Normalnie czat z konsultantem Krajowej Informacji Skarbowej dostępny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Rozmowa odbywa się z wykorzystaniem specjalnego formularza online. Aby uruchomić czat trzeba podać swoje imię, adres e-mail, zaakceptować regulamin.

Duże zainteresowanie wyłączyło czat

W ostatnim czasie czat został jednak wyłączony. Ministerstwo Finansów napisało na stronie internetowej, że w związku z dużym zainteresowaniem kanałem telefonicznym i mailowym w zakresie zeznań podatkowych osób fizycznych zawiesza prowadzenie rozmów - czat z podatku dochodowego od osób fizycznych na okres od 15 stycznia do 30 kwietnia.

- Będziemy dostępni dla Państwa pod nr telefonu: 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych), 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych), +48 22 330 03 30 (z zagranicy) od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00. Zachęcamy również do skorzystania z możliwości zadawania pytań drogą mailową przez formularz umieszczony na Portalu Podatkowym – poinformował resort finansów.

Sprawdź w LEX: Jak wykazać w PIT-11 składki od nadwyżki przychodów ponad limit zerowego PIT? >

 

Szczyt sezonu rozliczeń do końca kwietnia

- Dziwię się, że Ministerstwo Finansów wyłącza popularną usługę w czasie największego zainteresowania Polaków tematyką rozliczania podatków. Usługa zostanie przywrócona 5 maja. W tym czasie rozliczeniami rocznymi PIT i czatowaniem z fiskusem już nikt nie będzie zainteresowany. Prowadzenie czatu nie będzie już wtedy potrzebne – zauważa Izabela Rutkowska, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii Savior Legal&Tax. Jej zdaniem, to właśnie w okresie do końca kwietnia podatnicy powinni móc liczyć na każdą formę pomocy ze strony skarbówki w rozliczeniu PIT.

Zobacz również: Rozliczenie PIT za 2019 rok dopiero po 15 lutego >>

Ministerstwo Finansów zwraca jednak uwagę, że usługa czatowania zostaje zawieszona z powodu dużego zainteresowania kanałem telefonicznym i mailowym Krajowej Informacji Podatkowej. Podatnicy nie są zatem pozostawieni samymi sobie. Do informacji cały czas mogą zadzwonić lub napisać maila.

Sprawdź w LEX: Czy komornik może zająć samotnej matce nadpłatę podatku z rozliczenia się z dzieckiem? >

Jak się jednak okazuje telefoniczna informacja o rozliczeniach podatkowych nie spełnia swojej roli. Pisaliśmy niedawno, że dodzwonienie się do informacji graniczy z cudem. W każdym miesiącu do informacji dzwoni średnio 218 tysięcy osób, które próbują uzyskać odpowiedź na pytania dotyczące prawa podatkowego lub celnego. Z odpowiedzi udzielonych przez Ministerstwo Finansów serwisowi Prawo.pl wynika, że w 2019 roku średnio miesięcznie trafiało do Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) 218 731 połączeń telefonicznych (bez maili i czatów). 212 052 pytań dotyczyło podatków, 6 679 odnosiło się z kolei do rozliczeń celnych. Z danych przekazanych nam przez MF wynika, że podatnicy mają najwięcej problemów z rozliczeniami VAT, PIT, CIT i e-deklaracjami. W okresie od stycznia do końca listopada 2019 r. o roczne zeznania PIT pytań było aż 379 800. W pionie Informacji Skarbowej w Krajowej Informacji Skarbowej na dzień 30 listopada 2019 r. było zatrudnionych 294 pracowników.

Sprawdź w LEX: Czy podatnik wynajmujący mieszkania na najem krótko i długoterminowy może opodatkować przychody z obu tych tytułów ryczałtem? >

Z danych wynika, że podatkowa infolinia Krajowej Informacji Skarbowej jest niewątpliwie przydatną usługą. Liczby mówią same za siebie – niemal 220 tysięcy połączeń telefonicznych miesięcznie oznacza, że każdego dnia roboczego konsultanci udzielają pomocy około 10 tysiącom osób. Jeżeli konsultantów jest około 300, to każdy z nich każdego dnia musi zmierzyć się z ponad 30 pytaniami, co z kolei oznacza – zupełnie pomijając inne zadania, w tym obsługę czatu i zapytań mailowych – około 15 minut na jedną rozmowę.

 


15 minut na sprawę to za mało

- Wydaje się, że to dość niewiele jak na rozmowę, od której niejednokrotnie zależą decyzje podatników rodzące bardzo poważne konsekwencje podatkowe – zwraca uwagę Aleksander Dyl, prawnik w Kancelarii Ożóg Tomczykowski. Ekspert przypomina, że temat efektywności działania infolinii KIS, a w szczególności trudności w uzyskaniu połączenia z uwagi na nadmiar chętnych do uzyskania porady lub niedobór konsultantów, był już przedmiotem interpelacji poselskiej. Odpowiedź ministra finansów wskazywała na świadomość wzrostu zapotrzebowania na tę formę kontaktu z organami podatkowymi i zawierała deklarację zwiększania liczby dostępnych ekspertów. Wtedy mówiono o około 240 osobach, po 10 miesiącach liczba ta wzrosła o 25 proc. Problemy jednak nie zniknęły.

Zobacz również: Skarbówka tonie w nadmiarze pytań podatników >>

Zdaniem Aleksandra Dyla, zasadną wydaje się teza, że to nie w liczbie konsultantów leży główny problem. - Podatnicy nie mieliby tak wielu wątpliwości, gdyby prawo podatkowe nie było tak skomplikowane i nie przechodziło tak licznych zmian w trakcie każdego roku podatkowego – zauważa ekspert.