Kończy się czas na zwroty za odwołane wycieczki, ale pozostaje jeszcze pozew

Prawo cywilne Rynek i konsument Koronawirus

Zwroty wpłat za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii dobiegają końca - informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Już ostatni podróżni dostali powiadomienia o konieczności zweryfikowania danych. Jeśli nie zrobią tego w ciągu dwóch tygodni, nie dostaną pieniędzy z Turystycznego Funduszu Zwrotów. To jednak nie zamyka im drogi do odzyskania wpłaconych środków.

10.03.2021

Rząd przyjął projekt o społecznych agencjach najmu pośredniczących w wynajmie mieszkań

Samorząd terytorialny Rynek i konsument Budownictwo

Rząd przyjął projekt ustawy, zgodnie z którą do obrotu prawnego wprowadzony zostanie model pośrednictwa pomiędzy właścicielami mieszkań a osobami, które ze względu na dochody nie mogą wynająć mieszkania na zasadach komercyjnych. Między tymi podmiotami pośredniczyć mają społeczne agencje najmu.

09.03.2021

Rządowy zespół przygotuje zasady walki z ubóstwem energetycznym

Środowisko Rynek i konsument

W Ministerstwie Klimatu i Środowiska powołano zespół, którego zadaniem jest wypracowanie mechanizmów wsparcia odbiorcy wrażliwego oraz zdefiniowanie i określenie granic ubóstwa energetycznego, a także identyfikacja instrumentów, które przyczyniają się do zniwelowania tego zjawiska. Nie podano szczegółów, ale informacji resortu wynika, że chodzi o niwelowanie skutków wzrostu cen energii.

09.03.2021

Rząd ostrzega - tysiące niebezpiecznych stron w internecie

Rynek i konsument Nowe technologie

Na liście ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami jest już ponad 10 tysięcy adresów - informuje pion odpowiedzialny za cyfryzację w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. I przypomina, na co zwracać uwagę, by nie stać się ofiarą cyberprzestępców. Najczęstsza metoda ich działania to tzw. phishing. Nazwa nie przez przypadek budzi dźwiękowe skojarzenia z fishingiem, czyli - po angielsku - łowieniem ryb.

01.03.2021

Nowe etykiety energetyczne na sprzęcie AGD już obowiązują

Rynek i konsument

Od 1 marca zaczynają obowiązywać przepisy nakazujące stosować nowe etykiety energetyczne informujące m.in. o zużyciu energii przez lodówkę, pralkę czy telewizor. Znikają klasy A+++, A++, A+, pojawią się natomiast nowe piktogramy informujące o klasie energetycznej kupowanego sprzętu.

01.03.2021

Coraz więcej ataków phishingowych. Uważać muszą i banki, i ich klienci

Rynek i konsument Nowe technologie Finanse

Pandemia służy oszustom wyłudzającym dane do kont bankowych. By im utrudnić, zdaniem Komisji Nadzoru Finansowego banki powinny dać klientowi możliwość ustawienia potwierdzenia silnym uwierzytelnieniem każdej płatności. Nie powinny też wysyłać smsów z linkami, bo w ten sposób działają też cyberprzestępcy. Do tego pojawiają się nowe metody przechwytywania naszych danych,

27.02.2021

WSA: Uzasadniona kara za utrudniane wycofania zgody na przetwarzanie danych

Rynek i konsument RODO

Skarga na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, nakładającą na firmę karę pieniężną w wysokości ponad 201 tys. zł m.in. za utrudnianie realizacji prawa do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych, została oddalona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

26.02.2021

KE chce przedłużenia obecnych przepisów o roamingu

Rynek i konsument Prawo unijne

Komisja Europejska zaproponowała w środę nowe rozporządzenie w sprawie roamingu, które ma przedłużyć o kolejne 10 lat stosowanie obowiązujących obecnie przepisów, które mają wygasnąć w 2022 r. Chodzi przede wszystkim o zasadę nakazującą operatorom telekomunikacyjnym rozliczanie usług w roamingu na takich samych zasadach, jakie obowiązują w kraju.

24.02.2021

Strony internetowe firm pod czujnym okiem UOKiK

Rynek i konsument Nowe technologie

Jedną z nowych kompetencji Prezesa UOKiK ma być możliwość blokowania przez niego stron internetowych przedsiębiorców, co ma przyczynić się do poprawy ochrony konsumentów w internecie oraz zwiększenia skuteczności działań. Ale to kontrowersyjny projekt - piszą radcowie prawni Karolina Łasowska i Marcin Wnukowski z kancelarii Squire Patton Boggs.

24.02.2021

Projekt - niższa opłata mocowa dla niektórych odbiorców energii

Środowisko Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Nowy mechanizm naliczania opłaty mocowej oraz dostosowuje polskie regulacje do unijnego rozporządzenia 2019/943, w szczególności, w zakresie limitów emisji CO2 - cele zmian w ustawie o rynku mocy. Proponowana nowa metoda naliczania opłaty zakłada, że odbiorcy o odpowiednio małych wahaniach w zużyciu energii w ciągu dnia zapłacą niższą opłatę mocową.

