Krzysztof Koślicki: SGH postawiło tezę, że na podstawie przeprowadzonej analizy nie zidentyfikowano w Polsce istotnych zmian w poziomie wykazanego podatku należnego CIT, które mogłyby być efektem realnego uszczelnienia systemu podatkowego w zakresie CIT. Jak by Pan to skomentował?

Maciej Żukowski: W 2018 r. odnotowano najwyższy w ostatnim okresie wzrost podatku CIT. W 2018 r. wpływy z CIT wyniosły 44,3 mld zł i były o 6,2 mld zł (tj. o 16,2 proc.) wyższe niż w 2017 r., podczas gdy wskaźnik wzrostu PKB w tym okresie był na niemal niezmienionym poziomie.  W 2019 r. trend wzrostowy nie tylko utrzymuje się, ale wręcz poprawia, mimo wprowadzenia szeregu działań mających na celu zmniejszenie obciążeń podatkowych (obniżona stawka CIT dla małych podatników, preferencyjne opodatkowanie dochodów z praw własności intelektualnej, wspieranie nowych inwestycji). W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. wpływy  z CIT wyniosły 38,8 mld zł i były o 5,7 mld zł (tj. o 17,2 proc.) wyższe niż w analogicznym okresie 2018 r. Wzrost dochodów to wynik nie tylko dobrej sytuacji makroekonomicznej, ale także  prowadzonych intensywnych prac zmierzających do zwiększenia stopnia przestrzegania przepisów podatkowych ograniczających straty z tytułu oszustw oraz unikania opodatkowania.  Podjęte zostały nowe działania mające na celu odbudowę strumienia dochodów podatkowych i uszczelnienie systemu podatkowego. W ramach realizacji rekomendacji OECD (BEPS) i UE Polska jako jedno z pierwszych państw ratyfikowało Konwencję MLI, która wprowadza do umów o unikaniu podwójnego opodatkowania mechanizmy przeciwdziałania międzynarodowemu unikaniu opodatkowania, wypracowane w ramach projektu OECD/G20 BEPS (Base Erosion Profit Shifting). Podjęte inicjatywy ukierunkowane są na skoordynowanie działań wielu państw przeciwko uchylaniu się od opodatkowania przez przedsiębiorstwa o strukturze transgranicznej lub globalnej i zmierzają do wypracowania środków zapobiegających sytuacjom, w których dotychczasowe zasady opodatkowania zezwalają na alokację zysków do jurysdykcji podatkowych, w których zyski te nie podlegają opodatkowaniu. Działania resortu w obszarze uszczelniania systemu podatkowego zostały pozytywnie ocenione przez Najwyższą  Izbę Kontroli. NIK pozytywie oceniała inicjatywy legislacyjne w zakresie uszczelniania systemu CIT.  W ocenie NIK, większość wprowadzonych w latach 2014-2018 (I połowa) zmian legislacyjnych miała na celu eliminację możliwości stosowania określonych mechanizmów agresywnej optymalizacji podatkowej. Najistotniejsze zmiany nastąpiły w latach 2016-2018, a ich charakter oraz liczba uzasadniają tezę, że lata te były najbardziej aktywnym okresem uszczelniania systemu podatku CIT od czasu jego wprowadzenia.

Zobacz również: Eksperci SGH: Uszczelnianie poboru podatków do poprawy >>

Czy wzrost przychodów z CIT wynika tylko z konsumpcji? Autorzy raportu wskazywali, że to skutek 500 plus i poprawy koniunktury gospodarczej?

Stawiana w raporcie teza, że wzrost wpływów z podatku  CIT jest głównie konsekwencją programu 500+, nie została udowodniona i nie znajduje ona odzwierciedlenia w danych podatkowych.

Obserwowany obecnie 60 proc. wzrost dochodów z CIT nie sposób wyjaśnić głównie konsumpcją. Porównując dane z 2018 r. do danych z 2015 r. można zauważyć, że tempo wzrostu wpływów z CIT było ponad dwukrotnie wyższe niż tempo wzrostu PKB. Dodatkowo zauważyć należy, że za obserwowany w okresie 2016-18 wzrost CIT w kwocie 10 mld zł odpowiada dodatkowy dochód podatkowy firm w tym okresie, w kwocie około 60 mld zł. Potwierdza to, że  wzrost wpływów podatkowych CIT jest wynikiem innych niż konsumpcja czynników.

