Celem senackiej propozycji (spełniającej postulaty Polskiej Izby Rzeczników Patentowych) jest umożliwienie tej grupie zawodowej (oraz ich aplikantom) pełnego korzystania z portalu informacyjnego sądów powszechnych. Rzecznicy patentowi i aplikanci patentowi wpisani na listę rzeczników patentowych oraz aplikantów mają poinformować pisemnie prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej o posiadanym numerze PESEL w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Za pośrednictwem kont w portalu informacyjnym doręcza się drogą elektroniczną pisma sądowe także m.in. adwokatom, radcom prawnym, prokuratorowi, Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej drogą elektroniczną. Za pośrednictwem portalu informacyjnego można też informować strony i ich pełnomocników o czynnościach podejmowanych w sprawie.
Do pierwotnej wersji nowelizacji Sejm wprowadził pięć poprawek, które dotyczyły m.in. wprowadzenia do ustawy zastrzeżenia, że numer PESEL jest wymagany wyłącznie, gdy rzecznik patentowy albo aplikant rzecznikowski taki numer posiada. Uzasadniono to tym, że na listę rzeczników patentowych lub aplikantów rzecznikowskich może być wpisany obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, który nie ma – gdyż nie musi mieć - polskiego PESEL-u.
Posłowie zdecydowali się przyjąć nowelę, choć wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podkreślał, że analogiczna zmiana, jak w propozycji Senatu, została ujęta w rządowym projekcie noweli ustawy o rzecznikach patentowych. Zaznaczył, że wprowadza on szerszą reformę ustroju rzeczników patentowych. - Zasadne wydaje się skoncentrowanie na projekcie rządowym, który m.in. obejmuje proponowaną w senackim projekcie zmianę dotyczącą numeru PESEL - podkreślał Jaros, ale posłowie zdecydowali inaczej.
Nowela trafi teraz do Senatu, a ma wejść w życie po upływie dwóch miesięcy od publikacji w Dzienniku Ustaw.

















