Ustawa o zmianie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz niektórych innych ustaw ma charakter deregulacyjny i ma na celu wsparcie branży turystycznej. Jak uzasadniano - nowe przepisy stanowią odpowiedź na problemy zgłaszane przez przedsiębiorców oraz doświadczenia ostatnich lat, w tym związane z pandemią COVID-19. Ustawa przewiduje prostszy dostęp do gwarancji ubezpieczeniowych i bankowych oraz poręczeń dla organizatorów turystyki, co ma ułatwić działalność firmom mającym trudności z uzyskaniem wymaganych zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności.

Czytaj również:  Biurom podróży może być trudniej o gwarancje ubezpieczeniowe >>
 

Najważniejsze rozwiązania

  • Zwiększona zostaje elastyczność, jeśli chodzi o spełnianie wymagania  minimalnej sumy gwarancyjnej.
    • Przedsiębiorca turystyczny będzie mógł zawrzeć kilka umów gwarancyjnych (bankowych lub ubezpieczeniowych), których łączna wartość spełni wymóg minimalnej sumy gwarancyjnej.
    • Obecnie możliwe jest to tylko przy jednej umowie z jednym gwarantem.
  • Organizatorzy turystyki będą mieli obowiązek precyzyjnego informowania podróżnych o wszystkich umowach gwarancji i zasadach dochodzenia roszczeń.
  • Ujednolicony zostanie sposób prowadzenia wykazu umów o imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne
    • Będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) lub za jego pośrednictwem.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.