Wnioskodawca ubiegający się o wydanie interpretacji indywidualnej wskazał, że od dnia narodzin w 1975 r. do 2007 r. jego miejscem zamieszkania była Polska. W połowie 2007 r. opuścił kraj, wyjechał do Wielkiej Brytanii i spędził tam nieprzerwanie ponad 14 lat, aż do 2021 r. włącznie. Na miejscu miał wielu znajomych i aktywnie uczestniczył w tamtejszym życiu społecznym, politycznym, obywatelskim, kulturowym, mając również swoje hobby. W związku z powyższym w latach 2007 - 2021 centrum interesów życiowych oraz osobistych wnioskodawcy miało miejsce wyłącznie na terytorium Wielkiej Brytanii. Co ważne, przez cały wskazany okres zachował obywatelstwo polskie i był zameldowany w domu swoich rodziców, ale wyłącznie w celach otrzymywania korespondencji. Dom rodziców nigdy nie był własnością wnioskodawcy, on sam również nie nabył praw spadkowych do tego domu.

Czytaj w LEX: Ulga na powrót - podatkowa zachęta dla podatników, którzy przeniosą swoją rezydencję podatkową do Polski >

 

Okoliczności powrotu do ojczyzny

W sierpniu 2021 r. wnioskodawca wrócił do Polski celem zakupu nieruchomości, jednak biorąc pod uwagę cały 2021 r., to na terytorium Wielkiej Brytanii przebywał przez 225 dni, wobec czego wtedy również miejscem zamieszkania była Wielka Brytania. Krótko po powrocie do Polski zakupił nieruchomość, którą remontował do samego końca roku.

W okresie od 2007 r. do 2021 r. nie miał miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski, co potwierdza przede wszystkim certyfikat rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii. Na początku 2022 r. wnioskodawca rozpoczął pracę w Polsce, dlatego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencja podatkowa) oraz nieograniczony obowiązek podatkowy aktualnie znajduje się w Polsce, licząc od dnia rozpoczęcia pracy.

Zobacz wzór dokumentu w LEX: Oświadczenie w sprawie stosowania przez płatnika zwolnienia od podatku dochodowego do przychodów podatnika w przypadku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej >

Zobacz również: Rozliczając roczny PIT, trzeba pamiętać o przysługujących ulgach >>

 

Wnioskodawca zwrócił się do organu interpretującego z zapytaniem, czy biorąc pod uwagę wskazane wcześniej okoliczności kwalifikuje się do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT. Odnosząc się do sprawy, zwrócił uwagę na art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, zgodnie z którym za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Biorąc pod uwagę wskazany przepis, wnioskodawca uważał, że spełnia warunki niezbędne do skorzystania z  ulgi na powrót - preferencji podatkowej skierowanej do osób fizycznych, które zdecydują się przenieść swoją rezydencję podatkową do Polski. Stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznano za prawidłowe (interpretacja indywidualna z 23 marca 2023 r., nr 0111-KDSB2-1.4011.44.2023.2.MSU). 

Zobacz procedury w LEX:

Polski Ład – Ulga na powrót >

Zmiana ośrodka interesów życiowych >

 

Uznanie miejsca zamieszkania na terytorium Polski

W pierwszej kolejności organ odwołał się do treści art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Z kolei art. 3 ust. 1a ustawy wprowadza dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Wystarczy spełnienie któregokolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Czytaj w LEX: Opodatkowanie dochodów z pracy wykonywanej za granicą >

Przepis wskazuje na posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Za centrum interesów osobistych uznaje się wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską. Z drugiej strony centrum interesów gospodarczych to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty. Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zobacz wzór dokumentu w LEX: Oświadczenie dla potrzeb zwolnienia dla przenoszących rezydencję >

 

Co ważne, jak dodał dyrektor KIS, uznanie osoby fizycznej za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski nie przesądza o uznaniu tej osoby za osobę podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Ocena, czy podatnik podlega w Polsce ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu powinna być dokonana w każdym przypadku indywidualnie z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Zobacz procedurę w LEX: Polski Ład – Ryczałt od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej  >

Jeżeli od opuszczenia terytorium Polski, Wielka Brytania traktowała wnioskodawcę jako rezydenta podatkowego, a aktualnie jest polskim rezydentem podatkowym, to zdaniem organu, w sprawie znalazła zastosowanie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z 2006 r. W jej rozumieniu, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się państwie" oznacza każdą osobę, która według prawa tego państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych. Jednakże jeżeli osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu państwach związanych umową, to w pierwszej kolejności znaczenie ma jej stałe miejsce zamieszkania, a następnie ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych) i obywatelstwo.

Zobacz procedurę w LEX: Polski Ład – Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej  >

 

Monika Brzostowska, Patrycja Kubiesa

Sprawdź  

Przesłanki skorzystania z ulgi na powrót

Zdaniem organu interpretującego, zgodnie z kluczowym dla sprawy art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte m. in. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z umów zlecenia, czy też z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ulga na powrót polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy przenieśli miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021. Zwolnienie przysługuje pod warunkiem, że w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, posiada obywatelstwo polskie (albo Kartę Polaka), a także w ustawowo wskazanym okresie nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski, a zamieszkiwał nieprzerwanie m. in. w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, czy też na terytorium Polski nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających dany okres. Poza tym podatnik musi posiadać certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia oraz potwierdzić fakt, że dotychczas nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia.

Definicja miejsca zamieszkania, zawarta w ustawie o PIT, obejmuje dwa kryteria: pobyt na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym lub posiadanie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych rozumianego jako centrum interesów osobistych lub centrum interesów gospodarczych. W świetle przepisów prawa podatkowego miejsce zamieszkania nie jest tożsame z miejscem zameldowania. W sytuacji, gdy wnioskodawca miał miejsce zamieszkania w Polsce nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych przed okresem, w którym miał miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, to zdaniem organu interpretującego przysługuje mu prawo skorzystania z ulgi na powrót. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody osiągnięte w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania (u wnioskodawcy - w latach 2022 - 2025) albo od początku roku następnego (tj. w latach 2023 - 2026).