Konieczność nowelizacji ustawy dotyczącej wymiany informacji podatkowych z innymi państwami podyktowana jest obowiązkiem implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz. Urz. UE L 2023/2226 z 24 października 2023 r., zwaną dalej: „DAC8”) oraz „Ram sprawozdawczości w zakresie kryptoaktywów i zmian w standardzie wymiany informacji o rachunkach finansowych” (ang. Crypto-Asset Reporting Framework and Amendments to the Common Reporting Standard”).

 

Nowelizacja zasad wymiany informacji podatkowych

Ministerstwo Finansów, autor projektu, chce, aby implementacja opracowanych rozwiązań z zakresu automatycznej wymiany informacji, podobnie jak to miało już miejsce w przypadku wcześniejszych dyrektyw UE zmieniających dyrektywę 2011/16/UE, została wprowadzona przede wszystkim do ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (uWIP). 

W ramach projektowanej ustawy zawarte będą przepisy:

  1. dotyczące automatycznej wymiany informacji podatkowych o transakcjach dotyczących kryptoaktywów,
  2. wprowadzające zmiany do automatycznej wymiany informacji podatkowych o rachunkach raportowanych,
  3. poprawiające (wzmacniające) szereg innych przepisów z zakresu współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania,
  4. dotyczące automatycznej wymiany informacji na potrzeby opodatkowania wyrównawczego,
  5. korygujące dotychczasową treść przepisów implementujących DAC7.

 

Czytaj też w LEX: Bujalski Rafał, UE reguluje rynki kryptoaktywów (MiCA)> 

Automatyczna wymiana informacji podatkowych o transakcjach dotyczących kryptoaktywów

Jak wskazuje MF, dla zapewnienia automatycznej wymiany informacji podatkowych konieczne jest w szczególności nałożenie na raportujących dostawców usług w zakresie kryptoaktywów obowiązku zgłaszania transakcji dotyczących kryptoaktywów realizowanych przez użytkowników kryptoaktywów spełniających określone kryteria, a także zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o takich transakcjach. W tym celu planowane jest uregulowanie w uWIP obowiązków raportujących dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, procedur sprawozdawczych, procedur należytej staranności, zasad kontroli raportujących dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, obowiązków nakładanych na właściwe organy w zakresie realizacji wymiany (przekazywania) informacji, zasad rejestracji operatorów kryptoaktywów. 

Zdaniem MF zobowiązani do zbierania informacji przy zachowaniu wymogów należytej staranności oraz do realizacji sprawozdawczości, tj. raportujący dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów mają odpowiednie warunki do gromadzenia i weryfikowania niezbędnych informacji dotyczących swoich użytkowników. - Rozwiązanie opierające model raportowania na dostawcach usług znajduje już zastosowanie na gruncie regulacji mających przeciwdziałać praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Obowiązki będą realizować dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów objęci rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów (Dz. U. L 150 z 09.06.2023, z późn. zm.; zwanym dalej ”rozporządzeniem MiCA”), oraz operatorzy kryptoaktywów, którzy nie są regulowani ww. aktem tłumaczy MF. Zgłaszaniu będą podlegać kryptoaktywa, które mogą być wykorzystywane do celów płatności lub do celów inwestycyjnych. Sprawozdawczość oraz wymiana informacji będą realizowane w podziale na każde z kryptoaktywów, w odniesieniu do którego użytkownik dokonał transakcji. Obowiązki sprawozdawcze będą polegały na przekazywaniu Szefowi KAS zbiorczej informacji na temat transakcji realizowanych przez użytkowników kryptoaktywów spełniających określone kryteria. 

Czytaj też w LEX: Bujalski Rafał, UE zacieśni kontrolę podatkową nad kryptoaktywami> 

Zmiany dotyczące automatycznej wymiany informacji podatkowych o rachunkach raportowanych

Projekt przewiduje również zmiany służące implementacji przepisów unijnych dotyczących automatycznej wymiany informacji o rachunkach raportowanych oraz uwzględniające zmiany do CRS.

Poprawa szeregu innych przepisów dyrektywy 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału wymiany informacji i pomiar jej skuteczności.

Jak wskazuje MF, projekt przewiduje także zmiany mające na celu poprawę systemu wymiany informacji i rozszerzenie jej zakresu. W tym zakresie należy wymienić m.in.: (1) wymianę informacji o transgranicznych interpretacjach indywidualnych dotyczących osób fizycznych, gdzie wartość transakcji / zespołu transakcji przekracza równowartość 1,5 mln euro; (2) zmiany rozszerzające zakres wymiany informacji o niektórych kategoriach dochodu; (3) poprawę przepisów dotyczących zgłaszania i przekazywania numeru identyfikacji podatkowej (TIN); (4) wprowadzenie minimalnego okresu przechowywania informacji otrzymanych od innych państw w ramach wymiany informacji podatkowych.

Zobacz również:  Schematy podatkowe coraz częściej pod lupą fiskusa

Automatyczna wymiana informacji na potrzeby opodatkowania wyrównawczego

Projekt dokonuje ponadto transpozycji DAC9 w części dotyczącej automatycznej wymiany informacji podatkowych pochodzących z deklaracji dotyczących podatku wyrównawczego, określając m.in. zakres i terminy wymiany informacji, państwa, z którymi należy wymienić informacje, a także zasady współpracy z innymi państwami w omawianym obszarze wymiany informacji.

Planowany termin przyjęcia projektu ustawy przez Radę Ministrów został określony na trzeci kwartał 2025 r. 

Czytaj też w LEX: Bujalski Rafał, Operacyjna odporność cyfrowa sektora finansowego (DORA)>