Ulga na ekspansję, nazywana też ulgą prowzrostową albo marketingową, to jednak z popularniejszych ulg wprowadzonych 1 stycznia 2022 r. Nowa preferencja wzbudza coraz większe zainteresowanie przedsiębiorców, ale też coraz więcej wątpliwości. 

Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (ale do limitu 1 mln zł). Jednak przepisy budzą też liczne wątpliwości, o czym świadczą liczne wnioski o interpretacje składane do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wniosek z tych interpretacji jest taki, że podatnicy muszą uważać na rodzaj ponoszonych wydatków, ponieważ nie wszystkie wydatki spełniające warunek odliczenia jako koszt uzyskania przychodu dają prawo do ulgi na ekspansję. Przykładem mogą być wydatki związane z uczestnictwem w targach. 

Zobacz procedurę: Polski Ład – Ulga prowzrostowa >

Czytaj również: ​Ulga na wynagrodzenia influencerów, ale nie własnych pracowników. >>

Udział w targach nie zawsze daje prawo do ulgi

Stanowisko w tej sprawie dyrektor KIS zajął w interpretacji z 27 października 2023 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.434.2023.2.AN). Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się produkcją aparatury medycznej, która zamierza rozliczyć ulgę na ekspansję za 2022 r. oraz za kolejne lata. Spółka zaznaczyła, że w roku podatkowym 2023 osiągnie wzrost sprzedaży produktów względem roku podatkowego 2021, co stanowi jeden z warunków korzystania z ulgi.

W 2022 r., poniosła wydatki w celu osiągnięcia wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów. Od dawna bierze udział oraz zamierza nadal brać udział w targach odbywających się w kraju oraz za granicą. Będzie występować w roli wystawcy, oferując szeroką gamę swoich produktów, promując tym samym te produkty, dostarczając informacji na temat działalności firmy i możliwości współpracy. Będzie też wymieniać się doświadczeniem z pozostałymi uczestnikami targów z branży lub z pokrewnych branż.

Koszty uczestnictwa w targach obejmują opłaty za:

  • organizację miejsca wystawowego, np. za wstęp na targi dla pracowników spółki, zakup zabudowy stoiska, zakupu mebli na stoisko, wykonania grafik na stoisko targowe, montaż i demontaż stoiska targowego, koszty kolacji z zainteresowanymi, potencjalnymi klientami spółki podczas targów,
  • zakup biletów lotniczych dla pracowników,
  • zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników - w szczególności koszty noclegów pracowników delegowanych na targ oraz koszty diet pracowników.

Spółka ponosi też koszty:

  • działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych,  przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek,
  • dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów – w szczególności  wykonania personalizowanych torebek  zgodnych z wymaganiami klientów,
  • przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w tym tłumaczeń i  wykonywania badań w niezależnym laboratorium (np. na potwierdzanie parametrów produktu),
  • przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Spółka zaznaczyła, że jej pracownicy biorą aktywny udział w targach, wpływając na poszerzenie możliwości pozyskania potencjalnych kontrahentów. Niekiedy też oddelegowani pracownicy uczestniczą w targach jedynie jako odwiedzający. Bardzo często zdarza się, że Spółka prowadzi działania promocyjno-informacyjne nie tylko na terenie targów, ale także w trakcie wyjazdów do potencjalnych kontrahentów. 

Chciała uzyskać potwierdzenie, że wszystkie te wydatki dają jej prawo skorzystania z ulgi na podstawie 18eb ustawy o CIT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z nią, ale częściowo. 

Sprawdź też w LEX: Czy w ramach ulgi prowzrostowej z art. 18eb CIT można odliczyć od podstawy opodatkowania koszty wytworzenia wzorników dla sklepów, w których oferowany będzie nowy produkt? >

Preferencja dla wystawców, nie zwiedzających

Fiskus potwierdził, że przedsiębiorca może odliczyć wydatki na organizację miejsca wystawowego. Również wydatki na zakupu biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowania i wyżywienie dla pracowników (koszty noclegów pracowników delegowanych na targi i koszty diet) można zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy CIT, jako koszty uczestnictwa w targach.

