KE kwestionuje przepisy o wydłużonym terminie na zwrot pieniędzy turystom

Rynek i konsument

Wydłużenie z 14 do 180 dni terminu na zwrot pieniędzy za odwołaną z powodu wybuchu epidemii koronawirusa imprezę turystyczną jest sprzeczne z unijną dyrektywą. Dlatego Komisja Europejska wszczęła procedurę o naruszenie prawa UE przeciw Polsce i dziewięciu innym krajom.

02.07.2020

NIK: Zjadamy pestycydy, bo badania trwają za długo

Środowisko Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Na informację, czy w owocach lub warzywach nie pozostało zbyt dużo szkodliwej chemii stosowanej w procesie ich uprawy czeka się średnio 36 dni - alarmuje Najwyższa Izba Kontroli. I stwierdza, że długie oczekiwanie na wyniki badań niesie za sobą ryzyko, że produkty takie dawno zostaną sprzedane, a nawet zjedzone.

02.07.2020

UE konsultuje przyszłe zasady rozliczania roamingu

Rynek i konsument Prawo europejskie

Za dwa lata przestaną obowiązywać w Unii Europejskiej obecna zasada Roam Like At Home (RLAH), nakazująca operatorom telekomunikacyjnym rozliczanie usług w roamingu na takich samych zasadach, jakie obowiązują w kraju. Komisja Europejska zainicjowała więc konsultacje na temat przedłużenia tych regulacji roamingowych lub przygotowania nowych.

01.07.2020

Firma handlująca energią zapłaci karę i zwróci klientom pieniądze

Prawo cywilne Rynek i konsument

Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z konsumentami postanowienia niedozwolone – m.in. dotyczące opłat za wcześniejsze rozwiązanie kontraktu oraz automatycznego przedłużania umów na kolejny czas określony. Prezes UOKiK nakazał więc jej zwrócenie konsumentom niesłusznie pobranych opłat oraz nałożył na firmę ponad 183 tys. zł kary.

01.07.2020

Była kolizja, jest zbyt niskie odszkodowanie - prokuratura kieruje skargę nadzwyczajną

Prawo cywilne Wymiar sprawiedliwości Rynek i konsument

Powstałe w wyniku kolizji uszkodzenie auta przewyższyło jego wartość. Właściciel domagał się więc od ubezpieczyciela pokrycia rzeczywistej wartości szkody - ponad 30 tys. zł, z wyliczeń sądu wyszło jednak nieco ponad 1,5 tysiąca. Prokurator Generalny uważa, że doszło do błędów w wyliczeniach i domaga się uchylenia wyroku.

19.06.2020

UOKiK: Ponad 600 tys. zł kary za fikcyjne promocje na pokazach

Prawo cywilne Rynek i konsument

Karę w wysokości 614 tys. zł ma zapłacić Spółka Topmed Plus za to, że wprowadzała konsumentów w błąd sugerując, że kupują na pokazach zestawy produktów - garnki, materace, maty masujące - z dużym rabatem. Prezes UOKiK nakazał też natychmiast zaniechać tej nieuczciwej praktyki.

17.06.2020

UOKiK: U dentystów zrobiło się drogo

Rynek i konsument Opieka zdrowotna Zawody medyczne

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta sprawdza, czy stomatolodzy nie pobierają zbyt wysokich cen od pacjentów. Ich usługi podrożały bowiem w związku z epidemią. Wysokość dodatkowych pobieranych kwot wahała się od 10 zł nawet do 350 zł. Średnio pacjenci musieli dodatkowo zapłacić nieco ponad 70 zł.

02.06.2020

Poszkodowani epidemią łatwiej zawieszą kredyt

Prawo cywilne Rynek i konsument

Przyjęty w środę przez rząd projekt kolejnego pakietu zmian w ramach tzw. tarczy antykryzysowej przewiduje m.in. możliwość zawieszenia na okres do trzech miesięcy spłaty kredytu, bez naliczania odsetek i innych opłat dla osób, które straciły pracę lub inne główne źródło dochodu po 13 marca tego roku.

20.05.2020

KE: Za odwołany wyjazd zwrot gotówki, albo atrakcyjny voucher

Prawo cywilne Rynek i konsument

Podróżni w Unii Europejskiej mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane z powodu pandemii. bilety i wycieczki i to od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - takie stanowisko przedstawiła Komisja Europejska z zaprezentowanym w środę pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje też, by vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

13.05.2020

UOKiK sprawdza praktyki firmy sprzedającej prąd i gaz

Rynek i konsument

Handlowcy katowickiej spółki Enrex Energy, zajmującej się sprzedażą prądu i gazu, mogli podszywać pod pracowników sprzedawcy, z którego usług wcześniej korzystali konsumenci - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i wszczął postępowanie wyjaśniające wobec tej firmy.

