Santander Consumer Bank ukarany za nadużycia przy udzielaniu kredytów

Prawo cywilne Rynek i konsument

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył ponad 44 mln zł kary na Santander Consumer Bank. Zakwestionował praktyki związane z udzielaniem kredytów konsumenckich: wliczanie kosztów związanych z ubezpieczeniem do całkowitej kwoty kredytu oraz przysyłanie klientom propozycji zawarcia umowy, z których wielu nie otrzymało w ogóle kredytu lub miał on inne warunki.

17.01.2022

Net-billing, czyli od 1 kwietnia gorsze warunki dla prosumentów

Środowisko Rynek i konsument

Od 1 kwietnia 2022 r. obowiązywać będą nowe rozwiązania polegające na wartościowym rozliczeniu energii wyprodukowanej przez prosumenta w oparciu o wartość energii ustaloną docelowo według ceny z Rynku Dnia Następnego (RDN), czyli tzw. net-billing. Dotyczyć jednak one będą wyłącznie prosumentów, którzy znajdą się w systemie od 1 kwietnia br.

16.01.2022

TSUE: Za przyśpieszony lot też należy wypłacić odszkodowanie

Prawo cywilne Rynek i konsument Prawo europejskie

Pasażerom należy się odszkodowanie za lot, który odbył się wcześniej niż zaplanowano. Na przewoźniku ciąży bowiem obowiązek informacyjny, który powinien zostać spełniony z odpowiednim wyprzedzeniem. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że poinformowanie podmiotu, który pośredniczył w zawarciu umowy, nie zwolni przewoźnika od odpowiedzialności.

15.01.2022

Opublikowano wzory oświadczeń ochrony taryfowej dla odbiorców gazu

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Nieruchomości

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano już projekt rozporządzenia w sprawie wzorów oświadczeń składanych przez odbiorców paliw gazowych w celu skorzystania ze szczególnych rozwiązań w związku z sytuacją na rynku gazu. Takie oświadczenia trzeba będzie złożyć w ciągu 45 dni, by stać się odbiorcą gazu objętym ochroną taryfową.

14.01.2022

Będą kary za niewłaściwe oznaczanie żywności „bio” i „eko”

Środowisko Rynek i konsument

Gdy Polska dostosuje się do prawa UE, producenci będą musieli liczyć się z karami za wprowadzanie konsumentów w błąd, poprzez nieprawidłowe używanie oznaczeń „bio” lub „eko”. Zgodnie z nową ustawą, nie wolno też będzie stosować w reklamach lub opisach handlowych produktów, które są niezgodne z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

14.01.2022

UOKiK: Pierwszy menedżer ukarany za nadużycia na pokazach handlowych

Rynek i konsument

Wprowadzanie konsumentów w błąd co do stanu ich zdrowia, fikcyjne promocje oraz utrudnianie odstąpienia od umowy - za takie m.in. naruszenia praw konsumentów związane ze sprzedażą na pokazach handlowych UOKiK nałożył w grudniu na firmy ponad 900 tys. zł kar. Nowością była pierwsza kara dla członka zarządu za naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

12.01.2022

UOKiK nałożył słone kary na kartele dealerów ciężarówek

Rynek i konsument Spółki Finanse

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje dotyczące porozumień ograniczających konkurencję pomiędzy dealerami samochodów ciężarowych. Nabywcy tych pojazdów przez wiele lat nie mieli swobodnego wyboru sprzedawcy i płacili zawyżone ceny. Sześć spółek i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln zł.

10.01.2022

Sąd: Deweloper nie może ograniczać łącznej wysokości kar umownych

Prawo cywilne Rynek i konsument Budownictwo

Wzorzec umowy ograniczał łączną wysokość kar umownych za zwłokę dewelopera oraz zakładał, że zmiana powierzchni użytkowej lokalu w granicach do 2 proc., nie wpływa na stan rozliczeń między stronami. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał te postanowienia za niedozwolone i wymierzył karę. Sąd przyznał mu rację i oddalił odwołanie.

08.01.2022

Dr Gumularz: Cookies ważnym narzędziem marketingowym, ale uwaga no RODO

Rynek i konsument Nowe technologie RODO

Przedsiębiorcy działający w internecie korzystają z narzędzi analitycznych czy marketingowych dostarczanych przez podmioty, które zdominowały ten obszar rynku, np. Google, czy Facebooka. Wygrywają te firmy, które potrafią korzystać z tych rozwiązań. Nie tylko zebrać informacje, ale wyciągnąć z nich sensowne wnioski i uważać na ochronę danych osobowych - pisze dr Mirosław Gumularz.

08.01.2022

SA: Wierzyciel nękał spółkę, nie rodzinę prezesa

Prawo cywilne Rynek i konsument

Niekiedy wizyty windykatora w domu dłużnika, presja psychiczna wywierana telefonicznie i mailami na niego i jego rodzinę, celem wymuszenia zapłaty, nie jest naruszeniem prywatności. Tak zdarza się, gdy nękanym jest prezes spółki. Informacja o skierowaniu sprawy do windykacji terenowej nie mogła naruszyć dóbr osobistych powoda, bo dotyczyła majątku spółki.

