Rzeczywistość gospodarcza jest tak różnorodna, że często stwarza to problem z ustaleniem właściwej stawki opodatkowania dla przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej.

W opisywanym przypadku podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod symbolem klasyfikacyjnym PKD 47.91.Z, w zakresie handlu wirtualnymi rzeczami w grach komputerowych, w ramach której zajmuje się sprzedażą wirtualnych rzeczy w tych grach. Wirtualne rzeczy podatnik nazywa towarem. Towarem są dodatkowe, ulepszone narzędzia, miecze, zbroje, zwierzęta, ziemie do zagospodarowania, kryształy, monety itp., czyli przedmioty ułatwiające graczom rozgrywkę i umilające ją. Towar pochodzi bezpośrednio od podatnika. Jako przedsiębiorca jest jego źródłem, zaś towar, w momencie sprzedaży, jest tworzony przez niego przy pomocy ogólnodostępnych programów oraz wiedzy programistycznej i przekazywany automatycznie klientowi, który go kupił. Sprzedaż towaru odbywa się za pośrednictwem jego strony internetowej.

Podatnik zapytał organy skarbowe, czy dla przychodów osiąganych z tej działalności, tj. sprzedaży wirtualnych rzeczy w grach komputerowych właściwe jest opodatkowanie przychodów ze sprzedaży stawką 3 proc. zryczałtowanego podatku dochodowego.

 

Jego zdaniem, wykonywana przez niego działalność stanowi handel towarem lub usługą. Nie jest pewien czy w kwestii praktyki słowo „handel” to poprawne określenie tego, co wykonuje. Zastanawia się, czy poprawne określenie tego, co robi to handel, czy usługa. Nie jest pewien jak z punktu prawnego postrzegane są wirtualne przedmioty - czy są one usługą, czy też pewną formą towaru, którym można handlować. Przypuszcza, że trzeba je traktować jak towary, ponieważ są one zapisane na serwerze, do którego łączy się gra, czyli mają w minimalnym stopniu rzeczywiste odniesienie.

8,5 proc. podatku, jeśli usługi nie są związane z oprogramowaniem

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że przychody uzyskiwane przez podatnika ze sprzedaży wirtualnych rzeczy w grach komputerowych opodatkowane są 8,5 proc. stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. l pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Z ustawowej definicji działalności usługowej w zakresie handlu wynika, że jest to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów. W opisanym stanie faktycznym podatnik co prawda również dokonuje sprzedaży towarów w postaci rzeczy wirtualnych, jednakże rzeczy te nie są przez niego uprzednio nabyte, lecz przez niego tworzone przy pomocy ogólnodostępnych programów oraz wiedzy programistycznej. Tym samym, wbrew twierdzeniu podatnika, że prowadzi on działalność handlową, w rzeczywistości definicja działalności usługowej w zakresie handlu nie jest spełniona. W konsekwencji powyższego, stawka ryczałtu w wysokości 3 proc. nie może w tej sytuacji znaleźć zastosowania.

Dyrektor KIS zastrzegł, że zastosowanie stawki 8,5 proc. dla przychodów osiąganych przez podatnika jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli nie są to usługi związane z oprogramowaniem. Gdyby bowiem wykonywane przez podatnika usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 17 proc. stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zobacz również: Korzystanie z ulgi IP Box nie wymaga bieżącej ewidencji rachunkowej >>

Jednocześnie, jeżeli w zakres świadczonych przez podatnika w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług wchodziłyby usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.09.1, które zostały wyłączone przez ustawodawcę z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (pozycja 58 Załącznika nr 2), to podatnik nie może opodatkować przychodów uzyskiwanych z tytułu wszystkich świadczonych przez niego usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

 


Różne oceny zbliżonych stanów faktycznych

Dyrektor KIS odniósł się do powołanej przez podatnika interpretacji indywidualnej, stwierdzając, że o ile funkcjonowanie w obrocie prawnym rozstrzygnięć, w których odmiennie oceniono takie same albo zbliżone stany faktyczne jest niewątpliwie niepożądane z punktu widzenia zasady prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów, wyrażonej w art. 121 par. 1 Ordynacji podatkowej, w praktyce sytuacje takie mogą mieć miejsce w odniesieniu do interpretacji indywidualnych. Jest to możliwe choćby z uwagi na przewidzianą przez ustawodawcę możliwość zmiany interpretacji indywidualnej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w przypadku stwierdzenia jej nieprawidłowości, z uwzględnieniem w szczególności orzecznictwa sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dyrektor KIS podkreślił, że podstawowym zadaniem organu jest wydawanie interpretacji prawidłowych, tj. w prawidłowy sposób odczytujących normy prawne zawarte w przepisach prawa podatkowego, a nie bezkrytycznie utrwalających raz wyrażony pogląd w tym zakresie.

Interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 września 2020 r., nr 0115-KDIT1.4011.511.2020.1.MR