Obowiązujący od stycznia tzw. pakiet Slim VAT w założeniu miał uprościć rozliczenia podatkowe. W praktyce okazało się jednak, że przynajmniej część nowych rozwiązań rodzi jeszcze większe wątpliwości niż wcześniej. Jest tak m.in. z fakturami korygującymi in minus. W rezultacie firmy będą musiały gromadzić stosy dodatkowych dokumentów i potwierdzeń. Zacznijmy od cytatu z uzasadnienia: wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i postulatom przedsiębiorców (…) zmiana likwiduje obciążenie dla podatników polegające na konieczności uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących.

Dla kontrastu warto jednak podkreślić, iż zlikwidowano przepis, który był zapisany w pięciu wersach ustawy i zastąpiono go nowym, który ustawodawca tłumaczy, też na pięciu, ale pełnych stronach A4!

Zobacz procedurę w LEX: Faktury korygujące - okres rozliczenia przez nabywcę >>

- Ironii dodaje fakt, iż celem zmian była likwidacja zbędnych obowiązków gromadzenia dokumentacji. Tymczasem, zamiast klarownego obowiązku gromadzenia potwierdzeń otrzymania faktur korygujących nałożono obowiązek gromadzenia innych dowodów dokumentujących prawo do obniżenia podstawy opodatkowania. Żeby było jeszcze ciekawiej to, jak podkreśla ustawodawca: niemożliwe jest wskazanie w ustawie katalogu dokumentów, które podatnik miałby gromadzić. Tu mogę wskazać, że chodzi o aneksy do umów, korespondencję handlową, w tym maile, protokoły reklamacji, dowody zapłat, itp. – zwraca uwagę Edyta Zaniewicz, właściciel biura rachunkowego ProPIT, autor książki „Compliance w biurze rachunkowym”.

 


Ustawodawca nie wyjaśnia jednak, jaka konkretnie dokumentacja będzie uprawniała do dokonania obniżenia w przypadku korekt in minus, co pozostawia spore pole do interpretacji, zarówno po stronie podatników, jak i organów.

Sprawdź w LEX: W jaki sposób można uzgodnić z kontrahentem stosowanie dotychczasowych zasad rozliczania faktur korygujących do końca 2021 r.?  >

Zobacz również: Slim VAT, zamiast uprościć, jeszcze bardziej skomplikował rozliczanie faktur korygujących >>

Nowy JPK to więcej szczegółowych informacji

- Ogromną zmianą, jaka z kolei pojawiła się 1 października 2020 r., było zastąpienie deklaracji VAT-7 i VAT-7K i wprowadzenie nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zmiana wydawałoby się korzystna dla każdego księgowego. Jednak tak nie było – tłumaczy Sylwia Loręcka, główny księgowy w firmie Podatki i Rachunkowość Rusek Sp. z o.o.

Księgowi przygotowują teraz jeden plik, w wersji ustrukturyzowanej, ale z rozszerzonym obowiązkiem informacyjnym. Dodatkowemu oznaczeniu podlegają wybrane transakcje sprzedaży i zakupu. W nowym JPK_VAT pojawiły się nowe oznaczenia – tzw. kody GTU. Ich stosowanie budzi jednak wątpliwości.

Zobacz również: Nowy JPK do złożenia do 25 listopada - uwaga na grupy towarów i usług >>

Problematyczne jest również praktyczne stosowanie przepisów o mechanizmie podzielonej płatności.

- Skąd dział księgowości ma wiedzieć, czy dany produkt to akurat wyrób płaski walcowany na gorąco (znajdujący się w załączniku nr 15 do ustawy o VAT), jeśli nazwa towaru na fakturze nie jest aż tak dokładna? Można zaryzykować i oznaczyć transakcję jako MPP (tym bardziej jeśli sprzedający na fakturze wskazał mechanizm podzielonej płatności), albo można dopytywać kontrahenta, co to za towary i czy na pewno podlegają obowiązkowemu split payment. Powstaje jednak pytanie, czy urząd skarbowy będzie w stanie właściwie zweryfikować, czy dany produkt podlega pod obowiązkowy MPP – zaznacza Wiktoria Szpineta z kancelarii TLA.

