Niewiele urzędów przesyła sobie e-dokumenty

Administracja publiczna Nowe technologie

Od dwóch lat instytucje publiczne mają obowiązek wymiany korespondencji w postępowaniu administracyjnym drogą elektroniczną. Ale gdy sieć Watchdog Polska spytała starostwa powiatowe, czy rzeczywiście to robią, to tylko jedna czwarta z nich poinformowała, że jest w stanie w pełni podołać temu zadaniu.

02.07.2019

WSA: Tylko decyzja albo miejscowy plan może lokować targ

Samorząd terytorialny Administracja publiczna Prawo gospodarcze

Lokalizacja targowiska nie może następować w formie uchwały rady gminy mającej cechy przepisów prawnych powszechnie obowiązujących. WSA w Łodzi uznał, że prawidłową formą jest decyzja administracyjna, którą powinien wydać wójt. Natomiast rada może uchwalić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego

02.07.2019

Nowe przepisy mają ułatwić szkolenie i egzaminowanie kierowców

Administracja publiczna

Nie więcej niż 9 egzaminów w ciągu dnia, wyznaczenie dokładnej godziny egzaminu oraz ułatwienia dla osób niepełnosprawnych zdających egzamin praktyczny na kategorię AM prawa jazdy - takie m.in. zmiany wprowadziła obowiązująca od 1 lipca br. nowelizacja przepisów dotyczących ubiegania się o uprawnienia do kierowania pojazdami.

01.07.2019

Od 1 lipca dane z rejestru PESEL udostępni każdy urząd gminy

Administracja publiczna Nowe technologie

1 lipca weszła w życie nowelizacja ustawy o ewidencji ludności, dzięki której obywatele, przedsiębiorcy i podmioty publiczne nie będą już musieli występować do MSWiA o udostępnienie danych z ogólnokrajowego rejestru PESEL. Dane takie uzyskają w dowolnym, wybranym przez siebie urzędzie gminy na terenie całego kraju.

01.07.2019

Rząd chce wyłączyć dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia

Administracja publiczna Rynek Prawo pracy

Projekt o wyłączeniu dodatku stażowego z minimalnej pensji jest już po Komitecie Stałym. - Mamy nadzieję, że stanie on na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów i zostanie uchwalony jeszcze za tej kadencji Sejmu - powiedział wiceminister MRPiPS Stanisław Szwed. Projekt ma wyjść naprzeciw oczekiwaniom m.in. pracowników socjalnych.

01.07.2019

Problematyczne koszty dla radców prawnych przed NSA

Prawnicy Ordynacja Administracja publiczna

Postulat, aby odebrać radcom prawnym reprezentującym organy administracji publicznej prawo do wynagrodzenia w postępowaniach przez Naczelnym Sądem Administracyjnym, jest pomysłem absurdalnym i oderwanym od realiów. Argument, że czynności te radcowie prawni wykonują w ramach stosunku pracy jest błędny – tłumaczy radca prawny Joanna Botiuk.

01.07.2019

NSA: Zabudowa biurowa dopuszczalna w sąsiedztwie domów jednorodzinnych

Administracja publiczna Budownictwo

Zasada dobrego sąsiedztwa może dopuszczać lokalizację obiektów o funkcji handlowej, usługowej i biurowej pomiędzy zabudową mieszkaniową jednorodzinną. NSA podkreślił, że jest to możliwe nawet, jeżeli funkcja mieszkaniowa jest przeważająca na terenie objętym analizą urbanistyczno-architektoniczną.

01.07.2019

Instruktorzy i egzaminatorzy prawa jazdy chcą być zawodem zaufania

Administracja publiczna

Blisko 3 tys. osób ginie co roku w Polsce w wypadkach drogowych. W prawie 90 proc. sprawcami kolizji są kierujący pojazdami. Aby poprawić bezpieczeństwo na drogach, instruktorzy i egzaminatorzy prawa jazdy zabiegają o status zawodu zaufania publicznego i stworzenie samorządu zawodowego.

01.07.2019

Pieniądze z opłat antyalkoholowych już nie pójdą do funduszu dla uczniów

Administracja publiczna

Te same organy podatkowe będą gromadzić dokumentację związaną z opłatami alkoholowymi od reklam, a także przyjmować na swoje rachunki wpłaty i dokonywać ich egzekucji. To są rozwiązania słuszne - ocenia Rada Legislacyjna przy premierze, ale ma poważne zastrzeżenia natury konstytucyjnej.

