Przedsiębiorcy coraz częściej zmieniają flotę służbowych samochodów na auta elektryczne. W tej sytuacji powstają pytania o rozliczenie kosztów ładowania takich pojazdów zarówno po stronie firmy, jak też jej pracowników. Najnowsze stanowisko skarbówki jest korzystne dla obu stron.

Zobacz poradnik w LEX: Gumola Mariusz, Postrzech Łukasz, Rodzaje wydatków związanych z pojazdami samochodowymi na przykładach>

75 proc. kosztów do odliczenia

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 24 kwietnia 2025 r. (nr 0114-KDIP2-2.4010.100.2025.2.ASK) potwierdził, że spółka udostępniająca pracownikom auta elektryczne również do celów prywatnych odliczy 75 proc. kosztów zwróconej im energii elektrycznej. Sprawa dotyczyła spółki z o.o., która zamierza udostępnić swojemu pracownikowi samochód służbowy o napędzie elektrycznym od marca 2025 roku. Pojazd będzie wykorzystywany przede wszystkim do celów służbowych, jednak spółka dopuszcza także możliwość korzystania z niego w celach prywatnych, na zasadach ściśle określonych w umowie. Pracownik będzie ładował auto w miejscu zamieszkania, a spółka będzie mu zwracać poniesione wydatki. 

Czytaj komentarz praktyczny w LEX: Ziółkowski Paweł, Samochód służbowy wykorzystywany dla celów prywatnych a koszty podatkowe pracodawcy>

Spółka zaznaczyła, że miejsce postojowe w hali garażowej pracownika jest wyposażone w oddzielny PPE (punkt poboru energii), przeznaczony wyłącznie do ładowania tego auta. Punkt ten jest przypisany do miejsca postojowego pracownika i posiada licznik energii elektrycznej założony przez dystrybutora energii, który rejestruje wyłącznie zużycie prądu na potrzeby ładowania pojazdu. Do tego PPE podłączona jest ładowarka AC, wyposażona w funkcję zdalnego dostępu przez internet oraz system rejestracji zużycia energii elektrycznej na potrzeby ładowania pojazdu.

Czytaj również pytanie w LEX: Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej należy zakwalifikować wydatki ponoszone na ładowanie pojazdu elektrycznego?>

Ładowarka zostanie zintegrowana z kartą ładowania przypisaną do konkretnego pojazdu służbowego. Dzięki temu system umożliwi generowanie szczegółowych raportów dotyczących zużycia energii na potrzeby ładowania pojazdu.

Co ważne, kalkulacja i koszt zużytego prądu wynikać będzie z faktury wystawionej na pracownika przez zakład energetyczny za cały zużyty prąd. Pracownik zsumuje łączną ilość zużytego prądu do ładowania pojazdu w ciągu danego okresu (np. miesiąca kalendarzowego, kwartału) na cele służbowe oraz przygotuje zestawienie zgodnie z umową zawartą ze spółką i przekaże spółce celem uzyskania zwrotu za ładowanie pojazdu własnym prądem do celów służbowych.

Dyrektor KIS zgodził się ze spółką, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT może ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zwrot kosztów energii elektrycznej poniesionych przez pracownika na ładowanie służbowego samochodu elektrycznego w przydomowej stacji ładowania. - O powyższym przesądza fakt, że ładowanie służbowego samochodu elektrycznego odbywać się będzie przy udziale oddzielnego punktu poboru energii, który jest dedykowany wyłącznie do ładowania tego samochodu służbowego – zaznaczył dyrektor KIS.

Czytaj także w LEX: Kiszka Joanna, Podatkowe aspekty eksploatacji samochodów o napędzie elektrycznym. Część 2 – podatek od towarów i usług oraz podatki dochodowe>

W związku z tym, że samochód osobowy będzie wykorzystywany zarówno do celów służbowych jaki i osobistych, spółka odliczy 75 proc. kosztów. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT z kosztów należy wyłączyć 25 proc. wydatków na używanie samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej - jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z tą działalnością.

Pracownik ma zryczałtowany przychód

Spółka zapytała również o rozliczenie pracowników. Wystąpiła o interpretację, czy zwrot koszt mieści się w ryczałcie określonym w art. 12 ust. 2a pkt 1 lit. b ustawy o PIT (250 zł miesięcznie), czy też jako płatnik powinna doliczać zwracane kwoty do przychodu pracownika.

