- W urzędach skarbowych na terenie podlaskiej i wielkopolskiej izby skarbowej podatnicy mogą już korzystać z e-rezerwacji i zapisywać się na spotkanie z urzędnikiem na konkretny dzień i godzinę. Docelowo systemem rezerwacji objęte będą wszystkie urzędy w całej Polsce. Chcemy, by nastąpiło to do końca roku – mówi serwisowi Prawo.pl Anita Wielanek, rzecznik prasowy szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Ma to być dużym ułatwieniem dla podatników.

Skarbówka ogranicza spotkania z podatnikami

Epidemia koronawirusa znacząco ograniczyła możliwość spotkania na żywo z pracownikami urzędów skarbowych. Preferowane są kontakty online, rozmowy telefoniczne i załatwianie spraw elektronicznie. W wyjątkowych sytuacjach wizyta w urzędach skarbowych jest możliwa, ale tylko przez trzy dni w tygodniu. Urzędy przyjmują interesantów w poniedziałki od godz. 12 do 18, środy od godz. 9 do 15 i piątki od 9 do 13. MF zapewnia, że klienci są przyjmowani z zachowaniem szczególnych środków ostrożności. W pozostałe dni urzędnicy pracują, ale obsługa podatników odbywa się poprzez e-usługi, e-PUAP i telefonicznie. Urzędy wprowadziły także limity osób, które jednocześnie mogą przebywać w ich siedzibach - np. do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie może wejść maksymalnie 10 osób.

Zobacz również: Do urzędu skarbowego najlepiej online albo telefonicznie >>

Poseł Michał Krawczyk w interpelacji poselskiej nr 9383 zwrócił uwagę, że załatwienie sprawy w wyznaczone dni jest bardzo trudne. Przed urzędem ustawiają się długie kolejki. Dla urzędników preferowane formy kontaktu to nadal mail i telefon. Natomiast klienci skarżą się, że kontakt telefoniczny jest praktycznie niemożliwy, a kontakt przez e-mail - bardzo wydłużony.

Czytaj w LEX: Umowa o współdziałanie z KAS - na czym polega? >

Kontakt nie tylko osobisty

Piotr Dziedzic, podsekretarz stanu i zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej zwraca jednak uwagę, że skarbówka oferuje różne formy kontaktu podatników z urzędami skarbowymi. Podkreśla, że załatwienie wielu spraw nie wymaga wizyty podatnika w urzędzie. - Umożliwiamy telefoniczny i mailowy kontakt, jak również zachęcamy do korzystania z e-usług. Przykładowo deklaracje podatkowe można przesyłać do urzędu skarbowego za pomocą usługi Twój e-PIT, czy systemu e-Deklaracje. Szczegółowe informacje o elektronicznych usługach dla podatników znajdują się na stronach internetowych poszczególnych urzędów oraz w Portalu Podatkowym podatki.gov.pl. Ponadto w serwisie biznes.gov.pl zamieszczone są opisy elektronicznych usług świadczonych przez urzędy skarbowe, między innymi informacje o tym, w jaki sposób, za pomocą Internetu, można złożyć wniosek oraz uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach i należnościach celnych lub stwierdzające stan zaległości – zapewnia Piotr Dziedzic.

Czytaj w LEX: Uzyskiwanie zaświadczenia ordynacyjnego krok po kroku >

Konieczne ograniczenia z powodu epidemii

Zastępca szefa KAS podkreśla także, że czasowe ograniczenie bezpośredniego dostępu podatników do urzędów skarbowych związane jest z epidemią COVID-19. We wszystkich urzędach klienci są przyjmowani z zachowaniem szczególnych środków ostrożności m.in. z zachowaniem dystansu społecznego - co przekłada się na mniejszą liczbę osób, które mogą jednoczenie przebywać w budynku urzędu. Informacje dotyczące zasad obsługi podatników publikowane są na bieżąco na stronach internetowych wszystkich urzędów oraz wywieszone w ich siedzibach.

Czytaj w LEX: VAT 2020 - przewodnik po zmianach >

Z urzędnikiem będzie można się umówić

Dziedzic potwierdza także, że w najbliższym czasie planowane jest wdrożenie systemu do rezerwacji wizyty w urzędzie skarbowym. W wielkopolskiej izbie skarbowej ruszył on pilotażowo 20 lipca w czterech urzędach skarbowych województwa wielkopolskiego: w Koninie, Lesznie, Pile oraz Wrześni. W drugim etapie – 3 sierpnia – modelem tym zostały objęte kolejne urzędy skarbowe Wielkopolski, 17 sierpnia zaczął on funkcjonować także w poznańskich urzędach. Rezerwacji najprościej jest dokonać przez internet. Wystarczy skorzystać z usługi „Wizyta w urzędzie skarbowym – umów" na stronie www.wielkopolskie.kas.gov.pl lub na stronach poszczególnych urzędów skarbowych, korzystając z zakładki „Jak załatwić sprawę w urzędzie". Na wizytę można umówić się także telefonicznie pod numerami telefonów wskazanymi w tej zakładce lub podczas osobistej wizyty w urzędzie w punkcie „Rezerwacja wizyty" zlokalizowanym blisko wejścia. Postanowiliśmy sprawdzić działanie systemu. W chwili pisania tego tekstu, we wtorek o 13.30, na spotkanie z urzędnikiem np. w urzędzie w Poznaniu w sprawie o wydanie zaświadczenia o dochodach można było umówić się na środę na 11.00.

 


Godziny pracy to nie jedyny problem

Jak się jednak okazuje, to nie godziny pracy są głównym problemem w kontaktach z fiskusem. Ostatnio coraz częściej zdarzają się bowiem zawieszenia czy niedostępności systemów do przesyłania deklaracji czy jednolitych plików kontrolnych (JPK). Pechowo dla podatników, systemy zawieszają się albo są aktualizowane przez Ministerstwo Finansów akurat w terminach wysyłki dokumentów do urzędu – np. 25 dnia miesiąca, w czasie rozliczania VAT.

Problem potwierdza Patrycja Kubiesa, doradca podatkowy w kancelarii KiB, zwracając uwagę, że od pewnego czasu liczba zmian w zakresach obsług komunikacji elektronicznej jest tak duża, że już samo Ministerstwo Finansów nie nadąża za wprowadzaniem i dostosowywaniem systemów do ich obsługi. - Regularnie w okresie bliskim terminowi składania deklaracji VAT czy JPK pojawiają się błędy podczas ich wysyłki. Podczas wysyłania dokumentów często także pojawiają się komunikaty obco brzmiące dla zwykłego podatnika.
- Podatnicy skarżą się, że system ciągle wyrzuca np. komunikat 101-proszę o ponowne przesłanie dokumentu albo, że podczas pobrania potwierdzenia pojawiają się informacje, że dojście jest w niewłaściwym stanie dla żądanej operacji – dodaje Patrycja Kubiesa. Pojawiają się także i bardziej skomplikowane komunikaty, z którego wynika, że wystąpił problem podczas parsowania(!) dokumentu xml-zmień na konsoli ustawienia.