zapłacić spółka Farma Mleka za nieprawdziwe informacje o skali działalności, nierealne plany na przyszłość, czym umyślnie wprowadzała konsumentów w błąd po to, aby zachęcić ich do inwestycji. Karę taką nałożył Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który stwierdził, że w rzeczywistości zamiast setek krów, w najlepszym okresie firma miała 11 sztuk.

11.08.2022

Resort klimatu: Sklepy będą musiały skupować szklane butelki

Odpady Rynek i konsument

Sklepy o powierzchni powyżej 100 m kw. będą musiały zbierać opakowania zwrotne i zwracać kaucję konsumentom bez okazywania paragonów - przewiduje projekt ustawy mającej wdrożyć w Polsce system kaucyjny. Resort klimatu i środowiska nie wyklucza zmian tego kryterium, ale zaznacza: butelki szklane nie zostaną wyłączone z systemu.

09.08.2022

Paneli słonecznych montuje się coraz mniej - zniechęcają skomplikowane rozliczenia

Rynek i konsument Budownictwo

Produkcja prądu ze słońca i mniejsze rachunki za prąd to korzyści zarówno dla planety, jak i dla użytkowników. Jednak po wprowadzeniu systemu net-billingowego zainteresowanie montażem fotowoltaiki istotnie zmalało. Nie wiadomo jeszcze, czy i w jakim stopniu montaż paneli słonecznych stał się mniej opłacalny, ale na pewno zasady rozliczeń stały się niejasne i bardziej skomplikowane.

09.08.2022

Przedsiębiorcy chcą, by sklepy mogły działać w niedzielę na jasnych zasadach

Rynek i konsument

Zdaniem Północnej Izby Gospodarczej sklepy nie powinny działać w niedzielę „na czytelnię”, „na placówkę pocztową” czy „na salon medyczny” tylko powinny być czynne po prostu. Takie jest oczekiwanie przedsiębiorców i takie jest oczekiwanie społeczeństwa w tych trudnych czasach - stwierdza.

08.08.2022

Spółka i prezes ukarani za pożyczki udające obligacje

Rynek i konsument Finanse

Brak informacji o ryzyku i sugerowanie, że spółka oferuje obligacje, podczas gdy w rzeczywistości namawiała konsumentów do udzielania jej pożyczek. Za to Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 170 tys. zł kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów na firmę Obligacje Społeczne i na osobę zarządzającą. A strona z ofertą przedsiębiorstwa została zablokowana.

08.08.2022