Zgodnie z zasadami ogólnymi, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Zobacz procedurę: Obowiązek wystawienia faktury VAT >

Jeśli chodzi o samo zawarcie umowy cywilnoprawnej, to zgodnie z ustawą strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa – w tym także przepisy prawa podatkowego. Jednakże w sposób obiektywny powinno się ustalać zakres świadczonej usługi i moment jej wykonania, a sam stosunek prawny, jego treść i cel nie powinny sprzeciwiać się w szczególności przepisom i zasadom współżycia społecznego. Tym samym postanowienia umowne są istotne, niemniej jednak należy mieć na uwadze charakter i specyfikę danego świadczenia, aby móc zapobiec możliwości nieuzasadnionej zmiany momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT. Dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej dokonania. Samo wykonanie usługi następuje w momencie faktycznego zakończenia wszystkich działań i czynności, do których wykonania zobowiązany był świadczący usługę oraz dalsze zgłoszenie tego faktu kontrahentowi.

 


 

Działalność reklamodawców i wydawców a opodatkowanie VAT

Faktury i termin wystawienia faktury VAT przez świadczących usługi stały się przedmiotem niedawnej interpretacji dyrektora KIS. Do organu interpretującego zwróciła się spółka działająca na polskim rynku e-commerce, która zajmuje się budowaniem i utrzymywaniem sieci afiliacyjnej reklamodawców i wydawców przy jednoczesnym organizowaniu procesu reklamy internetowej. Jako pośrednik koordynuje współpracę reklamodawców poszukujących różnych form reklamy w Internecie oraz wydawców otrzymujących wynagrodzenie za reklamowanie produktów reklamodawców na swoich stronach internetowych. Spółka posiada własne platformy internetowe, które służą współpracy zarówno z reklamodawcami jak i wydawcami w zakresie zleconych usług.

Czytaj w LEX: Ustalenie zakresu obsługi i warunków współpracy pomiędzy klientem a biurem rachunkowym >

Zgodnie z opisem wnioskodawcy, jeśli chodzi o wynagrodzenie, reklamodawcy wypłacają należności za osiągnięcie określonych efektów realizowanej reklamy, a konkretnie za przekierowanie ze strony internetowej wydawcy bezpośrednio na stronę reklamodawcy i skuteczny zakup produktu reklamodawcy przez klienta lub pozostawienie określonych danych personalnych w formularzu kontaktowym. Z kolei wynagrodzeniem dla wydawców zajmuje się spółka. Jest ono wyliczane automatycznie przez platformę internetową (na podstawie noty księgowej) w oparciu o stawki za zamówione usługi, ich zakres oraz ilość skutecznie zrealizowanych usług.

Comiesięczne osiągnięcie efektów reklamy jest weryfikowane przez reklamodawców w tzw. procesie walidacji, dzięki któremu na podstawie wygenerowanego raportu reklamodawcy potwierdzają zasadność przyznania prowizji za zakup produktów albo skuteczne wypełnienie formularza. Proces walidacji kończy się uzyskaniem ostatecznych informacji, wystawieniem faktury VAT i otrzymaniem wynagrodzenia przez spółkę.

Jak wskazał wnioskodawca, okres walidacji zazwyczaj wynosi 45 dni od daty dokonania zakupu, jednakże jest ustalany w indywidualny sposób z reklamodawcami i uzależniony od polityki zwrotów zakupionych produktów. We wskazanym okresie produkt walidowany jest przez reklamodawcę. Z kolei wystawienie faktury sprzedażowej przez spółkę następuje w miesiącu, w którym otrzymano informację o zakończeniu procesu walidacji od reklamodawcy, dlatego etapem realizacji usługi jest okres walidacji, w trakcie którego następuje potwierdzenie skuteczności jej wykonania.

Sprawdź w LEX: Jakie skutki w VAT ma refakturowanie usługi ciągłej reklamowej? >

Z jednej strony wykonanie usługi na rzecz reklamodawcy jest zależne od wcześniejszego działania wydawcy, z drugiej strony działania wydawcy mają wpływ na usługi świadczone przez spółkę na rzecz reklamodawcy. Rozliczenie potencjalnych skutków nieefektywnych działań ma miejsce w bezpośredniej relacji pomiędzy wydawcą a spółką, co zostaje odzwierciedlone na fakturze i w wysokości wynagrodzenia. Jednocześnie zmniejsza się zakres usług w postaci skutecznych działań reklamowych, na podstawie których wyliczane jest wynagrodzenie od reklamodawcy.

Zobacz procedurę: Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu świadczenia usług >

 

Określenie terminu wystawienia faktury za świadczone usługi

Dyrektor KIS stwierdził, że w przypadku wnioskodawcy zastosowanie znajdzie zasada ogólna, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Skoro potwierdzeniem przez spółkę realizacji usług na rzecz reklamodawców jest zakończenie procesu walidacji, można stwierdzić, że w tym też momencie dochodzi do wykonania tej usługi. Spółka powinna więc wystawić fakturę do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do wykonania usługi, a więc po dokonaniu walidacji przez reklamodawców.  (interpretacja indywidualna z 20 kwietnia 2023 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.8.2023.2.IG).

Czytaj w LEX: VAT 2023 - przewodnik po zmianach >