Projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego w zakresie kluczowych inwestycji infrastrukturalnych powstał w Ministerstwie Infrastruktury (MI), obecnie jest na etapie przyspieszonych publicznych konsultacji (numer RCL – UD 262). Zainteresowani mają czas jedynie do 22 bm. na zgłaszanie ewentualnych uwag. Resort nie ukrywa, że chodzi o poprawę infrastruktury dla transportów wojskowych, czyli głównie lotnisk, portów i dróg. - Z uwagi na aktualną sytuację geopolityczną zachodzi konieczność przyspieszenia zidentyfikowanych zadań związanych ze zdolnościami obronnymi państwa, bezpieczeństwem w sytuacjach kryzysowych oraz wpływających w sposób znaczący na rozwój kraju – tłumaczy MI w uzasadnieniu projektu specustawy. - Przedmiotowe inwestycje kluczowe nie mogą zatem oczekiwać na wdrożenie, wykorzystując standardową ścieżkę przygotowania ich do realizacji – czytamy dalej w projekcie obejmującym, niejako przy okazji, także infrastrukturę przeciwpowodziową.

 

Sprawdź również książkę: Prawo budowlane. Komentarz >>


Od bałtyckich portów, po rzeszowską Jasionkę

Duże ułatwienia w planowaniu, projektowaniu, lokalizowaniu oraz budowie dotyczyłyby dwudziestu wprost wymienionych w ustawie inwestycji. Są na tej ministerialnej liście stołeczne lotniska na Okęciu i w Modlinie, krakowskie Balice, jest też – będąca już obecnie głównym wojskowym hubem przeładunkowym na front rosyjsko-ukraiński - rzeszowska Jasionka. Na listę trafiły też: rozbudowa portów morskich w Gdyni i w Świnoujściu, poprawa dostępu kolejowego oraz drogowego terminala przeładunkowego w gdańskim Porcie Północnym, ale też przygotowanie terenu pod elektrownię atomową nad Bałtykiem, modernizacja kilku kluczowych linii kolejowych. Preferencje obejmą też jednak inwestycje przeciwpowodziowe w dorzeczach Odry i Wisły  - program redukcji ryzyka powodziowego w zlewni Nysy Kłodzkiej (w tym zbiornik wodny Kamieniec Ząbkowicki), jak również ochronę przeciwpowodziową doliny Wisły pomiędzy Oświęcimiem a Zawichostem.

Resort tłumaczy, że inwestycje często stają w martwym punkcie, czekając np. na decyzje środowiskowe, rozpatrywanie skarg i odwołań, przygotowanie placu budowy. - Inwestorzy dużych inwestycji infrastrukturalnych zwracają uwagę na problemy związane z procesem uzyskiwania szeregu wymaganych decyzji administracyjnych. Przez przeciągające się postępowania w I instancji, postępowania odwoławcze, na postępowaniach sądowych kończąc, inwestycje często są zablokowane na wiele miesięcy, a nawet lat – tak tłumaczy się przyspieszenie dla niektórych inwestycji.

Dla każdego rodzaju inwestycji – mimo, że już są specustawy branżowe – przewidziano inny pakiet ułatwień biurokratycznych. Chodzi o skrócenie czasu inwestycji, dlatego decyzje administracyjne mają być wydawane w krótszych terminach, podobnie jak wyroki w sądach administracyjnych. Będzie też więcej procedur budowlanych na zgłoszenie zamiast pozwolenia, skrócenie terminów opiniowania przez inne organy, uproszczone zasady wywłaszczeń itp. Przykładowo, przy inwestycjach lotniskowych, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach inwestorzy uzyskają, czekając rok krócej, będzie też o 15 proc. mniej dokumentów.

 

Bezpieczny system łączności na kolei

MI planuje też szybką budowę elementów Kolejowego Systemu Ruchomej Łączności Radiowej (RMR), aby zapobiec paraliżowi systemu kolejowego np. przez masowe nadawanie sygnałów „radio-stop” (pisaliśmy o tym w tekście Skazani za zatrzymanie pociągów). System GSM-R to specjalistyczna sieć łączności radiowej przeznaczona dla kolei, zapewniająca niezawodną komunikację między maszynistami, dyspozytorami i służbami zarządzającymi ruchem kolejowym. Jest to standard wdrażany w całej Unii Europejskiej. - Wdrożenie tego systemu przyniesie korzyści w postaci zwiększenia bezpieczeństwa, poprawy efektywności i interoperacyjności ruchu kolejowego, a także zmniejszenia kosztów operacyjnych przewoźników – tłumaczy resort infrastruktury.

Ustawa – o ile przejdzie z sukcesem całą ścieżkę legislacyjną – ma wejść w życie w IV kwartale br.