 

Bestseller
Bestseller

Aleksander Kaźmierski

Sprawdź  

Czy to źle, że wzrost dochodów z CIT – jak wskazuje raport SGH - wygenerowany przez ograniczony krąg podatników, a nie przez wszystkich?

Krąg podmiotów objętych reżimem ustawy CIT jest bardzo zróżnicowany. Podatnikami podatku CIT, są zarówno powszechnie znane na rynku duże podmioty gospodarcze, jak również mali podatnicy , w tym różnego rodzaju organizacje gospodarcze i związkowe realizujące cele statutowe (organizacje non profit). Oczywistym więc jest, że podatek CIT jest generowany głównie przez pierwszą grupę podatników, u których obserwujemy wzrost płaconego podatku dochodowego. 

Jakie działania podejmowało MF w ostatnim czasie, żeby uszczelnić system podatkowy?

W  ostatnich latach dokonano szeregu zmian w przepisach ustaw o podatkach dochodowych ukierunkowanych na przeciwdziałanie stosowania optymalizacji podatkowej. Należą do nich w szczególności: obniżenie z 15 tys. euro do 15 tys. zł limitu, powyżej którego powstaje obowiązek dokonania (i przyjęcia) płatności w ramach transakcji pomiędzy przedsiębiorcami poprzez rachunek bankowy, zmiana zasad opodatkowania funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ), wyodrębnienie w ustawie o CIT dwóch źródeł przychodów, tj. z działalności gospodarczej i z zysków kapitałowych,  wprowadzenie tzw. minimalnego podatku dochodowego od nieruchomości komercyjnych czy ograniczenie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na niektóre usług niematerialne.

 

Bestseller
Bestseller

Aleksander Kaźmierski

Sprawdź  

Jak wygląda Polska na tle krajów w UE, jeśli chodzi o uszczelnianie systemu CIT?

Polska wpisuje się w inicjatywy podejmowane na forum UE zmierzające do wypracowania środków służących poprawie skuteczności egzekwowania zobowiązań podatkowych oraz uszczelniania systemu podatkowego, w szczególności w kontekście tzw. agresywnej optymalizacji podatkowej prowadzonej z wykorzystaniem schematów międzynarodowych (ukrywanie przychodów, zawyżanie kosztów podatkowych, transfer dochodów między podmiotami powiązanymi  do jurysdykcji, w których nie podlegają one opodatkowaniu). Należy zauważyć, że na gruncie CIT implementowana została dyrektywa Rady (UE) 2016/1164 z 12 lipca 2016 r. ustanawiająca przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (ATAD) (w 2018 r. w zakresie opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych i limitu odliczania odsetek, w 2019 r. w zakresie opodatkowania niezrealizowanych zysków (exit tax)). Obecnie procedowany jest natomiast projekt ustawy (UC161) implementujący na gruncie podatku CIT, dyrektywę Rady (UE) 2017/952 z dnia 29 maja 2017 r. zmieniającą dyrektywę ATAD w zakresie rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych dotyczących państw trzecich (ATAD 2). Przyznaje ona prawo do odmowy odliczenia danej płatności, kosztów lub straty albo nakazuje ujęcie płatności w dochodzie, w okolicznościach zaistnienia rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych będących wynikiem podwójnych odliczeń, różnic w charakterystyce instrumentów finansowych (płatności, podmiotów) lub różnic w przypisaniu płatności, które mogłyby prowadzić do podwójnego odliczenia lub odliczenia bez ujęcia w dochodzie.

Kiedyś zapowiadał Pan reformę podatków dochodowych. Miały powstać trzy nowe ustawy podatkowe. Co z tym projektem się dzieje? Czy to jeszcze aktualne?

Projekt reformy w podatkach dochodowych jest w dalszym ciągu kontynuowany. Z uwagi jednak na fakt, że są to nowe rozwiązania proponujące inne podejście do systemu podatkowego niż obowiązujący, to ich opracowanie wymaga szczególnej uwagi i ostrożności, aby po wprowadzeniu uniknąć wątpliwości interpretacyjnych.

A co z opodatkowaniem dochodów firm cyfrowych?

Obecnie trwają prace analityczne w tym obszarze. Kontynuujemy również dyskusje w tym zakresie na forum unijnym oraz OECD.

Maciej Żukowski, dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów