Odwołanie stanu epidemii wpłynie na rozliczenia podatkowe

Rząd zdecydował, że 16 maja zniesiony zostanie obowiązujący od 2020 roku stan epidemii. Jego wprowadzenie dotknęło również rozliczeń podatkowych. Część przepisów zostało zawieszonych, inne z kolei rozwiązania zostały wprowadzone tylko na czas epidemii.
Zmiany w podatkach już od czerwca
Dotyczą one kwestii takich jak:
- podatek minimalny – wraz z końcem miesiąca, w którym odwołany zostanie stan epidemii przestanie obowiązywać zwolnienie z podatku minimalnego. Chodzi o przychody z wynajętych budynków. Od czerwca trzeba więc będzie naliczać podatek od nadwyżki przychodu przekraczającej 10 mln zł, według stawki 0,035 proc. miesięcznie
- odliczanie darowizn przekazywanych na cele związane z Covid-19 – od czerwca zniknie możliwość odliczania darowizn przekazywanych na cele związanych z Covid-19. Chodziło o darowizny przekazywane na przeciwdziałanie Covid-19 na rzecz wybranych instytucji / NGO, przekazanych od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu Covid-19., w wysokości kwoty darowizny 150% lub 200% kwoty darowizny, w zależności od terminu jej przekazania.
- jednorazowa amortyzacja środków trwałych służących do produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem Covid-19 – obowiązuje do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu Covid-19.
Zmiany także w podatku akcyzowym
Po odwołaniu stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 zacznie obowiązywać nowe brzmienie art. 138t ustawy o podatku akcyzowym. Przypomina o tym Ministerstwo Finansów.
Resort zwraca uwagę, że po odwołaniu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 zacznie obowiązywać nowe brzmienie art. 138t ustawy o podatku akcyzowym. Znowelizowany przepis miał obowiązywać od 1 maja 2021 r. jednak na czas pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 utrzymano czasowo w mocy jego poprzednie brzmienie. Z chwilą odwołania stanu epidemii podmioty dokonujące sprzedaży na terytorium kraju wyrobów, bez względu na kod CN, zawierających w swym składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 50 proc. objętości skażony:
- mieszaniną alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) i benzoesanu denatonium lub
- mieszaniną alkoholu tert-butylowego i benzoesanu denatonium, lub
- alkoholem izopropylowym
- będą musiały prowadzić rejestr podmiotów odbierających te wyroby sprzedane w opakowaniach jednostkowych o pojemności większej niż 1,5 litra lub jednorazowo w łącznej ilości sprzedanych wyrobów większej niż 10 litrów.
Niektóre rozwiązania zostaną z nami do końca roku
Do końca roku pozostanie natomiast możliwość rozliczania w zaliczkach na PIT / CIT kosztów kwalifikowanych B+R ponoszonych w celu opracowania produktów niezbędnych do przeciwdziałaniu Covid-19, które ponoszone były w okresie od 2020 r. do końca roku podatkowego, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu Covid-19. Również do końca roku można będzie można korzystać z ulgi na złe długi.
Również do końca roku obowiązywały będą wyższe limity zwolnień z PIT dla zapomóg i świadczeń losowych wypłacanych na rzecz pracowników.
Zobacz również: Fałszywy powrót do normalności - stan epidemii zmieni się w stan zagrożenia >>
Skutki odwołania zagrożenia epidemicznego
Na inne zmiany trzeba będzie z kolei poczekać aż do końca stanu zagrożenia epidemicznego.
Chodzi tu m.in. o certyfikaty rezydencji i zawiadomienia o zapłacie na rachunek spoza tzw. białej listy. W okresie epidemii / zagrożenia epidemicznego oraz dwa miesiące dłużej płatnik może posłużyć się posiadanym certyfikatem rezydencji podatnika obejmującym 2019 r. pod warunkiem uzyskania oświadczenia podatnika, że dane w nim zawarte nie uległy zmianie.
Z kolei, termin do zawiadomienia o zapłacie na rachunek spoza tzw. białej listy wynosi 3 dni, jednak na czas epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego został wydłużony do 14.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.