Jak założyć skrzynkę do e-doręczeń i aktywować usługę

e-Doręczenia

Mimo licznych kłopotów z funkcjonowaniem e-doręczeń, usługa ta wcześniej czy później stanie się powszechną formą komunikacji. Wyjaśniamy jak założyć adres i skrzynkę do e-doręczeń oraz aktywować usługę, a także kiedy za nią zapłacimy. Może ją aktywować każdy obywatel, który ma profil zaufany lub e-dowód. W specjalnej wyszukiwarce można sprawdzić, czy dany urząd lub podmiot korzysta z e-doręczeń.

22.01.2025

Doradcy podatkowi: E-doręczenia nie działają, pozostaje ePUAP lub... poczta

Doradca podatkowy e-Doręczenia

Doradcy podatkowi, podobnie jak inne zawody zaufania publicznego, korzystają z systemu e-doręczeń, co do zasady, od 1 stycznia 2025 r. Problem w tym, że system często nie działa poprawnie, co budzi obawy, czy pisma zostaną doręczone organom podatkowym w terminie. Dla bezpieczeństwa doradcy podatkowi wysyłają więc pisma skarbówce poprzez ePUAP, co mogą robić w okresie przejściowym do końca 2025 r. lub... za pośrednictwem Poczty Polskiej.

21.01.2025

Bez e-Doręczeń osoba prywatna dostanie list papierowy

Administracja publiczna e-Doręczenia

Osoby prywatne, które nie założyły skrzynki do e-Doręczeń, otrzymają list polecony z urzędu w formie papierowej - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji w piątkowym komunikacie. Wskazuje również, że jeśli osoba prywatna rozpoczęła już korespondencję za pomocą ePUAP, tam otrzyma odpowiedź od urzędu. Jest jednak jeden wyjątek od tej zasady - jeśli ktoś skontaktował się z urzędem przez ePUAP, ale ma aktywną skrzynkę do e-Doręczeń, a odpowiedź będzie wymagała od instytucji uzyskania potwierdzenia odbioru, to zostanie wysłana poprzez e-Doręczenia.

10.01.2025

E-doręczenia od 1 stycznia, ale dla podmiotów publicznych okres przejściowy

e-Doręczenia

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych, który ma pomóc podmiotom publicznym dostosować się do wymogów ustawy. W okresie przejściowym, do końca 2025 r., podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych – jeżeli odbiorca taki adres posiada. Jeżeli odbiorca nie posiada e-adresu, korespondencja będzie mogła być kierowana w dotychczasowy sposób.

24.12.2024

Prof. Sibiga: Obowiązek skrzynki e-doręczeń dla prawników wątpliwy prawnie

Prawnicy Wymiar sprawiedliwości e-Doręczenia

Do 1 stycznia 2025 r. wszyscy adwokaci i radcy prawni obowiązkowo muszą posiadać aktywne konto do e-doręczeń. Ich sytuacji w tym zakresie nie zmienia ostatnia nowelizacja ustawy o doręczeniach elektronicznych z 21 listopada 2024 r. W początkowym okresie użytkowania konta prawnicy mogą być jednak zawiedzeni niewielką skalą ich wykorzystania przez władze publiczne oraz ciągłym funkcjonowaniem alternatywnych sposobów obligatoryjnej komunikacji elektronicznej w poszczególnych postępowaniach - pisze prof. Grzegorz Sibiga, adwokat, partner w kancelarii Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy.

16.12.2024

Poczta Polska wyjaśnia, dlaczego podniosła opłaty za e-doręczenia

e-Doręczenia

Związek Powiatów Polskich proponuje, aby cena za usługi PURDE i PUH ustalana była nie w ramach cennika, ale w trybie rozporządzenia do ustawy o doręczeniach elektronicznych. Samorządowcy wszystkich organizacji twierdzą, że narzucona przez Pocztę Polską cena jest wzięta z sufitu. Ta uzasadnia jednak, dlaczego podwyższyła opłatę.