Firma musi jednak zwracać uwagę, w jakim charakterze występują tam pracownicy. 

- Wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne w celu weryfikacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych, a także zagraniczne wyjazdy pracowników do potencjalnych kontrahentów nie są związane wprost z promowaniem produktów spółki na targach. Wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne służą jedynie weryfikacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych. Nie promują zatem produktów spółki. Ponadto, zagraniczne wyjazdy pracowników do potencjalnych kontrahentów nie są organizowane na terenie targów, lecz w siedzibach zainteresowanych podmiotów. Powyższe wyjazdy nie mogą być zatem utożsamiane ze zdarzeniem, jakim są targi - stwierdził dyrektor KIS. 

- To oznacza, że w praktyce może powstać wiele sporów co do rodzaju odliczanych wydatków. Przedsiębiorcy muszą móc udokumentować w razie kontroli, że wyjazdy miały charakter wystawienniczy i nie obejmowały spotkań z kontrahentami poza terenem targów. Potwierdza się też, że nie katalog wydatków podlegających odliczeniu musi być traktowany bardzo restrykcyjnie - mówi Paweł Lewandowski, ekonomista zajmujący się doradztwem biznesowym. 

Sprawdź w LEX: Z której z ulg podatkowych wynikających z przepisów CIT: ulga B+R, Ulga na innowacyjnych pracowników, ulga na rozwój i ekspansję może skorzystać spółka z o.o., która prowadzi jedynie działalność handlową i planuje wprowadzić na polski rynek nowe rodzaje towarów handlowych? >

 

Nowość / Bestseller
Nowość / Bestseller

Aleksander Kaźmierski

Sprawdź  

Dojazd samochodem i gadżety bez prawa do odliczenia

Według fiskusa, spółka nie odliczy też wydatków na dojazd na targi samochodem ani kosztów parkingu. 

- Wydatki na zakup paliwa do samochodów nie mieszczą się w żadnej kategorii kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT - stwierdził dyrektor KIS. 

Preferencja nie obejmuje tez kosztów parkingów podczas trwania targów ani kosztów kolacji z zainteresowanymi, potencjalnymi klientami Spółki podczas targów. Zdaniem Organu, powyższe wydatki nie zostały wprost zidentyfikowane w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT. 

Kosztami działań promocyjno-informacyjnych nie będą też ponoszone przez spółkę koszty zakupu:

  • gadżetów reklamowych,
  • wykonania spersonalizowanych torebek,
  • usług doradczych firm zewnętrznych na temat optymalnej promocji firmy np. na targach międzynarodowych.

Ponadto, kosztami działań promocyjno-informacyjnych nie będą również wydatki na zakup roll-upów promujących produkty spółki w trakcie konferencji, a także wydatki na zakup ekspozytorów z wyrobami firmy  znajdującymi się w sali konferencyjnej w siedzibie firmy.

Sprawdź w LEX: Czy w razie konieczności zwrotu odliczenia w ramach ulgi na ekspansję, podatnik zobowiązany jest zapłacić również odsetki? >

Problem z odliczeniem wydatków na pracowników

Ostatnio dyrektor KIS w interpretacji z 16 października 2023 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU) zajął stanowisko, że ulga na ekspansję nie dotyczy wydatków na wynagrodzenia pracowników. Wcześniej takie stanowisko zajęło też Ministerstwo Finansów w projekcie objaśnień podatkowych do ulgi na ekspansję.

Z taką interpretacją nie zgadza się Michał Rodak, doradca podatkowy w Grant Thornton. - Brak jest jakichkolwiek podstaw do tego, aby z ulgi na ekspansję wyłączać wynagrodzenia pracowników za czas poświęcony na działania określone w art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT i  art. art. 26 gb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o PIT  – mówi ekspert Grant Thornton.

Czytaj też w LEX: Polski Ład: Ulgi podatkowe dla przedsiębiorców >