Wnioskodawca - spółka akcyjna, polski rezydent podatkowy, zarejestrowany czynny podatnik VAT, prowadzi działalność deweloperską w zakresie budowy domów zarówno jednorodzinnych jak i wielorodzinnych. Spółka postanowiła wprowadzić akcję lojalnościową, mającą na celu pozyskanie nowych klientów i sprzedaż lokali mieszkalnych w przedsięwzięciach deweloperskich.
Akcja lojalnościowa została przeznaczona dla osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości dochodów bez względu na miejsce położenia ich źródła - rezydentów, ale również dla nierezydentów podatkowych, posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, nieprowadzących działalności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, niebędących pracownikami ani współpracownikami spółki - organizatora.

Czytaj w LEX: Opodatkowanie nagród związanych ze sprzedażą premiową - omówienie orzecznictwa >>>

Co więcej, zgodnie z regulaminem, uczestnikami mogą być zawierający umowę nabycia lokalu mieszkalnego w ramach przedsięwzięcia deweloperskiego przed ogłoszeniem lub w trakcie trwania akcji albo polecający innym, nieznajdującym się w bazie klientów spółki osobom takie nabycie. Spełnienie regulaminowych warunków i brak rozwiązania umowy deweloperskiej w okresie sześciu miesięcy po zakończeniu akcji ma skutkować otrzymaniem nagrody pieniężnej. Udział w akcji lojalnościowej jest dobrowolny, bowiem uczestnik może, ale nie musi, promować produktów spółki, umownie nie jest do tego zobowiązany.

Sprawdź w LEX: Opodatkowanie nagród związanych ze sprzedażą premiową - LINIA ORZECZNICZA >>

Organizator akcji jako płatnik podatku

Obowiązki płatnika w związku z przeprowadzeniem akcji lojalnościowej stały się zagwozdką spółki, z którą zwróciła się ona do organu interpretującego. Chciała się upewnić, czy wypłacana uczestnikom nagroda będzie stanowić ich przychód zgodnie z ustawą o PIT, a także czy jako płatnik będzie obowiązana do obliczenia, poboru i zapłaty zaliczek na PIT z tytułu nagród wypłacanych uczestnikom. W ocenie spółki, nagroda wypłacana uczestnikom będzie stanowić dla tych osób przychód. Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne, a same nagrody zaliczane są do zbiorczej kategorii przychodów z innych źródeł.
O przychodzie podatkowym z innych źródeł można mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, które nie mogą zostać przyporządkowane do pozostałych nazwanych źródeł przychodów. Zdaniem spółki, tylko taka klasyfikacja jest możliwa. Przede wszystkim uzyskana nagroda nie będzie stanowić przychodu z tytułu wykonywania usług z racji braku zawierania przez spółkę jakichkolwiek tego typu umów, a sam udział w akcji jest dobrowolny. Osiągnięty przez uczestnika przychód nie może również zostać potraktowany jako przychód z umowy zlecenia, co więcej zdaniem spółki, nagrody nie można zaliczyć do żadnego źródła przychodów (ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, najmu), dlatego przychód należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł. Swoje stanowisko spółka potwierdza w oparciu o inne interpretacje podatkowe (m.in. interpretacja dyrektora KIS z 22 sierpnia 2017 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.121.2017.1.AMN). Spółka podkreśliła, że dla opodatkowania nie ma znaczenia fakt, czy otrzymującym nagrodę będzie rezydent czy nierezydent podatkowy.

Zobacz w LEX: Podatkowe rozliczenie akcji promocyjnych na przykładach >>>

 


Poza tym, spółka stoi na stanowisku, że jako płatnik z tytułu wypłat uczestnikom nagród nie będzie zobowiązana do obliczenia, poboru i zapłaty zaliczek na PIT od osób fizycznych. Wskazała, że zaliczki na podatek pobierane są m. in. przez zakłady pracy od osób uzyskujących z tych zakładów przychody albo przez organy rentowe od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent. System zaliczkowy wprowadzony został w stosunku do tych przychodów, które są przez podatnika uzyskiwane systematycznie w dłuższym okresie czasu, zatem zaliczki na podatek dochodowy nie mają zastosowania w odniesieniu do przychodów wypłacanych "jednorazowo". Ustawa o PIT nie przewiduje nadto obowiązków płatnika odnośnie zaliczek na PIT od nagród wypłacanych uczestnikom. Takie stanowisko spółki również znalazło potwierdzenie w interpretacji dyrektora KIS z 17 marca 2022 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.101.2022.1.MKA. Poza tym spółka ma pełną świadomość, że ciąży na niej obowiązek informacyjny w postaci sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł w związku z wypłatą nagród.

Czytaj w LEX: Organizacja sprzedaży premiowej i konkursu promocyjnego a PIT uczestnika krok po kroku >>>

 

Podatnikiem otrzymujący nagrodę

Co ciekawe, stanowisko spółki zostało w części uznane za nieprawidłowe, a w części za prawidłowe (interpretacja indywidualna z 17 lutego 2023 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.942.2022.1.SJ). Jak początkowo wskazał organ, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, dlatego do tej kategorii można zaliczyć premie z racji uczestnictwa w różnego rodzaju akcjach. Kluczowy wydaje się być art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, zgodnie z którym od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej [...] - w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody. Z całą pewnością, jak stwierdził organ, po stronie uczestnika akcji lojalnościowej z tytułu otrzymanej nagrody powstaje przychód z innych źródeł. Ustawodawca opodatkowuje wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, a nie nabywcę lub nagrodę dla nabywcy. Biorąc pod uwagę związek pomiędzy przyznaną nagrodą a dokonaną sprzedażą, podatnikiem jest każda osoba, która otrzymała nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży.

Zobacz w LEX: Zryczałtowany podatek dochodowy od wygranych w konkursach i grach - postępowanie krok po kroku >

Zobacz również: Zakup kart podarunkowych może być kosztem uzyskania przychodów >>

Właściwości sprzedaży premiowej

Jeśli chodzi o umowę sprzedaży związaną z akcją lojalnościową, to strony takiej umowy mogą ją wzbogacić, wprowadzając określone postanowienia. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone przez strony w treści umowy. Tzw. "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą między sprzedawcą a kupującym połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Skutkuje powstaniem obowiązku przeniesienia na kupującego własności rzeczy oraz premii, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane w zamian za dokonanie zakupu towaru na warunkach ustalonych przez sprzedającego - w określonej ilości, wartości, określonego rodzaju.

Organ interpretujący uznał, że opisana we wniosku akcja lojalnościowa spełnia cechy sprzedaży premiowej, a skoro nagroda jest związana ze sprzedażą premiową, to przychód z innych źródeł uzyskany przez uczestnika powinien zostać opodatkowany. Na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki - obliczenie, pobranie i wpłacenie zaliczki, tak więc spółka jako płatnik będzie zobowiązana do pobrania 10-proc. zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości nagród.