Nowy próg wynika z ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2025 r. poz. 1173). Nowelizacja podwyższa m.in. próg kwotowy, od którego przy udzielaniu zamówienia trzeba stosować PZP. Dla zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, limit przesunięto do 170 000 zł netto z dotychczasowych 130 000. -Zwiększyła się zatem kwota, do jakiej zamawiający będą mogli udzielać zamówień na podstawie regulaminów wewnętrznych jednostki. W ostatnich latach zawirowania cenowe wielu towarów, wzrost kosztów pracy i inflacja sprawiły, że dotychczasowy próg coraz mniej przystawał do realiów rynkowych – tłumaczy Leszek Chmielewski, radca prawny z kancelarii Chmielewski & Partnerzy, specjalizującej się w prawie zamówień publicznych i reprezentacji przed KIO. Wskazany próg przewidziano także dla stosowania przepisów ustawy z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 140).

 

Nowy próg dopiero od stycznia

Czy w 2025 r. można wszcząć postępowanie dotyczące zamówienia na 2026 r. i zastosować już nowy próg (170 000 zł netto)? Przykładowo, jednostka planuje dostawy na przyszły rok, a ich szacowana wartość to ok. 160 000 zł netto. Pojawia się więc pokusa, by uznać, że skoro od 2026 r. próg rośnie do 170 000 zł – PZP nie trzeba będzie stosować. Nie można. Nowy próg nie obowiązuje w 2025 r., nawet jeśli realizacja zamówienia przypadnie już na 2026 r. Przy ustalaniu obowiązku stosowania ustawy liczy się wyłącznie moment wszczęcia postępowania, a nie rok realizacji czy zapłaty. Oznacza to, że jeśli postępowanie jest wszczynane jeszcze w tym roku, to obowiązuje próg 130 000 zł, a dopiero postępowania wszczęte od 1 stycznia będą mogły korzystać z nowego limitu.

Zapraszamy na szkolenie online w LEX: Zamówienia poniżej 170 tys. zł netto – co oznacza wyższy próg i na co uważać przy zamówieniach podprogowych >

 

Analiza potrzeb i wymagań po nowemu

Nowelizacja nie dotyczy tylko podwyższenia progu. Zmienia też wymogi co do treści analizy potrzeb i wymagań, którą zamawiający są zobowiązani sporządzić przed wszczęciem postępowania o wartości równej lub większej niż aktualne progi unijne (te od 1 stycznia 2026 r. będą przeliczone po kursie 4,31 zł za 1 euro). -Dotychczas elementem wymaganym analizy było rozeznanie rynku w zakresie alternatywnych środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb zamawiającego oraz możliwych wariantów realizacji zamówienia (ewentualnie wskazanie, że takich wariantów nie ma). Od 1 stycznia 2026 r. rozeznanie rynku będzie musiało dotyczyć także podniesienia konkurencyjności postępowania o udzielenie zamówienia, a zamawiający będzie zobowiązany wskazać warunki zamówienia sprzyjające podniesieniu konkurencyjności postępowania, których zastosowanie przewiduje – tłumaczy mec. Chmielewski.

 

Sprawdź również książkę: Zamówienia publiczne >>


Jak podkreślano w uzasadnieniu nowelizacji, aby zachęcić firmy z sektora MSP do udziału w rynku zamówień publicznych w Prawie zamówień publicznych przewidziano szereg rozwiązań w tym zakresie, m.in. możliwość składania oferty przewidującej wykonanie części zamówienia, ograniczenie nakładanych na wykonawców formalnych zobowiązań związanych z ubieganiem się o zamówienie, możliwość pozyskania zaliczki na poczet realizacji zamówienia oraz prawo do wspólnego ubiegania się o zamówienie. To dlatego, że - mimo stworzenia wielu instrumentów, które miały mobilizować wykonawców - ich zainteresowanie zamówieniami publicznymi, mierzone liczbą składanych ofert, od kilku lat utrzymuje się na niskim, niesatysfakcjonującym poziomie (pisaliśmy o tym w Prawo.pl w tekście PZP KIO UZP zamówienia publiczne TED).  

- Ustawodawca mobilizuje zatem zamawiających do przeanalizowania możliwości poprawy konkurencyjności w odniesieniu do konkretnych postępowań, na etapie przed ich wszczęciem. W szczególności powinien rozważyć jak dobrać warunki udziału w postępowaniu, tak by nie ograniczały konkurencyjności. Jako przykłady mechanizmów (warunków zamówienia) przyczyniających się do zwiększenia liczby ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia można wskazać: konkurencyjny opis przedmiotu zamówienia, ustalenie odpowiedniego terminu składania ofert, ustalanie warunków udziału w postępowaniu, które nie są nadmiarowe w zestawieniu z przedmiotem zamówienia, czy określenie jakościowych kryteriów oceny ofert – opisuje zmiany  mec. Chmielewski.

Czytaj też w LEX: Zagrożenia w zakresie cyberprzestępczości - poradnik pracownika działu zamówień publicznych >

Dla zamawiających to też ostatni dzwonek na dostosowanie się do nowych przepisów. Chodzi m.in. o narzędzia informatyczne i poprawki w wewnętrznych regulaminach udzielania zamówień doprogowych. Teraz część mniejszych zamówień nie będzie wymagała stosowania sformalizowanej procedury PZP, co przyspieszy zakupy i odciąży zamawiających.

Sprawdź też w LEX: Na jakim kursie euro zamawiający powinien oprzeć plan postępowań na 2026 rok? >

 

Nie wszyscy zyskają na uproszczeniach

-Dla przedsiębiorców zmiana niekoniecznie oznacza korzyść. Zamówienia o wartości między 130 000 a 170 000 zł, które dotąd były widoczne w publicznych ogłoszeniach, od stycznia 2026 roku mogą być prowadzone w trybie mniej formalnym, często poprzez zapytania kierowane do wybranych wykonawców. To ogranicza dostęp do informacji i może sprawić, że rynek stanie się mniej transparentny. Wykonawca bez kontaktów w danej jednostce może zwyczajnie nie wiedzieć, że toczy się postępowanie – czytamy w analizie, jaką przygotowała firma ApexNet specjalizująca się w szkoleniach z zakresu PZP. -Najwięcej emocji budzi zawsze rynek robót budowlanych. Wartości w przedziale 130 000–170 000 zł to niewielkie remonty, modernizacje czy prace adaptacyjne, które w jednostkach publicznych pojawiają się nagminnie. Podwyższenie progu stosowania ustawy PZP sprawi, że te roboty będą częściej udzielane w trybie uproszczonym. To z jednej strony oznacza mniej formalności, z drugiej – większe pole do subiektywnego wyboru wykonawcy – czytamy w analizie ApexNet.

Zobacz też w LEX: Prawo zamówień publicznych 2025/2026 – najnowsze zmiany i ich praktyczne konsekwencje >