Termin zwrotu nadpłaconego PIT za 2021 rok zależy od sposobu rozliczenia

Zwrot nadpłaconego podatku w większości przypadków nie jest związany z błędną kalkulacją zaliczek na podatek przez pracodawców. Może on wystąpić wskutek wspólnego rozliczenia się z małżonkiem czy zastosowania w zeznaniu kwoty wolnej od podatku. Również uwzględnienie w deklaracji wszelkich dodatkowych ulg i darowizn, np. ulgi na dzieci czy na Internet spowoduje, że będziemy mogli się spodziewać otrzymania dodatkowych środków.
Terminy zwrotu nadpłaty podatku
Terminy różnią się w zależności od wybranego sposobu rozliczenia. Podobnie jak w ubiegłych latach, obowiązuje preferencja rozliczeniowa dla osób decydujących się rozliczać podatek przez Internet oraz dla rodzin z dziećmi.
Terminy zwrotu podatku zostały podtrzymane i w konsekwencji w 2022 roku wynoszą:
- 45 dni od dnia złożenia zeznania dla osób składających zeznanie elektronicznie za pośrednictwem usługi Twój e-PIT lub przez e-Deklaracje (30 dni, jeśli dodatkowo posiadają Kartę Dużej Rodziny);
- trzy miesiące dla osób rozliczających się w formie papierowej.
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż powyższe terminy liczone są od dnia złożenia deklaracji przez podatnika, nie zaś od ustawowego terminu złożenia zeznania, tj. nie od 2 maja 2022 roku. W związku z tym podatnik decydujący się na szybsze rozliczenie podatku może spodziewać się otrzymania zwrotu podatku o wiele szybciej, niż osoby składające deklarację pod koniec kwietnia, czy na początku maja. Jest to związane ze zmniejszoną ilością deklaracji podatkowych do przeanalizowania w tym okresie przez urząd skarbowy.
Zobacz również: Prawo do ulgi prorodzinnej w PIT można zbyt łatwo stracić >>
Możliwości otrzymania zwrotu nadpłaty podatku
Jak informuje Ministerstwo Finansów urząd skarbowy może dokonać zwrotu nadpłaty podatku:
- na rachunek bankowy podatnika,
- przekazem pocztowym,
- w kasie urzędu.
Należy wskazać, że abyśmy mieli możliwość uzyskania zwrotu nadpłaty podatku na rachunek bankowy musimy uprzednio zgłosić jego numer w urzędzie. Jeśli numer rachunku wskazany w latach wcześniejszych jest nadal aktualny, to nie musimy wprowadzać go ponownie w składanym zeznaniu. W sytuacji, gdy nie zgłosiliśmy uprzednio numeru osobistego rachunku lub wskazany numer jest nieaktualny, możemy go wskazać w składanej deklaracji lub złożyć zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3, podając aktualne dane dotyczące konta bankowego.
Jeśli nie posiadamy rachunku bankowego lub nie dokonamy stosownego zgłoszenia w urzędzie skarbowym, nadpłata zostanie nam zwrócona przekazem pocztowym. W sytuacji, gdy zależy nam na osobistym odbiorze nadpłaty w kasie urzędu skarbowego, musimy o tym zamiarze poinformować organ już w składanej deklaracji.
Magdalena Mosiądz, ekspert w zespole ds. PIT w KPMG w Polsce
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.