23.02.2021

Nowe prawo zmusi firmy do zabiegania o miliony zgód marketingowych

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Zgoda na marketing powinna być zebrana na każdy kanał komunikacji. Tak wynika z uzasadnienia do projektu nowego prawa komunikacji elektronicznej. To jedno zdanie może oznaczać kłopoty, zarówno dla firm, jak i nas wszystkich. Może się bowiem okazać, że oddzielną zgodę lub jej brak będzie trzeba udzielać na kontakt telefoniczny, smsowy, przez e-mail, WhatsApp czy Messenger.

23.02.2021

SN odpowie, co z prowizją po wcześniejszej spłacie kredytu

Prawo cywilne Rynek i konsument Finanse

Prawie 15 tys. zł plus odsetki mogą odzyskają klienci jednego z banków, jeśli Sąd Najwyższy pozytywnie rozpatrzy skargę nadzwyczajną złożoną przez Rzecznika Finansowego. Dotyczy ona braku rozliczenia i zwrotu części prowizji w związku z przedterminową całkowitą spłatą kredytu konsumenckiego.

22.02.2021

Ministerstwo rolnictwa konsultuje nową wersję ustawy o przewadze kontraktowej

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zachęca wszystkich uczestników łańcucha dostaw do zapoznania się projektem ustawy „O przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi” oraz zgłoszenia ewentualnych uwag, w ramach konsultacji publicznych. Uwagi można zgłaszać do 5 marca 2021 r.

19.02.2021

Szykuje się rewolucja w umowach z telekomami

Rynek i konsument Administracja publiczna Prawo gospodarcze

Rząd kończy prace nad nowym prawem elektronicznym. Wprowadzi on wiele dobrych rozwiązań dla konsumentów, np. obowiązek informowania starych klientów o najkorzystniejszych taryfach, zmniejszenie wysokości odszkodowania za wcześniejsze zerwanie umowy. Wątpliwości firm budzi scalenie wszystkich regulaminów w jeden - może liczyć nawet kilkadziesiąt stron. Projekt dopuszcza też rozwiązanie umowy bez konsekwencji za źle wykonane usługi, ale…. tylko telefoniczne i telewizyjne.

18.02.2021

Proces w sprawie GetBack wydłuży się, akta wracają do prokuratury

Prawo cywilne Rynek i konsument

Sąd Okręgowy w Warszawie uznał w środę 17 lutego wniosek obrońców podejrzanych w aferze GetBack i zdecydował o zwrocie aktu oskarżenia do prokuratury. To oznacza, że proces może znacznie się wydłużyć. Tymczasem w czwartek w sądzie kolejne ważne posiedzenie, dotyczące zabezpieczenia na majątku spółek powiązanych z byłymi właścicielami GetBack.

17.02.2021

Nowa ustawa ma zachęcać do używania produktów wielokrotnego użytku

Środowisko Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Motywowanie konsumentów do stosowania produktów wielokrotnego użytku - to cel przygotowanego w ministerstwie klimatu i środowiska projektu nowelizacji ustawy, która wprowadzić ma m.in. obowiązek informowania na produktach i sposobie gospodarowania odpadami powstałymi z tych produktów. Projekt trafił właśnie do wykazu prac legislacyjnych rządu.

17.02.2021

KNF oczekuje od banków lepszego zabezpieczania płatności

Rynek i konsument Finanse

Instytucje finansowe, banki powinny mocniej edukować swoich klientów w kwestii cyberbezpieczeństwa - uważa Komisja Nadzoru Finansowego. Według Komisji w bankach powinna obowiązywać zasada silnego uwierzytelnienia każdej płatności w systemie transakcyjnym, a ewentualne odstępstwa powinny mieć miejsce tylko za zgodą klienta.

16.02.2021

UOKiK pyta o odpowiedzialność domów maklerskich za skutki awarii systemów transakcyjnych

Rynek i konsument Nowe technologie Finanse

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował o wszczęciu postępowania w sprawie odpowiedzialności domów maklerskich za skutki awarii systemów transakcyjnych. Według Urzędu klienci tych instytucji mogą być poszkodowani przez awarie systemów transakcyjnych, które uniemożliwiają złożenie zlecenia po cenie obowiązującej w danej chwili.

15.02.2021

Unia rezygnuje z wymogu zgody na przesłanie firmie oferty, a w polskim prawie ma to zostać

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Prawo unijne

Projekt unijnego rozporządzenia o ochronie prywatności w sieci, czyli e-Privacy, nad którym kończą się właśnie prace, nie przewiduje wymogu zgody na przesłanie kontrahentowi oferty. Tymczasem najnowsza wersja polskiego projektu Prawa komunikacji elektronicznej nie zawiera takiego ułatwienia. By przedstawić kontrahentowi ofertę, trzeba będzie najpierw uzyskać jego zgodę.

15.02.2021

Za spóźniony pociąg można żądać odszkodowania

Prawo cywilne Rynek i konsument Transport

Śnieg i mróz tradycyjnie spowalniają polskie pociągi. A im większe opóźnienie, tym wyższe odszkodowanie może otrzymać od kolei pasażer. Minimalna kwota rekompensaty wynosi 25 proc. ceny biletu jednorazowego, w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut. Tyle, że przewoźnicy często kwestionują reklamacje pasażerów.

13.02.2021