30.06.2019

Deskorolka to rower, ale e-hulajnoga to nie motorower

Administracja publiczna

Wzmożony ruch w dużych miastach jest coraz większym problemem organizacyjnym i społecznym. Jednym ze sposobów na jego rozwiązanie jest mikromobilność, czyli pojazdy pozwalające na sprawne przemieszczanie się po zatłoczonych aglomeracjach miejskich. Jednak ich status prawny jest wciąż nieruregulowany - pisze Piotr Czekalski

29.06.2019

NSA: Notatka urzędowa też może być dowodem

Administracja publiczna

Z Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Każdy dopuszczony w sprawie dowód można ocenić jako miarodajny bądź niewystarczający do czynienia określonych ustaleń - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

27.06.2019

Unijne dotacje wciąż słabo odporne na wyłudzenia

Administracja publiczna Finanse Compliance

Normy regulujące wydatkowanie środków unijnych wymagają doprecyzowania. Zdaniem ekspertów dotyczy to zwłaszcza realizacji zamówień, sposobu ustalania powiązań między przedsiębiorstwami, osiągania wskaźników projektu i sposobu komunikowania się z instytucjami oraz zatwierdzania zmian.

26.06.2019

W przyszłym roku kolejny spis rolny

Administracja publiczna Prawo gospodarcze

Od 1 września do 30 listopada 2020 roku przeprowadzony ma być w Polsce spis rolny. Informacje o strukturze rolnictwa i gospodarstw rolnych w Polsce będą zbierane według stanu na 1 czerwca 2020 roku, a udział w spisie będzie obowiązkowy.

25.06.2019

Nowa ustawa ma ułatwić dostęp do instytucji publicznych

Samorząd terytorialny Administracja publiczna

W urzędach znikną bariery architektoniczne i cyfrowe, powstanie Fundusz Dostępności, z którego finansowane będą usprawnienia w budynkach dla osób z niepełnosprawnościami. Takie m.in. zmiany przewiduje przyjęty we wtorek przez rząd projekt ustawy o dostępności.

25.06.2019

NSA: Nabywca rozbitego auta po wypadku nie zapłaci kary

Prawo cywilne Administracja publiczna

Inspektor Ochrony Środowiska musi udowodnić, że poprzedni właściciel samochodu chciał się go pozbyć z powodu nieużyteczności zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. Nie można nakładać kary na nabywcę rozbitego auta bez takiego dowodu - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

25.06.2019

Prosty język także w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim

Administracja publiczna

Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim to 17 instytucja, która przystąpiła do porozumienia na rzecz prostej komunikacji. Podpisanie deklaracji odbyło się 24 czerwca w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Pierwsze deklaracje zostały podpisane 3 października 2018 roku.

24.06.2019

NIK pyta o sytuację na wschodnich przejściach granicznych

Administracja publiczna

Sprawdzenie, czy organy państwa zapewniły odpowiednie warunki obsługi osób przekraczających wschodnią granicę Polski w latach 2015-2018 oraz czy nastąpiła w tym zakresie oczekiwana poprawa - to cel ankiety przeprowadzanej przez Najwyższą Izbę Kontroli. NIK podkreśla, że chce w ten sposób uzyskać jak najszerszą i obiektywną informację o sytuacji w tej dziedzinie.

24.06.2019

Żółtych „blach” na drogach coraz więcej

Administracja publiczna

Po polskich drogach jeździ już kilkadziesiąt tysięcy samochodów na żółtych tablicach rejestracyjnych, czyli zabytkowych. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiada doprecyzowanie wytycznych dotyczących ich rejestrowania w wojewódzkich ewidencjach zabytków.

22.06.2019

WSA: Deportowany w dzieciństwie może być kombatantem

Administracja publiczna

Pomoc organizacji podziemnej przez 6-letnie dziecko choć zasługuje na wyróżnienie i szacunek nie stanowi służby, a tym samym działalności kombatanckiej i przyznania właściwych uprawnień kombatanckich. Natomiast wywózka w okresie wojny z dotychczasowego miejsca zamieszkiwania już tak

22.06.2019