Chodzi o wprowadzoną w Polskim Ładzie, dodatkową ulgę dla podmiotów gospodarczych, które sponsorują działalność kulturalną, sportową czy naukową. Skarżący się do RPO wskazują na zbyt wąski katalog podmiotów podlegających finansowaniu w zakresie dotyczącym działalności kulturalnej.

Ulga sponsoringowa na sport, kulturę, wspieranie szkolnictwa wyższego i nauki

Obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. ulga sponsoringowa jest skierowana do podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Przewiduje możliwość odliczenia od podstawy obliczenia podatku kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną, wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę. Kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przepisów wynika, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność kulturalną uznaje się koszty poniesione na finansowanie instytucji kultury wpisanych do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy o działalności kulturalnej oraz działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.

 


A co organizacjami?

Preferencją nie zostały objęte inne organizacje realizujące społeczną odpowiedzialność biznesu i zaangażowane w działalność kulturalną, takie jak organizacje pozarządowe czy agencje artystyczne.

Skarżący wskazują, że w ostatnich latach podmioty te stały się bardzo sprawnym organizatorem wielu festiwali, konkursów i koncertów. Wyrażają jednocześnie obawę, że nowe przepisy mogą spowodować odwrót sponsorów od działań organizowanych przez agencje i organizacje pozarządowe do tych przygotowywanych przez instytucje kultury. Tym samym stwierdzają, że instytucje kultury wpisane do oficjalnego rejestru, będą w lepszej sytuacji niż instytucje, które w takim rejestrze nie widnieją.

Skarżący zwracają też uwagę, że ulgą objęte jest finansowanie działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne. Z tego zakresu wyłączone zostały placówki niepubliczne.

Czytaj także: Interpretacje podatkowe wciąż bardzo pożądane>>

Jak poinformowało Rzecznika Ministerstwo Finansów, na etapie prac koncepcyjnych obszary wsparcia w ramach ulgi sponsoringowej zostały wskazane przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.  Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się więc do resortu kultury i dziedzictwa narodowego z prośbą o stanowisko co do zasadności rozszerzenia kręgu podmiotów, których wsparcie zasługuje na uwzględnienie w kontekście korzystania z ulgi.