Czytaj w LEX:  Split payment w księgach rachunkowych >

W proces analizowania faktur i nadawania nowych kodów muszą się teraz zatem zaangażować się nie tylko pracownicy biur rachunkowych i działów finansowo-księgowych, ale też pracownicy działów sprzedaży czy magazynów.

Czytaj w LEX: PODATKI 2021 - przewodnik po zmianach >

 

Współpraca biur rachunkowych z klientami coraz bardziej niezbędna

Wymaga to bardzo dobrej współpracy i komunikacji między biurami rachunkowymi a ich klientami. Konieczny jest sprawny obieg informacji między nimi. Klienci biur rachunkowych muszą wiedzieć chociażby, jak przygotowywać dokumenty, by potem można je było właściwie ująć w księgach rachunkowych i podatkowych. Księgowi powinni więc informować swoich klientów o zmianach w prawie. Kwestia jest istotna.

Zobacz w LEX: Biuro rachunkowe a doradztwo podatkowe – jakie czynności są zastrzeżone tylko dla doradcy podatkowego? - szkolenie online >

Przedsiębiorcy sygnalizują bowiem, że ważnym problemem jest brak wystarczającej wiedzy członków zarządu o zmianach podatkowych i wiążących się z nimi szansach i zagrożeniach. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w kontekście odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe firm.

Zobacz więcej: Lewiatan: Podatnicy chcą stabilnego i jasnego prawa >>

Nowe narzędzie – TAX Alert

Z pomocą księgowym przychodzi nowe narzędzie oferowane przez Wolters Kluwer Polska.

- TAX Alert to jedyne na rynku narzędzie dla biur rachunkowych służące do wysyłania klientom wiadomości o zmianach w prawie i podatkach. Program składa się z dwóch elementów: łatwej w obsłudze platformy do tworzenia i wysyłki e-maili oraz merytorycznych treści od naszych ekspertów  – mówi Marcin Dudek, dyrektor ds. rozwoju Document Automation Software w Wolters Kluwer Polska.

Czytaj w LEX: Wpływ zmian w przepisach podatkowych na współpracę z klientem w biurze rachunkowym >

Nasz rozmówca podkreśla, że dzięki TAX Alert, biura rachunkowe nie muszą już samodzielnie przygotowywać treści prawnych i podatkowych dla swoich klientów. W ten sposób oszczędzają czas i pieniądze. Otrzymują od klientów mniej pytań o zmiany w prawie, bo komunikacja odbywa się z wyprzedzeniem i jest dopasowana do konkretnych odbiorców. Budują także swoją renomę, ponieważ rozsyłane informacje są wiarygodne, aktualne i ujęte w nowoczesne szablony graficzne.

TAX Alert precyzyjnie wpisuje się w potrzeby biur rachunkowych, bowiem aż 93 proc. z nich informuje klientów o zmianach w prawie, takich jak: tarcze antykryzysowe, mikrorachunek, biała lista podatników czy matryca stawek VAT. Często wyjaśnia im także bardziej skomplikowane kwestie. Jednak przygotowanie eksperckich treści prawnych jest trudne, czasochłonne i nie stanowi głównego zadania biur ani kancelarii podatkowych. Połowa badanych twierdzi, że przygotowanie jednej tylko informacji do klienta zajmuje im do trzech godzin, ale są sytuacje, kiedy trwa to znacznie dłużej dnia.

Teraz, dzięki TAX Alert, biura rachunkowe otrzymują gotowe i wiarygodne treści prawne wraz z systemem do ich zautomatyzowanej wysyłki do klientów. Dowiedz się więcej na temat TAX Alert. Zamów bezpłatną prezentację. Szczegóły tutaj. >>

Czytaj w LEX: GTU w nowym JPK_VAT >