1 stycznia 2024 r. została wprowadzona cyfrowa obsługa wniosków o wydanie wiążących informacji stawkowych (WIS) w pierwszej instancji, a od 1 lipca 2024 r. również cyfrowa obsługa postępowania drugoinstancyjnego w sprawach WIS oraz postępowania w sprawie zmiany albo uchylenia WIS. Zmiany te wynikają z przepisów ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Ich wprowadzenie uprościło obsługę wiążących informacji stawkowych. Wniosek, uzupełnienie wniosku, odpowiedzi na wezwania, decyzje, postanowienia oraz odwołania czy zażalenia w ramach prowadzonych spraw, funkcjonują zasadniczo w postaci elektronicznej. Dzięki temu zarówno przedsiębiorcy, jak i administracja mają możliwość nieprzerwanej obsługi spraw w trybie zdalnym, nawet w przypadku trudnej sytuacji np. epidemicznej.

Pisma w sprawach WIS składa się wyłącznie w e-Urzędzie Skarbowym, z wykorzystaniem udostępnionych formularzy. Zasada ta nie dotyczy próbek towarów oraz dokumentów, których nie można dostarczyć elektronicznie – mogą one zostać przekazane pocztą lub osobiście.

Odbiór korespondencji od organu również odbywa się przez e-Urząd Skarbowy - doręczenia następują na konto wnioskodawcy lub pełnomocnika/przedstawiciela (jeśli zostanie ustanowiony). Wyjątkowo, jeśli wystąpią okoliczności, które uniemożliwiają doręczenie pisma na konto w e-Urzędzie Skarbowym (np. długotrwała awaria), organ może doręczyć pismo w inny sposób, np. poprzez e-doręczenia lub pocztą.

Wiążąca informacja stawkowa

WIS, czyli wiążąca informacja stawkowa, jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług.

WIS wydaje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) – na wniosek podmiotu uprawnionego.

Aby złożyć wniosek o wydanie WIS, wnioskodawca musi zalogować się do konta w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) i podać w nim adres poczty elektronicznej lub numer telefonu, na które będą przekazywane powiadomienia o umieszczeniu pisma organu KAS. Takie same wymogi dotyczące konta w e-US i danych do powiadomień mają zastosowanie do pełnomocnika/przedstawiciela, który występuje w sprawie o wydanie WIS w imieniu swojego mocodawcy.

Wymóg posiadania konta w e-US oraz podania danych do powiadomień dotyczy również wnioskodawcy, którego reprezentuje pełnomocnik lub przedstawiciel.

Poniżej kilka przykładów złożenia wniosku o wydanie WIS, w sytuacji kiedy wnioskodawca ustanawia swoich reprezentantów.

Przykład 1

Wnioskodawca ustanowił kilku pełnomocników ogólnych. Tylko jeden z nich, składający wniosek o wydanie decyzji WIS, posiada konto w e-US oraz podał dane do powiadomień.

W takiej sytuacji wystarczy, że wnioskujący pełnomocnik (oraz wnioskodawca) będzie miał konto w e-US i dane do powiadomień.

Przystąpienie do sprawy przez kolejnego pełnomocnika ogólnego będzie wymagało uwierzytelnienia przez niego konta w e-US oraz podania danych do powiadomień.

Przykład 2

Wnioskodawca ustanowił pełnomocnika ogólnego oraz szczególnego w sprawie o wydanie decyzji WIS.

W takim przypadku, jeżeli pełnomocnik ogólny nie złożył żadnego pisma na jakimkolwiek etapie w sprawie o wydanie WIS, wystarczy, że konto oraz dane do powiadomień w e-US będzie posiadał pełnomocnik szczególny i wnioskodawca.

Przykład 3

Wnioskodawca ustanowił kilku pełnomocników szczególnych w jednej konkretnej sprawie WIS. Jeden z nich składa wniosek o wydanie WIS.

W tej sytuacji wszyscy pełnomocnicy szczególni reprezentujący stronę w danej sprawie o wydanie WIS (oraz wnioskodawca) muszą mieć konto oraz dane do powiadomień w e-US.

Przykład 4

Wniosek składa pełnomocnik szczególny, który w toku postępowania ustanawia pełnomocnika szczególnego dalszego (tzw. substytucyjnego).

W tym przypadku konto oraz podane dane do powiadomień w e-US muszą mieć: wnioskodawca, pełnomocnik szczególny i pełnomocnik substytucyjny.

Przykład 5

Wniosek składa przedstawiciel podatkowy za wnioskodawcę, który nie ma siedziby, stałego miejsce zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium Polski.

W takiej sytuacji tylko przedstawiciel musi mieć konto oraz podane dane do powiadomień w e-US.

Przykład 6

Wniosek składa pełnomocnik za jednostkę samorządu terytorialnego (JST), np. gminę.

W takim przypadku konto oraz podane dane do powiadomień w e-US musi mieć pełnomocnik oraz JST.

 

Nowość
VAT. Komentarz 2025
-10%
Nowość

Adam Bartosiewicz

Sprawdź  

Cena promocyjna: 314.1 zł

|

Cena regularna: 349 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 69.8 zł


Co powinien zawierać wniosek o wydanie WIS?