W interpretacji z 24 kwietnia (nr 0114-KDIP3-2.4011.192.2025.2.MJ) dyrektor KIS zgodził się, że pracownik nie ma dodatkowego przychodu. Obowiązują tu podobne zasady jak w przypadku udostępniania pracownikom do celów prywatnych aut spalinowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy o PIT wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

1) 250 zł miesięcznie - dla samochodów: 

2) 400 zł miesięcznie - dla samochodów innych niż wymienione w pkt 1.

Ponadto 11 września 2020 r. minister finansów wydał interpretację ogólną (nr DD3.8201.1.2020) w sprawie zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prwatnych. Zgodnie z tą interpretacją, ryczałtowo określona wartość nieodpłatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu, jak np: paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, bieżące naprawy, okresowe przeglądy, które zakład pracy - jako właściciel samochodu musi ponieść, aby samochód był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym.

- Pomimo, że interpretacja ta nie odnosi się do samochodów elektrycznych, nie ma przeszkód, aby te same zasady stosować zarówno do samochodów spalinowych, jak i z innym napędem, w tym elektrycznym. Zatem wartość paliwa sfinansowanego przez pracodawcę jest uwzględniana w ww. ryczałtowym przychodzie pracownika - stwierdził dyrektor KIS.

Wcześniej fiskus zajął takie stanowisko w interpretacji z 5 października 2023 r. (nr 0113-KDIPT2-3.4011.605.2023.1.MS). Stwierdził, że w przypadku wykorzystywania przez pracownika do celów prywatnych samochodu elektrycznego wartość przychodu, niezależnie od mocy silnika, wynosi 250 zł miesięcznie. Jeśli pracownik ładuje służbowy samochód z napędem elektrycznym w miejscu zamieszkania, to zwrot przez pracodawcę wydatku z tego tytułu nie będzie stanowił dodatkowego przychodu pracownika.

Czytaj również w LEX: Krywan Tomasz, Wykorzystywanie służbowego samochodu na cele prywatne>

Przedsiębiorcy muszą zadbać o dokumentację 

- Stanowisko organów interpretacyjnych jest niewątpliwie korzystne dla podatników. Należy jednak zwrócić uwagę na przedstawiony we wniosku o interpretację sposób dokumentowania wysokości ponoszonych kosztów uzyskania przychodów. Spółka zaznaczyła, że w hali garażowej w miejscu zamieszkania pracownika znajduje się oddzielny podlicznik, który będzie rejestrował wyłącznie zużycie prądu na potrzeby ładowania konkretnego pojazdu. Ponadto do punktu poboru energii podłączona będzie ładowarka AC, wyposażona w funkcję zdalnego dostępu przez internet oraz system rejestracji zużycia energii elektrycznej na potrzeby ładowania pojazdu. Poza fakturami VAT pracownik przedstawi też spółce szczegółowe raporty dotyczące zużycia energii. To oznacza, że firmy zamierzające odliczać tego typu koszty powinny również móc przedstawić organom podatkowym szczegółową dokumentację - mówi dr Piotr Sekulski, doradca podatkowy, założyciel kancelarii Outsourced.pl. 

- Należy też zgodzić się ze stanowiskiem skarbówki dotyczącym rozliczenia pracowników. Dyrektor KIS potwierdził swoje wcześniejsze stanowisko, zgodnie z którym przychód pracownika korzystającego ze służbowego auta elektrycznego do celów prywatnych wynosi 250 zł miesięcznie. Zryczałtowany przychód obejmuje też koszty eksploatacji, w tym m.in. koszty ładowania. Pracownik nie uzyskuje dodatkowego przychodu z tytułu zwróconych przez pracodawcę kosztów energii - dodaje dr Sekulski. 

We wcześniejszych interpretacjach organy podatkowe zgadzały się też na odliczenie VAT od wydatków na energię do ładowania samochodu elektrycznego.

- W przypadku gdy auto jest wykorzystywane do celów mieszanych, czyli firmowych i prywatnych, można odliczyć 50 proc. VAT. Zgodnie z art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zalicza się wydatki dotyczące m.in.  nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów. Co prawda, przepis ten nie wyszczególnia wprost energii elektrycznej, jednak otwarty katalogu wydatków związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdu  - mówi Agata Malicka, współwłaścicielka biura rachunkowego.

Czytaj pytanie w LEX: W jaki sposób rozliczać używanie do celów służbowych prywatnego auta elektrycznego?>