Wprowadzona przez Polski Ład i obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. ulga na robotyzację w założeniu jest rozwiązaniem proinwestycyjnym, wspierającym przedsiębiorców inwestujących w automatyzację procesów. Ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ulga ta, z uwagi na fakt, że jest rozwiązaniem nowym, staje się przedmiotem pytań kierowanych przez podatników do fiskusa.

Zobacz procedurę krok po kroku: Polski Ład – Ulga na robotyzację >

Firma kupiła nowe roboty przemysłowe

Tak było ze spółką, która inwestuje w nowoczesne technologie oraz dokonuje automatyzacji procesów w celu zwiększenia wydajności produkcji. W tym celu spółka nabywa nowe roboty przemysłowe, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), a które spełniają definicję zawartą w art. 38eb ust. 3 tej ustawy, tj. są automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi i stacjonarnymi lub mobilnymi maszynami (…). Ponadto, w razie potrzeby, spółka nabywa m.in. maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych, funkcjonalnie z nimi związane. Spółka korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o posiadane zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz decyzje o wsparciu na realizację nowych inwestycji, w jednym z zakładów produkcyjnych. Zapytała, czy dokonywane w latach 2022-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, spełniających definicję robota przemysłowego i oprzyrządowania, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych zarówno przed dniem 1 stycznia 2022 r., jak i po tym dniu, stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację. W opinii wnioskodawcy, dokonane w okresie od 2022 r. do 2026 r. odpisy amortyzacyjne od środków trwałych spełniających definicję robota przemysłowego i oprzyrządowania, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych, zarówno przed, jak i po 1 stycznia 2022 r., stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację i będą podlegały rozliczeniu w ramach tej ulgi.

Czytaj w LEX: Specjalna strefa ekonomiczna jako instrument optymalizacji podatkowej >

Zobacz również: Skarbówka zmienia stanowisko w sprawie ulgi na robotyzację >>

 

W interpretacji z 13 kwietnia br. dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznał rację spółce (nr 0111-KDIB2-1.4010.77.2023.1.AR). Podkreślił, że w przypadku gdy środki trwałe nabyte przed 1 stycznia 2022 r. spełniają definicje zawarte w przepisach dotyczących ulgi na robotyzację i nie zostały w całości zamortyzowane przed 1 stycznia 2022 r., to ta część odpisów amortyzacyjnych powstała po 1 stycznia 2022 r. (a więc w rozumieniu przepisów podatkowych stanowiąca koszty uzyskania przychodu po 1 stycznia 2022 r.) może stanowić podstawę do skorzystania z prawa do ponadnormatywnego odliczenia w ramach ulgi na robotyzację.

Sprawdź w LEX: Jakie warunki musi spełniać robot, aby mógł zostać rozliczony w ramach ulgi B+R lub ulgi na robotyzację? >

 

Odpisy amortyzacyjne od robotów nabytych przed 2022 r.

- Wprowadzona przez Polski Ład i obowiązująca od ponad roku ulga na robotyzację przysługuje także na wcześniejsze zakupy robotów przemysłowych oraz funkcjonalnie związanych z nimi maszyn oraz urządzeń. Potwierdza to najnowsza interpretacja dyrektora KIS, która wpisuje się w powoli ugruntowywaną linię interpretacyjną przemawiającą za takim podejściem organów podatkowych – ocenia Piotr Kabała.

Ekspert przypomina, że zgodnie z brzmieniem art. 38eb ust. 1 w związku z ust. 5 ustawy o CIT podatnik może odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Odliczenie, o którym mowa ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Sprawdź w LEX: Czy podatnik może zastosować równocześnie podwyższony współczynnik amortyzacji oraz ulgę na robotyzację? >

Zobacz procedurę: Podwyższone stawki amortyzacyjne >

- Spółka biorąc pod uwagę literalne brzmienie art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT (wskazujący okres, w którym można dokonać odliczeń ponadnormatywnych kosztów na robotyzację) podjęła w wątpliwość możliwość zastosowania odliczenia dotyczącego odpisów amortyzacyjnych robotów przemysłowych oraz oprzyrządowania nabytych przed wejściem ulgi w życie. W przedmiotowej interpretacji zadała zasadnicze pytanie - czy odpisy amortyzacyjne są takimi kosztami? Organ podatkowy wydał słuszną interpretacje w którym uznał zdanie podatnika za prawidłowe, gdyż odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodu. Stanowi o tym art. 15 ust. 6 ustawy o CIT – podkreśla Piotr Kabała.

 


W związku z czym – wskazuje ekspert - w przypadku nabycia robota przemysłowego od którego odpisy amortyzacyjne rozliczane są w okresie wskazanym w uldze odpisy takie objęte są preferencją. Przedsiębiorca korzystający z ulgi powinien w terminie rocznego rozliczenia złożyć informację zawierającą wykaz poniesionych kosztów, które można odliczyć.

- Dodatkowo należy pamiętać, że przedsiębiorca, który zbędzie roboty przemysłowe lub maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów funkcjonalnie z nimi związane, przed końcem okresu ich amortyzacji będzie obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie. Podkreślić należy również, że ulga na robotyzację to tylko jeden z instrumentów wsparcia robotyzacji na gruncie podatkowym, dlatego warto przeanalizować, które z dostępnych rozwiązań najbardziej odpowiadają potrzebom i specyfice przedsiębiorstwa – radzi Piotr Kabała.

Sprawdź w LEX: Czy można skorzystać z ulgi na robotyzację w wysokości 50% kosztów nabycia fabrycznie nowego robota przemysłowego, jeśli część tego koszty została już sfinansowana w 50% dotacją, której kwota jest wolna od podatku? >

Ekspert wskazuje, że w przypadku korzystania przez podatnika ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a (m. in. ze zwolnienia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomiczne) prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Kolejny ekspert również pozytywnie ocenia interpretację.

- Interpretację organu podatkowego należy uznać za prawidłową. Słusznie wskazano, że ulga na robotyzację przysługuje, gdy wydatek na zakup robota stanowi koszt uzyskania przychodu na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i nie jest wyłączony na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy – ocenia dr Mateusz Gogol. Ekspert wskazuje, że, biorąc pod uwagę orzecznictwo, każdy zakup środka trwałego jest kosztem podatkowym, ponieważ wbrew stanowisku organów podatkowych, aby wydatek był kosztem uzyskania przychodu, nie jest koniecznie osiągniecie przychodu z tego środka trwałego lecz hipotetyczna możliwość jego uzyskania.

- Biorąc pod uwagę powyższe, w mojej ocenie, wydana interpretacja jest jak najbardziej prawidłowa – podkreśla dr Mateusz Gogol.