13.12.2024

Prawnik od stycznia ma mieć e-skrzynkę, ale jej brak mu raczej nie zaszkodzi

Prawnicy Wymiar sprawiedliwości e-Doręczenia

Do 1 stycznia 2025 r. adwokaci i radcy prawni mają obowiązek zarejestrowania adresu do doręczeń elektronicznych i aktywowania e-skrzynki. Będą w ten sposób komunikować się m.in. z administracją publiczną. Tyle w teorii, bo podmioty publiczne dostały dodatkowy rok na uporanie się z e-doręczeniami. Prawnicza e-skrzynka może więc w tym czasie świecić pustkami. Dodatkowo - choć istnieje obowiązek posiadania, to nie przewidziano żadnych konsekwencji za jej brak.

13.12.2024

E-doręczenia z problemami - potrzebna kolejna nowelizacja

Samorząd terytorialny e-Doręczenia

Zdaniem samorządów potrzebna jest zmiana definicji operatora wyznaczonego do obsługi e-doręczeń i dopuszczenie do świadczenia usługi operatorów komercyjnych, na ściśle określonych zasadach. Chcą też, aby cennik usług był ustalany w trybie rozporządzenia. Opłaty ustalone przez Pocztę Polską uważają za rażąco wygórowane. Konieczne są też inne zmiany przepisów.

12.12.2024

67 proc. gmin ma już adres do doręczeń elektronicznych

Samorząd terytorialny e-Doręczenia

67 proc. urzędów gmin założyło już adres do doręczeń elektronicznych. W przypadku starostw powiatowych odsetek ten wynosi 85 proc., a w przypadku urzędów marszałkowskich 87,5 proc. podmiotów – wynika z danych Ministerstwa Cyfryzacji. E-doręczenia wejdą co do zasady w życie 1 stycznia 2025 r.

09.12.2024

Firmowa skrzynka do e-Doręczeń obowiązkowa, ale nie od razu w pełni funkcjonalna

Prawo gospodarcze Małe i średnie firmy e-Doręczenia

Po 1 stycznia 2025 r. nowo tworzone podmioty rejestrujące się w CEiDG lub KRS będą miały obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń. W następnych miesiącach wymóg ten zostanie rozszerzony o już istniejących przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że firmy od razu załatwią elektronicznie wszystkie sprawy urzędowe. Procedowane są właśnie przepisy, które umożliwią administracji publicznej skorzystanie z 12-miesięcznego okresu przejściowego.

04.12.2024

Nowa wersja projektu ustawy o e-doręczeniach nie rozwiewa wątpliwości samorządów

Samorząd terytorialny e-Doręczenia

Ministerstwo Cyfryzacji ma już nową wersję nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zmieniło brzmienie przepisu wskazującego, kto w jednostce samorządu terytorialnego ma utworzyć adres do doręczeń elektronicznych. Ponadto resort wskazał, że odrębny adres do doręczeń elektronicznych muszą utworzyć te jednostki organizacyjne JST, które posiadają REGON.

17.10.2024

Ministerstwo doprecyzowało, kto w e-doręczeniach wnioskuje o adres

Samorząd terytorialny Administracja publiczna e-Doręczenia

Wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r., kiedy podmioty publiczne będą mogły stopniowo wdrażać e-doręczenia - zakłada nowy projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych. W tym czasie doręczenia papierowe, e-doręczenia i składane przez e-PUAP będą równoważne. Uwzględniono apel samorządów i doprecyzowano, kto wnioskuje o adres do elektronicznych doręczeń, a także jak ma zachować się urząd przy wysyłkach masowych np. decyzji podatkowych.

27.08.2024

Obowiązkowe e-Doręczenia ruszają 1 stycznia 2025 roku

Prawo AI e-Doręczenia

Termin powszechnego wdrożenia obowiązku e-Doręczeń to 1 stycznia 2025 r. Do tego czasu przeprowadzimy zmiany legislacyjne, które ułatwią wykorzystywanie tych usług w sferze cyfrowej w pierwszym roku obowiązywania - powiedział w piątek podczas konferencji prasowej w MS wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski

12.07.2024

Doręczenia elektroniczne, czyli kompleksowo o przyszłości polskiego biznesu i administracji

Administracja publiczna Prawo gospodarcze e-Doręczenia

Powoli przemija czas tradycyjnej poczty dostarczanej przez listonosza. Zastąpienie listów poleconych usługami cyfrowymi to konieczność w budowaniu nowoczesnych procesów wymiany elektronicznych dokumentów i danych. Czym są i jak działają e-Doręczenia, będące przyszłością polskiego biznesu i administracji? I jakie wnioski możemy wysnuć z dotychczasowej historii ich wdrażania - piszą Artur Miękina oraz Michał Tabor, eksperci Związku Cyfrowa Polska.

