Ministerstwo Finansów wyjaśniło Prawo.pl, że w poniedziałki obsługa klientów we wszystkich urzędach skarbowych w kraju jest wydłużona do godziny 18.00. W pozostałe (robocze) dni tygodnia w urzędach skarbowych został ustalony siedmiogodzinny czas obsługi podatników. Ponieważ większość urzędów skarbowych pracuje w godzinach od 7.30 do 15.30, obsługa podatników odbywa się w nich od 8.00 do 15.00. Informacje o godzinach obsługi klientów są opublikowane na stronach internetowych urzędów skarbowych.

Za krótkie godziny pracy urzędów

Podatnicy i doradcy podatkowi zwracają jednak uwagę, że takie rozwiązanie nie jest właściwe. Tłumaczą, że jeśli urząd zamykany jest o godzinie 15, to tego dnia właściwie trudno coś załatwić bez wzięcia dnia urlopu w pracy. Wydłużenie godzin pracy skarbówki w poniedziałki może natomiast powodować długi czas oczekiwania na załatwienie sprawy i kumulację oczekujących. Ich zdaniem, lepszym rozwiązaniem byłoby utrzymanie stałych godzin urzędowania np. do godz. 16.30 każdego dnia.

 

Godziny pracy to nie jest jedyny problem

Jak się jednak okazuje to nie godziny pracy są głównym problemem w kontaktach z fiskusem. Ostatnio coraz częściej zdarzają się bowiem zawieszenia czy niedostępności systemów do przesyłania deklaracji czy jednolitych plików kontrolnych (JPK).

Czytaj w LEX: Sankcje za nieprzestrzeganie obowiązku przekazywania organom podatkowym danych w formacie JPK >

Pechowo dla podatników, systemy zawieszają się albo są aktualizowane przez Ministerstwo Finansów akurat w terminach wysyłki dokumentów do urzędu – np. 25 dnia miesiąca, w czasie rozliczania VAT. Ostatni taki przypadek miał miejsce kilka dni temu. Ministerstwo Finansów poinformowało 27 stycznia (25 był w sobotę, więc VAT trzeba było rozliczyć w poniedziałek, 27 stycznia) o chwilowych utrudnieniach w przyjmowaniu e-deklaracji. Problemy zostały usunięte następnego dnia.

 


Częste błędy utrudniają pracę

Patrycja Kubiesa, specjalista ds. podatkowych, reprezentująca kancelarię podatkową KiB, zwraca uwagę, że od pewnego czasu liczba zmian w zakresach obsług komunikacji elektronicznej jest tak duża, że już samo Ministerstwo Finansów nie nadąża za wprowadzaniem i dostosowywaniem systemów do ich obsługi. - Regularnie w okresie bliskim terminowi składania deklaracji VAT czy JPK pojawiają się błędy podczas ich wysyłki. I tak 20 grudnia, tuż przed okresem wigilijnym, serwery MF nie pozwalały na wygenerowanie urzędowego potwierdzenia odbioru, mimo że deklaracje były wysłane i dotarły do odpowiednich urzędów – wskazuje ekspertka. Przypomina również, że część podmiotów dzwoniła do urzędów i pytała, czy dla danego  podatnika dotarła deklaracja. Jak się okazywało w dużej części wpływały one do urzędów, ale system MF nie pozwalał na wygenerowanie  potwierdzenia.

Czytaj w LEX: Sposoby wykorzystania jednolitych plików kontrolnych przez podatników dla potrzeb wewnętrznych firmy >

Tajemnicze komunikaty systemowe

Podczas wysyłania dokumentów coraz częściej pojawiają się również obco brzmiącego dla zwykłego podatnika komunikaty. - Podatnicy skarżą się, że system ciągle wyrzuca komunikat 101-proszę o ponowne przesłanie dokumentu albo, że podczas pobrania potwierdzenia pojawiają się informacje, że dojście jest w niewłaściwym stanie dla żądanej operacji – dodaje Patrycja Kubiesa. Pojawiają się także i bardziej skomplikowane komunikaty, z którego wynika, że wystąpił problem podczas parsowania(!) dokumentu xml-zmień na konsoli ustawienia.

- Prawidłowo funkcjonujące rozwiązanie informatyczne może być znacznym ułatwieniem. Jeśli jednak działa niepoprawnie, może stać się sporym utrapieniem. W ostatnim czasie podatnicy mogli napotkać utrudnienia funkcjonowaniu systemu, za pomocą którego w składane są deklaracje podatkowe – zauważa Piotr Chojnacki, doradca podatkowy w kancelarii TA&TPT.

Czytaj w LEX: Struktura JPK_VAT - podstawowe problemy >

Zwraca także uwagę, że łatwo sobie wyobrazić dramatycznie wzrastający poziom stresu podatnika, który chcąc złożyć uprzednio przygotowany formularz deklaracji nie ma takiej możliwości z powodów niedyspozycji systemu. Ekspert przypomina też sytuację z lipca ubiegłego roku. Podatnicy musieli wtedy z dnia na dzień aktualizować oprogramowanie, aby dostosować się do technicznych zmian zaimplementowanych po stronie Ministerstwa Finansów.

Zobacz również:
Bezpodstawne komunikaty MF o nieściganiu podatników >>

Zmiana przez zaskoczenie, czyli jak MF zmieniło certyfikat do wysyłania JPK >>
 

Dla wielu podmiotów dostosowanie się w krótkim czasie było niemożliwe. Ministerstwo Finansów zdecydowało się wtedy nie karać podatników, którzy złożą JPK_VAT po terminie, lecz nie później niż do 2 września 2019. - Występowanie tego typu sytuacji i brak alternatywnej drogi składania deklaracji na wypadek wystąpienia problemów technicznych prowadzi do tego, że poza skupieniem się na prawidłowym rozliczeniu podatków należy również śledzić i odpowiednio reagować na komunikaty techniczne publikowane przez Ministerstwo Finansów – podsumowuje ekspert. Komunikat wydany przez MF o braku kar nie jest jednak źródłem obowiązującego prawa.

Czytaj w LEX: VAT 2020 - przewodnik po zmianach >

Patrycja Kubiesa podkreśla jednak, że podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia lub wbrew obowiązkowi nie składa ich za pomocą środków komunikacji elektronicznej podlega karze określonej w przepisach kodeksu karnego skarbowego.

Zobacz również: W przyszłym roku kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe będą wyższe >>