We wniosku o wydanie WIS należy podać:

  1. imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy, jego adres zamieszkania lub adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej lub inny numer umożliwiający identyfikację wnioskodawcy;
  2. adres do doręczeń, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania lub adres siedziby;
  3. imię, nazwisko i adres do doręczeń pełnomocnika (przedstawiciela) wnioskodawcy, jeśli występuje on w sprawie w imieniu wnioskodawcy;
  4. informację, którym z podmiotów, które mogą składać wniosek, jest wnioskodawca;
  5. przedmiot wniosku, w tym szczegółowy opis towaru lub usługi – opis musi pozwalać na taką identyfikację towaru/usługi, aby dało się je sklasyfikować zgodnie z Nomenklaturą scaloną (CN), Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług albo Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych;
  6. informację, czy WIS potrzebna jest w innym celu niż określenie stawki podatku VAT;
  7. w przypadku, gdy WIS ma być wydana na potrzeby inne niż dotyczące określenia stawki podatku VAT - przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie, w związku z którymi ma być wydana WIS;
  8. oświadczenie o ustawowo określonej treści (Wnioskodawca we wniosku o wydanie WIS składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań oświadczenie następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia oświadczam, że w dniu złożenia wniosku, w zakresie przedmiotowym wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.”)

Do wniosku można dołączyć załączniki, które mogą mieć znaczenie dla klasyfikacji, np. fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta, umowy, regulaminy i inne dostępne dokumenty.

Próbka towaru (dostarczana na wezwanie organu) oraz dokumenty, które nie mogą być dostarczone za pośrednictwem konta w e-US lub których dostarczenie w postaci fizycznej jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku o wydanie WIS, mogą być dostarczone pocztą, kurierem, osobiście. Warto jednak poinformować DKIS poprzez e-US o zamiarze przesłania próbki itp.

Po wydaniu decyzji WIS lub innego rozstrzygnięcia wnioskodawca lub jego pełnomocnik (przedstawiciel) może zaskarżyć takie rozstrzygnięcie do DKIS - również poprzez formularz udostępniony w e-US.

WIS wydana – co dalej?

WIS jest wydawana na okres 5 lat i jest ważna od dnia następującego po dniu jej doręczenia. W tym czasie może zostać zmieniona, może wygasnąć albo zostać uchylona.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wszczyna z urzędu postępowanie w sprawie zmiany albo uchylenia ostatecznej WIS – jeśli stała się ona nieprawidłowa albo można przypuszczać, że stała się nieprawidłowa. W szczególności może to mieć miejsce w następujących przypadkach:

  1. po wydaniu WIS przyjęto zmiany w Nomenklaturze scalonej (CN);
  2. po wydaniu WIS Komisja Europejska przyjęła środki w celu określenia klasyfikacji taryfowej towarów;
  3. po wydaniu WIS zmieniła się interpretacja Nomenklatury scalonej (CN) – w wyniku:
    1. not wyjaśniających, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej,
    2. wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
    3. decyzji klasyfikacyjnych, opinii klasyfikacyjnych lub zmian not wyjaśniających do Nomenklatury Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, przyjętej przez organizację ustanowioną na podstawie Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, sporządzonej w Brukseli 15 grudnia 1950 r. (Dz.U. z 1978 r. poz. 43);

    Korespondencja w ramach postępowania w sprawie zmiany lub uchylenia ostatecznej WIS również odbywa się za pośrednictwem e-US. Jeżeli natomiast WIS została wydana przed elektronizacją WIS (tj. przed 1 stycznia 2024 r.), a konieczne jest wszczęcie postępowania w sprawie jej zmiany lub uchylenia, DKIS zwróci się do adresata decyzji o podanie danych do powiadomień, które umożliwią obsługę postępowania z wykorzystaniem e-US.

    Co istotne, jeśli strona nie wykona tych czynności, DKIS nadal będzie prowadził postępowanie w sprawie zmiany lub uchylenia ostatecznej WIS – z wykorzystaniem innych kanałów doręczeń.

    WIS wygasa z mocy prawa w przypadku, gdy zmienią się przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszące się do towaru albo usługi, których dotyczyła WIS i w wyniku tej zmiany wskazana w WIS:

    1. klasyfikacja towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo klasyfikacja usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub
    2. stawka podatku właściwa dla towaru albo usługi, lub
    3. podstawa prawna wskazanej w WIS stawki podatku

    - staje się niezgodna z tymi przepisami. Co ważne, wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna.

    Zapowiedź zmian

    1 stycznia 2026 r. nastąpi zmiana w sposobie składania wniosków o wydanie WIS i innych pism z tym wnioskiem związanych poprzez e-Urząd Skarbowy. Wniosek obecnie dostępny w formularzu „Pismo WIS” zostanie zastąpiony nowym formularzem: „Wniosek o wydanie WIS”. W e-Urzędzie Skarbowym udostępniony zostanie również formularz: „Pismo w sprawie WIS” przeznaczony do składania pism związanych z wnioskiem złożonym na nowych zasadach, tj. od 1 stycznia 2026 r. Celem udostępnienia nowych formularzy jest ulepszenie ich funkcjonalności i wygody w wypełnianiu przez składających.