04.06.2024

Samorządy mają zastrzeżenia do pomysłu usprawnienia e-doręczeń

Samorząd terytorialny Administracja publiczna e-Doręczenia

Problemem, który wymaga pilnego uregulowania przy e-doręczeniach, jest kwestia zdefiniowania podmiotu publicznego obowiązanego do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych – uważają samorządowcy z miast i powiatów. Wskazują, że bez jednoznacznego uregulowania tych kwestii nie dość, że będzie dochodziło do dublowania adresów, to dodatkowo system nie będzie czytelny dla obywateli.

23.04.2024

Adwokaci, radcy mają mieć skrzynki do e-doręczeń od 1 października 2024 r. - komunikat Ministra Cyfryzacji

Wymiar sprawiedliwości e-Doręczenia

W Dzienniku Ustaw opublikowano komunikat Ministra Cyfryzacji w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej czyli e-doręczeń, przesuwający datę z 30 grudnia 2023 r. na 1 października 2024 r.

27.12.2023

E-doręczenia nie wcześniej niż 30 marca 2024, nie później niż 1 stycznia 2025 r. - już po podpisie prezydenta

e-Doręczenia

Wejście w życie e-doręczeń nie wcześniej niż 30 marca 2024 r. i nie później niż 1 stycznia 2025 - nowelizację ustawy, której projekt wniosła Polska 2050 - Trzecia Droga została właśnie podpisana przez prezydenta. Wcześniejszy termin przypadał na 10 grudnia br. - od tego dnia m.in. adwokaci i radcy prawni mieli mieć zarejestrowane skrzynki. Minister Cyfryzacji przesunął go jednak komunikatem na 30 grudnia br.

15.12.2023

E-doręczenia przesunięte po raz kolejny - i to aż o rok

e-Doręczenia

Co najmniej do 30 grudnia br. przesunie się obowiązek posiadania, m.in. przez adwokatów i radców prawnych, skrzynek do e-doręczeń. To nie wszystko, bo Ministerstwo Cyfryzacji chce wyjść z inicjatywą legislacyjną przesuwającą ten termin jeszcze o rok - do 1 stycznia 2025 r. Z nieoficjalnych informacji wynika, że operatorowi zabrakło czasu - system nie jest jeszcze w pełni przygotowany. Komunikat ministra przesuwający termin planowany jest na czwartek, 23 listopada.

22.11.2023

E-Doręczenia, czyli nowe obowiązki przedsiębiorców

Prawo gospodarcze Finanse e-Doręczenia

Proces likwidacji tradycyjnej, papierowej korespondencji w polskiej administracji wkracza w kluczową fazę. Już od 10 grudnia 2023 r. pierwsza grupa przedsiębiorców zostanie objęta obowiązkiem posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, który służyć będzie do komunikacji z urzędami. W kolejnych etapach e-Doręczenia obejmą stopniowo wszystkie podmioty wpisane do KRS i CEIDG. O nowych obowiązkach dla biznesu i praktycznych problemach piszą Aleksandra Mazur-Zych i Piotr Solka z Deloitte Legal.

14.11.2023

E-doręczenia nie w każdej instytucji - przedsiębiorca musi pilnować kilku skrzynek

Prawo AI Prawo gospodarcze e-Doręczenia

Doręczenia elektroniczne to ogromne zmiany, również dla przedsiębiorców. Nie wszyscy mają jednak świadomość, że problem związany z rozproszeniem korespondencji 10 grudnia wcale nie zniknie. Do systemu e-doręczeń dołączy bowiem większość instytucji państwowych, ale sądy i komornicy znajdą się w nim dopiero za sześć lat. Przedsiębiorców czeka zatem kilkuletni okres przejściowy, w którym wciąż będą musieli korzystać z kilku platform.

13.11.2023