Największa bezpłatna konferencja online w branży podatkowo-kadrowej została zorganizowana we wtorek przez Wolters Kluwer, a patronami merytorycznymi byli: Krajowa Izba Doradców Podatkowych, Lex Księgowość, Przegląd Podatkowy, Lex Alert i Lex Kadry. 

Uczestnicy dyskutowali m.in. :

  • kto może składać PIT-2 i w jakich przypadkach;
  • jak sporządzać i kiedy aktualizować informację o warunkach zatrudnienia;
  • kiedy udzielać zwolnienia z powodu siły wyższej i urlopu opiekuńczego oraz jak je dokumentować;
  • jakie są praktyczne aspekty prowadzenia dwutorowo sprawy podatkowej i sprawy karnej skarbowej i dowiemy się, jak uniknąć niezamierzonych konsekwencji, które mogą powstawać w związku z nieprzemyślanym planowaniem przebiegu sporu z administracją skarbową;
  • co wynika z wyroków TK w zakresie podatku od nieruchomości;
  • jakie są wyzwania związane ze wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur, zarówno z perspektywy technicznej, jak i podatkowo-prawnej;
  • jakie są najczęściej pojawiające się pytania i problemy związane z KSeF, które zostały zgłoszone przez inne osoby podczas ich własnych wdrożeń lub na warsztatach prowadzonych przez prelegentów.

Polskie organy podatkowe aktywne w kontrolach

Dr hab. Dariusz Strzelec, prof. Uniwersytetu Łódzkiego, zwrócił uwagę, że polskie organy podatkowe przeprowadzają coraz więcej działań kontrolnych. Z raportu OECD, porównującego działania 58 administracji podatkowych, wynika że Polska zajmuje drugie miejsce na świecie, z liczbą 2,2 mln kontroli i czynności sprawdzających w 2021 r.

- Za chwilę języczkiem u wagi staną się zapewne: podatek u źródła, ceny transferowe oraz prawidłowość zastosowania przez podatników nowych ulg i preferencji jak m.in. IP Box, ulga na ekspansję czy ulga na robotyzację. W 2023 r. organy podatkowe zorganizowały kontrole ulg mających po raz pierwszy zastosowanie do rozliczenia za 2022 r., dotyczących preferencji dla pracujących seniorów, rodzin 4+ i osób powracających z zagranicy. Należy też spodziewać się wzrostu liczby kontroli dotyczących handlu przez Internet – mówił prof. Strzelec. 

Przypomniał, że organy podatkowe zawsze miały prawo do sprawdzania rozliczeń sprzedaży za pośrednictwem platform internetowych. Ich aktywność wzrośnie jednak po wdrożeniu dyrektywy DAC7, która nakłada na platformy elektroniczne obowiązek przekazywania do administracji skarbowej danych o czynnościach takich jak np. sprzedaż towarów lub wynajem nieruchomości, dokonywanych za ich pośrednictwem. Administracja skarbowa otrzyma od operatorów platform informacje o sprzedawcy oraz o liczbie transakcji i kwocie wynagrodzenia uzyskanego z tych transakcji na danej platformie internetowej, o ile sprzedawca przekroczył progi określone w przepisach. Jednak w Polsce odpowiednie przepisy krajowe, zawarte w projekcie ustawy z 11 maja 2023 r., nie weszły jeszcze w życie i nie jest znana finalna data ich przyjęcia.

Czytaj również: Zmian podatkowych nieco mniej, ale rośnie liczba kontroli >>

Wyzwania związane z KSeF

Dużym wyzwaniem dla podatników będzie też wdrożenie obligatoryjnego KSeF od 1 lipca 2024 r. Zasady funkcjonowania systemu wyjaśniali podczas wtorkowej konferencji: Adrian Lapierre, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa informacji i Ernest Frankowski prawnikdoradca podatkowy i informatyk. Według nich podatnicy mają wciąż wiele pytań związanych ze szczegółami przygotowań. Część z nich dotyczy wystawiania faktur korygujących, np. z błędnym NIP. 

- Jedyną formą poprawienia faktury wystawionej w KSeF jest wystawienie do niej korekty, z podaniem numeru KSeF korygowanej faktury. W przypadku wystawienia faktury na nieprawidłowy NIP, należy wystawić fakturę korygującą do zera. Następnie należy wystawić odrębną fakturę z prawidłowym NIP nabywcy - wyjaśniał Ernest Frankowski.

Wiele wątpliwości dotyczy też wystawiania faktur VAT RR przez podatników, którzy nabywają płody rolne od rolników ryczałtowych. Ernest Frankowski wyjaśniał, że jeśli nabywca będzie chciał wystawiać faktury VAT RR w KSeF, będzie musiał uzyskać zgodę rolnika. Bez takiej zgody będzie musiał wystawić faktury w formie dotychczasowej (papierowej lub elektronicznej).

 

Ernest Frankowski, Andrzej Pałys, Adrian Lapierre

Sprawdź  

Pytanie o podatek od nieruchomości po wyrokach TK

Dr hab. Wojciech Morawski, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, przedstawił z kolei wyzwania dotyczące podatku od nieruchomości. Wynikają one m.in. z dwóch tegorocznych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. W wyroku z 4 lipca 2023 r. (sygn. SK 14/21) Trybunał uznał za niegodny z Konstytucją przepis dotyczący opodatkowania budowli, a w wyroku z 18 października (sygn. SK 23/19) opodatkowanie garaży. Oznacza to konieczność dokonania przez ustawodawcę zmian w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, których skutkiem będzie m.in. nowa definicja budowli. Jednocześnie w wyroku w lipca TK orzekł, że zakwestionowany przepis traci moc obowiązującą po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia, a w wyroku z października - traci moc obowiązującą z upływem 31 grudnia 2024 r.

Prof. Morawski wyjaśniał, że odroczenie utraty mocy obowiązującej przepisów budzi wątpliwości co do tego, jakie rozwiązania należy stosować w okresie tych 18 miesięcy. Istnieją w tej sprawie dwa poglądy. Jeden z nich zakłada, że zakwestionowane przepisy będą stosowane przez 18 miesięcy, jakby były zgodne z Konstytucją, a następnie zostaną zastąpione przez nowe przepisy. Drugi - że 18 miesięcy to czas na stworzenie regulacji, która pozwoli przywrócić zgodność z Konstytucją, ale z mocą wsteczną - od daty wydania wyroków. Według prof. Morawskiego, prawidłowy jest pierwszy pogląd, ponieważ Trybunał wskazał jasno, że odracza skutki wyroków. 

Jednak w rozliczeniu podatku od nieruchomości problemów jest o wiele więcej, m.in. w zakresie obliczania podstawy opodatkowania tym podatkiem. - W podatku od nieruchomości tak naprawdę nie wiemy już nic, oprócz tego że jest jedna wielka niepewność – podsumował prof. Morawski.

Konferencja "Podatkowo-Kadrowy Rollercoaster, czyli codzienność księgowych, kadrowych i doradców podatkowych" skierowana jest do właścicieli biur rachunkowych, księgowych, doradców podatkowych i pracowników działów kadr, którzy na co dzień borykają się z wieloma problemami wynikającymi z częstych zmian legislacyjnych. Program IV edycji konferencji został rozszerzony o zagadnienia kadrowe.