Unia Europejska w dążeniu do neutralności klimatycznej kieruje przepływy finansowe w stronę działalności, która wnosi istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do tych zmian. Komisja Europejska w rozporządzeniu delegowanym 2022/1214 ustanowiła techniczne kryteria, po spełnieniu których do tej kategorii można włączyć niektóre rodzaje działalności w sektorach energii jądrowej i gazu ziemnego.

Rozporządzenie 2022/1214 zaskarżyła Austria. Podniosła szesnaście zarzutów, z czego osiem dotyczyło energii jądrowej, a osiem – gazu ziemnego. Sąd UE nie podzielił ich jednak, a w konsekwencji skargę oddalił i potwierdził obowiązywanie rozporządzenia delegowanego Komisji.

Wyrok w sprawie T-625/22  (Austria/Komisja)

Z wyroku T-625/22 wynika, że:

  • KE, włączając atom i gaz ziemny do systemu zrównoważonych inwestycji, nie przekroczyła swoich uprawnień.
  • KE mogła uznać, że produkcja energii jądrowej charakteryzuje się niemal zerowym poziomem emisji gazów cieplarnianych i że brak jest obecnie rozwiązań alternatywnych o odpowiedniej skali.
  • KE w wystarczającym stopniu uwzględniła ryzyka związane z normalną eksploatacją elektrowni jądrowych, awariami reaktorów i odpadami promieniotwórczymi.
  • Argumenty Austrii dotyczące negatywnego wpływu susz i innych zagrożeń klimatycznych na energię jądrową są zbyt spekulatywne, aby można je było uwzględnić.
  • KE nie była zobowiązana do uwzględnienia wydobycia i przetwarzania rudy uranu, oczyszczania, konwersji i wzbogacania uranu, montażu paliw i transportu. Działalności te znajdują się na rynkach wyższego lub niższego szczebla niż działalność związana z energią jądrową.
  • KE nie była również zobowiązana do uwzględnienia aspektów związanych ze skutkami konfliktów zbrojnych, aktami sabotażu oraz ryzykiem nadużywania i rozprzestrzeniania cywilnych i wojskowych zastosowań energii jądrowej.

Czytaj także: Greenwashing już dziś jest zakazany, ale nowelizacja podwyższy standardy