Tak wynika z obowiązującego od 15 października rozporządzenia z 14 października 2025 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. z 2025 r. poz. 1385). Elektroniczne wnioski w sprawie dofinansowania tachografów będzie przyjmować Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) ze względu na to, że dysponuje rozległą siecią oddziałów powiatowych. E-wnioski można będzie podpisywać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Wcześniej trzeba jednak będzie założyć sobie konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) Agencji. Za pomocą tego systemu będzie się też odbywać całość korespondencji w sprawie dofinansowania (w tym zawarcie odpowiedniej umowy dotacyjnej).

Wysokość udzielanej pomocy ma odpowiadać kwocie stanowiącej koszt wyposażenia właściwego pojazdu w inteligentny tachograf. Nie będzie to jednak więcej niż 3 tys. złotych na jeden właściwy pojazd. ARiMR wyda też każdemu uprawnionemu przewoźnikowi drogowemu zaświadczenie o udzieleniu pomocy de minimis.

Czytaj też w LEX: Warunki dostępu do zawodu przewoźnika drogowego w Unii Europejskiej – uwagi ogólne >

 

Refundacja tylko dziesięciu urządzeń

- O dofinansowanie ubiegać się będą mogły wszystkie firmy transportowe wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe, niezależnie od ich wielkości. Ze względu na przeznaczone środki (320 milionów złotych), jest szansa, że dofinansowanie obejmie wszystkie zgłoszone we wniosku pojazdy (także te powyżej pierwszych dziesięciu). W listopadzie ukażą się materiały informacyjne pokazujące, jak składać wnioski o dofinansowanie. Resort zadeklarował też przeprowadzenie webinarów na ten temat – relacjonuje na Linkedin ustalenia z ubiegłotygodniowego spotkania z urzędnikami ministerstwa Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

Czytaj też w LEX: Dobra reputacja jako jeden z warunków dostępu do zawodu przewoźnika drogowego w Unii Europejskiej >

Z nieoficjalnych informacji wynika, że nabór wniosków wystartuje na początku grudnia. -Trwają intensywne prace dotyczące uruchomienia tego naboru. Zgodnie z par. 9 ust. 2 rozporządzenia ARiMR przekazuje do publicznej wiadomości na stronie Biuletynu Informacji Publicznej informację o terminie naboru wraz z regulaminem, w terminie nie późniejszym niż 14 dni przed rozpoczęciem naboru. Elektroniczny formularz do składania wniosku o refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf, będzie dostępny w Platformie Usług Elektronicznych ARiMR po upływie 14 dni od ogłoszenia naboru. Zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej – odpowiedziała Agata Łysakowska z biura prasowego ARiMR na pytania Prawo.pl w tej sprawie.

-Wysokość udzielanej pomocy de minimis odpowiada kwocie stanowiącej koszt wyposażenia właściwego pojazdu w inteligentny tachograf, nie więcej jednak niż maksymalna wysokość udzielanej pomocy, która wynosi 3 tys. złotych na jeden właściwy pojazd. Pomoc de minimis może być udzielana do dnia 31 sierpnia 2026 r. – podkreśla w specjalnym komunikacie kierowanym do branży TSL Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). To właśnie GITD dostał zadanie ustalenia wykazu uprawnionych przewoźników drogowych i właściwych pojazdów do 25 października br., a potem w ciągu kilku dni miał przekazać te informacje do ARiMR.

Czytaj też w LEX: Kwalifikacja wstępna i szkolenie okresowe kierowców – implementacja dyrektywy unijnej nr 2022/2561 w polskim prawie >

Co ważne, dofinansowanie przewidziane jest w formie dotacji bezzwrotnej kwalifikowanej jako pomoc de minimis i taki rodzaj wsparcia jest skumulowany i limitowany, więc jeśli firma korzystała wcześniej z tej formuły dopłat, to musi zwrócić uwagę na łączną wartość pozyskanych środków. Ze wsparcia finansowego nie mogą więc skorzystać ci, którzy już przekroczyli unijne limity pomocy de minimis (czyli równowartość 300 tysięcy euro w ciągu trzech lat). Ale to nie wszystko. Nie dostanie się refundacji na pojazdy, które fabrycznie miały zainstalowany G2V2. Program dotyczy bowiem wyłącznie wymiany starych tachografów (analogowych, cyfrowych, G1) na nowe.

Czytaj też w LEX: Problemy związane z zarządzaniem informacją w mikro- i małych przedsiębiorstwach transportu drogowego towarów >

Przewoźnicy w e-wniosku będą musieli podać m.in. numery licencji wspólnotowej i teczki w systemach teleinformatycznych prowadzonych przez GITD, numery rejestracyjne właściwych pojazdów oraz identyfikujące inteligentne tachografy, a ponadto dane dotyczące uprawnionego instalatora lub warsztatu, którzy wyposażyli właściwy pojazd w inteligentny tachograf. Być może też w regulaminie naboru opublikowanym przez ARiMR będą wskazane jeszcze inne wymagania, jeżeli są niezbędne do dokonania oceny wniosku i udzielenia pomocy de minimis. Oprócz tego trzeba będzie dołączyć też m.in.  potwierdzenie wyposażenia właściwego pojazdu w inteligentny tachograf, wydruk danych technicznych z inteligentnego tachografu, kopie zaświadczeń albo oświadczenia o dotychczasowej pomocy publicznej. Dlatego warto wykorzystać listopad – oczekując na ogłoszenie o starcie przyjmowania wniosków - do zebrania odpowiedniej dokumentacji.

Czytaj też w LEX: Zwolnienie z VAT wywozu towarów poza terytorium UE. Omówienie wyroku TS z dnia 1 sierpnia 2025 r., C-602/24 (W.) >

 

W dogrywce kto pierwszy, ten lepszy

Jeśli pula środków nie zostanie wyczerpana w pierwszym naborze, to ARiMR przeprowadzi nabór uzupełniające, tym razem już bez ograniczeń co do liczby tachografów. Nabór ten też będzie poprzedzony ogłoszeniem w BIP-ie nie później niż na 14 dni przez jego startem. Zgodnie z par. 11 ust. 1 rozporządzenia po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc będzie udzielana na podstawie umowy uprawnionemu przewoźnikowi drogowemu, ale z uwzględnieniem kolejności złożonych wniosków w ramach pierwszego i uzupełniającego naboru. Obowiązuje więc zasady „kto pierwszy, ten lepszy”, co może mieć decydujące znaczenie zwłaszcza przy uzupełniającym naborze, który będzie prowadzony jedynie do wysokości maksymalnych przyznanych na dofinansowanie tachografów środków. Po wyczerpaniu puli 320 milionów złotych reszta wniosków nie będzie już miała szans na uzyskanie dofinansowania. Akcja dofinansowania ma się zakończyć do 31 sierpnia 2026 r.

Czytaj też w LEX: 

Wyznaczenie przez przewoźnika drogowego zarządzającego transportem jako jeden z warunków dostępu do zawodu przewoźnika drogowego w Unii Europejskiej >

Niefinansowe konsekwencje administracyjnych kar pieniężnych z ustawy o transporcie drogowym >