System e-doręczeń zaczął obowiązywać, co do zasady, 1 stycznia 2025 roku. Obowiązek korzystania z e-doręczeń docelowo obejmie większość podmiotów publicznych, w tym m.in. organy władzy publicznej, ZUS, KRUS, jednostki samorządu terytorialnego, a także osoby wykonujące wskazane zawody zaufania publicznego np. adwokatów, radców prawnych i doradców podatkowych.
E-doręczenia praktycznie nie działają
- Niestety od początku roku można zaobserwować bardzo duże problemy z funkcjonowaniem systemu e-doręczeń. Występują trudności z zalogowaniem się do systemu, odbiorem czy też przesłaniem dokumentów, pojawiają się błędy co do dat dokonania czynności. Często jest on w ogóle niedostępny przez wiele godzin. Dodatkowo, pojawiły się także problemy z nieźle funkcjonującym do tej pory systemem ePUAP, który e-Doręczenia miały m.in. zastąpić. Taka sytuacja kompletnie dezorganizuje pracę pełnomocników procesowych. Wywołuje ona kuriozalne skutki - często trzeba wracać do rozwiązań jeszcze w ogóle sprzed okresu komunikacji elektronicznej, tj. jedynym wyjściem pozostaje wysyłka w formie papierowej - mówi Adrian Stępień, doradca podatkowy, partner w CRIDO.
Podobne obserwacje ma Jakub Warnieło, doradca podatkowy, szef zespołu sporów podatkowych MDDP.
- Niestety, e-doręczenia w praktyce nie działają. Zdarza się, że po tygodniu od nadania pismo wciąż znajduje się "w trakcie weryfikacji". Nie ma potwierdzenia, że zostało przyjęte przez pocztę ani odebrane przez organ podatkowy. Zdarza się też, że pismo zostało wysłane, ale nie ma potwierdzenia odebrania go przez organ. Powstaje więc pytanie, czy pismo to zostało skutecznie złożone i czy zostanie dochowany termin. Zgodnie z art. 12 par. 6 ordynacji podatkowej termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało wysłane na adres do doręczeń elektronicznych do organu podatkowego, a nadawca otrzymał dowód otrzymania przez organ. Nie ma zatem pewności czy termin jest dochowany już w dacie wysłania pisma przez nadawcę, czy dopiero w dacie otrzymania przez organ i wygenerowania potwierdzenia. A jak pokazują ostatnie doświadczenia – różnica między tymi zdarzeniami może być wręcz kilkudniowa! To nieakceptowalna sytuacja, która może mieć bardzo negatywne konsekwencje - mówi Jakub Warnieło.
Wyjaśnia, że inaczej jest w przypadku ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) - nadawca przy wysyłce od razu otrzymuje potwierdzenie odbioru.
Zobacz w LEX: e-Doręczenia: Obowiązki pełnomocników od 1 stycznia 2025 > >
EPUAP też ma problemy
- Doradcy podatkowi korzystają więc nadal głównie z platformy ePUAP. Zgodnie z przepisem przejściowym, mogą z niej korzystać do końca 2025 r. Jednak również na platformie ePUAP zdarzały się już w tym roku awarie, co w niektórych przypadkach oznaczało konieczność wysłania pisma w formie papierowej za pośrednictwem Poczty Polskiej. To oznacza, że zamiast elektronizacji doręczeń, cofamy się pod tym względem do poprzedniej epoki - mówi Jakub Warnieło.
Zgodnie z art. 147 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, będące użytkownikami konta w ePUAP, do podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego do dnia 31 grudnia 2025 r.
- Na szczęście w tym momencie pełnomocnicy profesjonalni, mimo obowiązku posiadania skrzynki do e-doręczeń, mają możliwość wyboru innych dróg doręczenia pisma urzędom. Chodzi oczywiście o sprawy w zakresu z k.p.a. Ja jestem pełnomocnikiem w sprawach przed organami centralnymi i UODO, i widząc, że coś nie działa w zakresie e-doręczeń, kieruję pismo albo przez ePUAP, albo drogą tradycyjną, czyli za pośrednictwem poczty - mówi nam nieoficjalnie warszawski adwokat.
Czytaj w LEX: Najczęściej zadawane pytania o e-doręczenia dla pełnomocników > >
Cena promocyjna: 198 zł
|Cena regularna: 220 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 186.99 zł
Czy organy podatkowe unikają e-doręczeń
- Organy podatkowe, które mają obowiązek korzystania od 1 stycznia z systemu e-doręczeń (bez okresu przejściowego), ze względu na ogromne kłopoty techniczne, również przyjmują różne praktyki. Zdarza się, że wysyłają doradcom podatkowym pisma przez ePUAP, e-Urząd Skarbowy lub pocztą. Dziś pełnomocnicy nie mają pojęcia, za pośrednictwem jakiego kanału zostanie im doręczone pismo organu - dodaje Jakub Warnieło.
Również Adrian Stępień dostrzega duże problemy po stronie administracji skarbowej. Dochodzi np. do sytuacji, gdy jej pracownicy nie wiedząc, czy udało się nadać elektronicznie pismo, próbują je jeszcze raz doręczyć w formie papierowej.
- Niestety nawet naprawienie e-Doręczeń, aby zaczęły działać nie wydaje się być wystarczające. Są one bowiem w niektórych aspektach mniej przyjazne niż e-PUAP, np. przed odbiorem korespondencji jest widoczne mniej szczegółów identyfikujących przesyłkę niż w starym systemie - mówi Adrian Stępień.
Zgodnie z komunikatem Krajowej Administracji Skarbowej z 31 grudnia 2024 r., "od 1 stycznia 2025 r. wszystkie urzędy skarbowe, urzędy celno-skarbowe i pozostałe jednostki Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) będą gotowe na doręczanie korespondencji zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych".
Zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych od 1 stycznia 2025 r. obowiązek korzystania z e-doręczeń dotyczy m. in. jednostek Krajowej Administracji Skarbowej. KAS już wcześniej wprowadziła możliwość wyrażenia zgody na elektroniczne doręczenia korespondencji na konto w e-Urzędzie Skarbowym.
Przypomnijmy, że e-doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-doręczeń.
Czytaj również: Jak opodatkować wypłatę zysku w Estońskim CIT - Prawo.pl
Sprawdź w LEX: Krok po kroku - Doręczenia elektroniczne dla profesjonalnych pełnomocników i notariuszy > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.