13.05.2020

Wicepremier: Rekompensaty za droższy prąd powinny być, ale nie ma decyzji

Rynek i konsument Domowe finanse

Rekompensaty za wzrost cen energii, tak jak zostało zapowiedziane, powinny być wypłacone, szczególnie dzisiaj, kiedy wiele gospodarstw domowych i wielu Polaków stanie w obliczu ograniczenia swoich dochodów – powiedział wicepremier minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Ale przyznał, że nie ma decyzji rządu w tej sprawie.

11.05.2020

Był projekt w sprawie rekompensat za energię, ale nie wiadomo czy będzie ustawa

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Już w lutym złożyłem do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów projekt ustawy o rekompensatach z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej w 2020 roku - przypomniał w sobotę wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Nie poinformował jednak, co rząd z tym projektem zrobił lub zamierza zrobić.

10.05.2020

Ministerstwo cyfryzacji: Nie będzie konkurencyjnych e-znaczków

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Ministerstwo cyfryzacji nie planuje tworzyć elektronicznych znaczków pocztowych. Uzasadnia, że neoznaczki oferuje już Poczta Polska. Z podobnych względów nie planuje dublowania rozwiązań związanych ze śledzeniem przesyłek. To odpowiedź Marka Zagórskiego ministra cyfryzacji na interpelację poselską posłanki Aleksandry Gajewskiej

09.05.2020

UOKiK sprawdza praktyki firmy Szybka Gotówka

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Zawyżone opłaty i rolowanie pożyczek, automatyczne refinansowanie chwilówek w przypadku braku spłaty w terminie, a także pobierania zbyt wysokich opłat odsetkowych i pozaodsetkowych - to powody postępowania wyjaśniającego wobec firmy Szybka Gotówka, która oferuje krótkoterminowe pożyczki przez internet.

07.05.2020

Tarcza antylichwiarska nie zwalcza epidemii, za to godzi w swobodę umów

Prawo cywilne Rynek i konsument

Ustawa o działaniach osłonowych w związku z SARS-CoV-2, którą 30 kwietnia br. uchwalił Sejm, zawiera pakiet przepisów antylichwiarskich. Zdaniem prawników są one nadmierną i nieuzasadnioną ingerencją w zasadę swobody umów i prawo własności. Co więcej - znalazły się w ustawie na czas epidemii, ale będą obowiązywać także po kryzysie.

30.04.2020

UOKiK: GetBack wprowadzał w błąd nabywców obligacji 

Prawo cywilne Rynek i konsument

„Bezpieczna inwestycja”, „stabilna sytuacja finansowa firmy”, „ekskluzywna oferta” – takimi zapewnieniami przedstawiciele spółki GetBack wprowadzali konsumentów w błąd - stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny i uznał, że spółka dopuszczała się nieuczciwych praktyk rynkowych przy oferowaniu i sprzedaży obligacji korporacyjnych.

27.04.2020

Tarcza nie zawsze korzystna dla turystów i organizatorów turystyki

Prawo cywilne Rynek i konsument Koronawirus

Wybuch pandemii koronawirusa spowodował, że branża organizatorów turystyki praktycznie przestała istnieć. Czy rozwiązania wprowadzone dla niej przez nowelizacje uchwalone w ramach tzw. tarczy antykryzysowej poprawią tę sytuację? - zastanawia się adwokat Paweł Wójcik z kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik.

27.04.2020

Minister sprawiedliwości chce uderzyć w lichwiarzy

Prawo cywilne Rynek i konsument

Przepisy dają nadal nadmierną swobodę oszustom do żerowania na ludzkiej ufności - stwierdził w środę minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro. I poinformował, że jego resort opracował zmiany w prawie ograniczające zyski lichwiarzy. Jedną z propozycji ma być zakaz egzekucji z nieruchomości przy długu mniejszym niż 1/20 jej szacunkowej wartości.

22.04.2020

RPO: Zmiany w prawie pocztowym potrzebne i niebezpieczne

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Wprowadzone w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0 z 16 kwietnia br. regulacje dotyczące obrotu pocztowego mogą ograniczać konstytucyjnie chronione prawa i wolności, jak ochrona tajemnicy komunikowania się oraz ochrona konsumentów - alarmuje Rzecznik Praw Obywatelskich. I zwraca się do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o analizę prawną konsekwencji wprowadzonych właśnie rozwiązań.

22.04.2020