07.01.2022

UOKiK coraz surowszy dla nadużywających przewagi wobec słabszych

Rynek i konsument Małe i średnie firmy Ochrona konkurencji

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał właśnie Kaufland za nadużywanie swojej przewagi wobec dostawców towarów. Ta decyzja wpisuje się w obserwowany w ostatnim czasie trend, polegający na wzmożonym zainteresowaniu organu ochrony konkurencji i konsumentów polityką rabatową stosowaną przez przedsiębiorców.

05.01.2022

Horrendalny rachunek za gaz? Trzeba udowodnić, że dla domowych potrzeb

Rynek i konsument Finanse Nieruchomości

Nawet tysiąc procent wzrosły ceny gazu dla wspólnot oraz spółdzielni mieszkaniowych. Mieszkańcy mogą zapłacić mniej, gdy ich wspólnota lub spółdzielnia złoży oświadczenie, że wykorzystuje gaz wyłącznie dla celów gospodarstwa domowego. Problem w tym, że takie wydzielenie nie zawsze jest proste, a przeszło trzy miliony osób mają zarejestrowaną działalność gospodarczą w mieszkaniu lub domu.

05.01.2022

Sieć Kaufland ukarana za wykorzystywanie przewagi kontraktowej

Rynek i konsument

Spółka Kaufland Polska Markety wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży, nieuczciwie wykorzystując swoją przewagę kontraktową. Z tego powodu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny nałożył na spółkę karę w wysokości 140 mln zł.

03.01.2022

TSUE: Nie tylko opakowanie papierosów musi zawierać ostrzeżenie zdrowotne

Rynek i konsument Opieka zdrowotna Prawo europejskie

Przedsiębiorca zorganizował proces sprzedaży papierosów w sposób, który uniemożliwiał zapoznanie się z ostrzeżeniami zdrowotnymi na etapie oferowania produktu. Zamiast paczek przedstawiał ich ilustracje, bez informacji o szkodliwości papierosów. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że unijne prawo zakazuje ukrywania ostrzeżeń zdrowotnych. Tym samym nie można wykorzystywać ilustracji, które ich nie zawierają.

03.01.2022

Zmiany w przepisach wymagają lepszej informacji o instrumentach finansowych

Rynek i konsument Finanse

Od początku 2022 roku obowiązuje nowelizacja ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Wprowadzane tą regulacją zmiany dostosowują do prawa Unii Europejskiej regulacje dotyczące przede wszystkim przepływu i udostępniania informacji, instrumentów rynku finansowego oraz nadzoru finansowego.

01.01.2022

Omikron utrudnia podróżowanie - polisa nie rozwiąże wszystkich problemów

Rynek i konsument Koronawirus Ubezpieczenia

Ubezpieczenie turystyczne pomoże ograniczyć niektóre koszty związane z zachorowaniem na COVID-19 lub koniecznością izolacji w czasie podróży zagranicznej, ale nawet najlepsza polisa turystyczna nie zapewni ochrony przed wszystkimi wydatkami związanymi z koronawirusem.

31.12.2021

UOKiK: Surowe kary za promowanie piramid finansowych

Rynek i konsument Finanse

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o ukaraniu trzech przedsiębiorców za to, że propagowali zakazane systemy promocyjne typu piramida. Prezes Urzędu uznał, że w efekcie ich działań konsumenci mogli ponieść straty finansowe i nałożył na nich kary w łącznej wysokości ok. 740 tys. zł. Muszą także poinformować o wydanej decyzji w social mediach i na swoich stronach internetowych.

30.12.2021

UOKiK przygląda się ubezpieczycielom - wątpliwości budzą wypłaty z polis komunikacyjnych

Rynek i konsument Ubezpieczenia

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął działania wyjaśniające w zakresie praktyk stosowanych przez trzech ubezpieczycieli w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Sprawa została wszczęta z zawiadomienia, które złożyły do UOKiK organizacje branżowe reprezentujące zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców z sektora MSP.

30.12.2021

UOKiK: Surowa kara za pobieranie nadmiernych opłat przez firmę pożyczkową

Prawo cywilne Rynek i konsument

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że firma pożyczkowa Cash Service 4 Home bezprawnie pobierała zbyt wysokie opłaty za wizyty w domach konsumentów, którzy opóźniali się ze spłatą rat. Zgodnie z decyzją prezesa urzędu poszkodowanym konsumentom przysługuje zwrot części pieniędzy, a spółka ma zapłcić 510 tys. zł kary.

28.12.2021

KNF chce uporządkować wypłaty z ubezpieczeń komunikacyjnych

Rynek i konsument Ubezpieczenia

Zaniżanie odszkodowań, ograniczenie dostępności samochodów zastępczych, naprawy z użyciem części nieoryginalnych - patologii w likwidacji szkód z polis OC i AC ciągle jest dużo. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego chce z tym zrobić porządek i opracował projekt rekomendacji dla towarzystw ubezpieczeniowych.

28.12.2021